Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Påminner mycket om Örebroaren från 1926-27.

http://www.precisensan.com/antikforu...ans#post144244
    Och den gemensamma nämnaren för UE, Örebro och Bobergs Fajansfabrik är:?

Comment

• Här kommer mina Irisdekorerade krukor
      Bifogade filer

Comment

• Passade på att köpa en ny här, har behov att lite fler större krukor, har lite skavanker men det är ju alltid bra med krukor som det inte gör så mycket om de skulle råka blåsa det från altanräcket i sommar. Känns inte som någon riktigt typisk Bo-fajans?

Antar att det är ett ytterfoder, tänkte alla fall använda den så.
        Bifogade filer

Comment

• Julen slut
          och änglar mm ut!
          Bifogade filer

Comment

• Julljusstake

Tillverkare och ålder på den här ljusstaken, för julgransljus, vore kul att få reda på. Sidlängd ca 13 cm.
            söffe
            Bifogade filer

Comment

• Spontant vill jag säga att den troligtvis är stämplad Gefle B, har för mig att jag vänt på en sådan på någon mässa och sett stämpeln. Men som vanligt kan teflonhjärnan spela mig ett spratt så vi avvaktar tills någon annan bekräftar/dementerar mitt påstående

Comment

• Jo det är nog riktigt. Har en liknande stämplad Gefle.

Comment

• Tack så mycket! Tänkte först på Geflefabriken som gick ihop med Uppsala-Ekeby, men Gefle B står väl för Bo Fajans, eller...? Hur gammal kan den vara?
                  söffe

Comment

• Visst låter Bobergs fajansfabrik (B/Gefle) som en trolig tillverkare.
                    Tillverkningstid bör nog vara tidigt 1900-tal.

Comment

• Alldeles slut var tydligen inte julen Lars M, för här dyker en julljusstake upp. Sidlängd ca 13 cm. Från 1900-talets första decennium. Frågade om den på annan tråd och fick då tips om att den med tor sannolikhet var från Bobergs fajans Tack för hjälpen!
                      söffe
                      Bifogade filer

Comment

• En nyinköpt skål, som måste visas.
                        Enligt märkning tillverkad under Gabriel Burmeisters tid på Bobergs (1922-1924, tror jag det var).
                        Bifogade filer

Comment

• Jättefina saker ni visar upp!
                          Grattis till dem!

Bengt, ditt fina fynd påminner mycket om en fyrhänklad skål, signerad med Gabriels signatur & UE,
                          som har jag har visat i en annan tråd.
                          De är riktigt läckra. Kul att få se denna!

Comment

• Roligt att få se UE-varianten av skålen, simco, för visst måste det vara samma modell.
                            Av vad jag kunnat läsa, så skall Gabriel Burmeister ha haft någon slags egen verksamhet vid både UE och Bobergs. Kanske han då ägde rättigheten till modellerna, eller så tog han bara med sig dessa vid flytten mellan fabrikerna. Han änvände ju nummerserien 5000 vid båda ställena, och under min går det svagt att se 5017.
                            Kanske går det att upptäcka fler modeller som är lika vid fabrikerna.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              En nyinköpt skål, som måste visas.
                              Enligt märkning tillverkad under Gabriel Burmeisters tid på Bobergs (1922-1924, tror jag det var).
                              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Här kommer mina Irisdekorerade krukor
                              Förra året stötte jag på glasnörden "på femte våningen" i ett biståndsloppis, och helt oförhappandes frågade han om vem som kunde ha gjort "den här rinnglasyren".
                              Slängde ur mig namnet Österberg, utan att ha ordentligt på fötterna, men nu - i ljuset av Bengt H:s skål, så undrar jag om inte det var Gabriel Burmeister själv som introducerade denna speciella dekor?
                              Irisdekorerade kallar simco dem för, men för mig är det uggleögon, alternativt påfågelsdito. Kärt barn har många namn...
                              Last edited by Gideon; 2011-02-05, 21:42.

Comment

• Med en dåres envishet har jag hävdat att denna dekor har uppkommit via Gabriel Burmeister.
                                Jag och prylsnubben har diskuterat dessa förut.
                                Denna dekor finns även på uppvisade alster från ÖF.
                                UE köpte ju upp ÖF efter att Burmeister lämnat skutan, så kanske fortsatte man att använda denna dekor efter han gått vidare till BoF, där Gabriel införde den i produktionen?

Håller med om att "Påfågelögon" är ett fint och mer bildligt passande namn,
                                men "Irisdekor" har jag fått från en gammal kurant, inte mitt påhitt

Comment

Working...
                                X