Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det är en bra rubrik och ett bra inititiativ till att skapa en tråd om Bo Fajans, simco!
    Då kan det bli föremål i mångt och mycket, lika varierande som bilderna i Lundblads bok, men kanske också mer?
    För mig ser måleriet på den första vasen ut som ett tidigt hemmamåleri, men ett charmigt sådant och ska inte tas bort längre. Det har gått så lång tid, att "den numera hör till". Tycker jag.

Den här damskoformade, 13,5 cm långa sparbössan har rakstämpel, knappt synlig, GEFLE med ett B över, under sulan. Att ta bort färgen där, så att den framträder tydligare, vore ett missdåd - det räcker med att konstatera att det står så i lampans sken med en lupp.
    Den var svårfångad med kameran, men resten är klädsamt bra.

Jag har försökt hitta en motsvarighet på nätet, men inte lyckats och Länsmuseet Gävleborg öppnar inte sin nya föremålsdatabas förrän senare i höst http://sofie.xlm.se/
    De borde ha en eller två likadana i samlingarna?

Sparbössetillverkning i kapitlet Bo Fajans - fabriken vid Gröneborg, omnämns inte i Lundblads bok, men i tid vill jag placera den till mitten av 1910-talet, i och med detta citat på sidan 32:
    "Tillverkningen utökas 1913 med ytterligare prydnadsföremål i form av ´patinerade gröna fajanser´i gammal grekisk stil med stämplade linjemönster. De består egentligen av oglaserat lergods (terrakotta). som målats med olje- och terpentinfärger. Denna utökade produktion med prydnadsgods får under krigsåren 1914-1918 stå tillbaka på grund av ökad efterfrågan på grövre gods, såsom blomkrukor och hushållsprodukter, men även på grund av svårigheter att anskaffa en del råmaterial."

Sparbössan är oljemålad i rött och guldbronserad, och vi ser ju att inte enbart "gröna fajanser" framställdes, och kanske även i andra färger med.
    Ingeborg 1916 står det med blyerts tvärsöver stämpeln, fast den kan mycket väl redan då kunde haft ett par år på nacken. Inköpt på Baltiskan 1914 eller senare, som vid någon allmogebod på Skansen i Stockholm? Det kan vi bara spekulera i.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-10-10, 03:48.

Comment

• Vad roligt att hitta "min" sparbössa Jag var på förhandsvisningen av Kista mässan i torsdag och hittade en likadan sparbössa, när jag frågade vem som tillverkat den så kunde tyvärr inte säljaren hjälpa mig då hon själv inte visste. Visar bild på min sko som dock är helt bronserad. Tack Gideon för din outtömliga källa av kunskap som du så gärna delar med dig till oss andra
      Bifogade filer

Comment

• Det var väldigt!
        Ett verkligt roligt sammanträffande, speciellt som vi nu kan se att det verkligen står GEFLE med B över.
        Bronseringen kan vara original, men titta efter ändå med stark lupp, på kanterna av pyttesmå naggskador som Din sko har, om det är rött där? Är det helt omålat undertill?
        Det är hur som helst ett mycket trevligt fynd Du har gjort, luchur.

Comment

• Hej!
          Tack så mycket för uppskattningen av tråden. Måste ge all heder åt Bengt H. som lotsade mig i rätt riktning när det gällde sökandet, vacker vas! Härliga träskor Gideon och luchur, vilket fantastiskt sammanträffande, dom kan ju inte växa på trä´n direkt! Skulle gärna få stå hemma hos mig nu till julen. Jag är jätteglad att ni fyller på med bilder och bifogar bilder på stämplar, bra att ha som referenser och en fröjd för ögat.
          Mvh Simco

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Det var väldigt!
            Ett verkligt roligt sammanträffande, speciellt som vi nu kan se att det verkligen står GEFLE med B över.
            Bronseringen kan vara original, men titta efter ändå med stark lupp, på kanterna av pyttesmå naggskador som Din sko har, om det är rött där? Är det helt omålat undertill?
            Det är hur som helst ett mycket trevligt fynd Du har gjort, luchur.
            Det behövdes inte användas lupp för att se hur det ser ut under bronseringen.. det är rött Jag misstänker att något gick fel när den skulle bronseras så att man helt enkelt målade över allt.
            Bifogade filer

Comment

• Den här lilla loppisvasen kanske inte passar i denna tråd, men jag får se vad ni säger. Jag ska snarast införskaffa Lundblads bok.

När jag först såg vasen tänkte jag Stenbäck Trelleborg, men nej. Stämpeln har flutit ut, men det kanske står Made in Sweden och BO i mitten. Är det Burmeisters treudd som syns i den ristade märkningen? Bilden på märkningen blev inte så bra ser jag nu, men det var vad jag kunde åstadkomma utan dagsljus.
              Bifogade filer

Comment

• Nog tror jag att din vas kommer från Bo Fajans, Rosa.
                Hittar dock inte nummerserien 6000 vid artikelregistret i "boken".
                Tror att jag också har någon Bo F i 6000- serien. Av någon anledning har dom inte kommit med i registret.
                Gabriel Burmeister använde nummerserien 5000 vid sitt gästspel både vid Bobergs och UE.
                Visar en bild på ett fat av honom.
                Dessutom några saker med rinnglasyr.
                Bifogade filer
                Last edited by Bengt H.; 2009-10-16, 22:36. Anledning: Tillägg

Comment

• Mmmmm vilken läcker rinnglasyr

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                    Nog tror jag att din vas kommer från Bo Fajans, Rosa.
                    Tror att jag också har någon Bo F i 6000- serien. Av någon anledning har dom inte kommit med i registret.
                    Gabriel Burmeister använde nummerserien 5000 vid sitt gästspel både vid Bobergs och UE.
                    Tack för infon Bengt H. Bifogar en bild av märkningen i dagsljus, men det blev inte så mycket tydligare.

Instämmer med Kolmårdstrollet, läcker glasyr!
                    Bifogade filer

Comment

• Visar bilder på några till Bobergs.
                      Först en blomkruka med rinnglasyr och sedan två mindre skålar med samma glasyr.
                      Därefter en 20-tals vas formgiven av Allan Ebeling.
                      Dessutom lite krukor och sånt.
                      Bifogade filer

Comment

• Härligt! Krukan längst upp till vänster och de två skålarna är ju helt underbara, gillar verkligen rinnglasyren, och där i mitten ett likadant krus som mitt men i orginalutförande, kul att se

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                          Nog tror jag att din vas kommer från Bo Fajans, Rosa.
                          Härliga saker som kommer fram nu!

6000-serien finns givetvis, liksom rimligtvis 2000-serien, och det står på sidan 160 i Lundblads bok, att "På grund av luckor i arkivmaterial är kompletta förteckningar i dagsläget omöjliga att framställa."
                          UE-boken har kompletterats i efterhand på nätet, och jag hoppas att samma sak sker med BoF-boken.

Comment

• Några till bilder.

De två första är väl inte riktigt så gamla, men nog i alla fall från 20-talet.
                            Bifogade filer

Comment

• Vid dagens loppisbesök hittade jag en till, inte alltför skamfilad, kruka från "B/Gefle".
                              Naturligtvis följde den med hem.
                              Bifogade filer

Comment

• hjälp med signatur Bo Fajans

Kan någon hjälpa mej med signaturen på denna vas eller krus? Ålder? Vet inte vilket som är upp eller ner på signaturen
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X