Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Annestig! I länken nedan finns ditt fat...

4221VA Eva Jancke Björk och producerat under perioden 1935-43

Comment

• Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
      Har denna fina skål, kanske någon vet något om den? Vem har gjort?
      Jag har svårt att hitta Din skål i registret, och det kanske finns ett par siffror till som inte kom med på fotot, utöver B17 alt. 1317.
      Men numreringen 884 är en glasyrbeteckning för "Ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor" och den användes under åren 1938-48.

Comment

• Trappstegsgavlar 4016 S alt 4076 S (höjd 14 cm), Eva Jancke-Björk

Vasen verkar vara glaserad två gånger, den underliggande glasyren är blankt ljusgul och sedan ligger en krackelyr-glasyr som är matt-halvmatt över.
        Bifogade filer

Comment

• Tack Gideon. Här kommer en bild på undersidan. Jag uppfattar att det står B 1317 och under det 884.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Trappstegsgavlar 4016 S alt 4076 S (höjd 14 cm), Eva Jancke-Björk

Vasen verkar vara glaserad två gånger, den underliggande glasyren är blankt ljusgul och sedan ligger en krackelyr-glasyr som är matt-halvmatt över.
            Jag har kikat i Bo Fajansboken,

Vas 4016 är 16cm hög, formgiven av EJB, och tillverkades mellan 1935-43

Nr 4076 finns tyvärr inte med i registret.

Glasyr : S = Benfärgad matt glasyr dekorerad med vildblommor.

Nu är det ju inte några vildblommor på din vas, men dem är mycket trevlig!
            Undrar hur många av denna vas som tillverkades, kan det möjligtvis ha varit ett infall av inspiration som gjorde att dekoren ändrades från vildblommor till hus?
            Last edited by Kaptenen; 2011-08-12, 10:13.

Comment

• Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
              Tack Gideon. Här kommer en bild på undersidan. Jag uppfattar att det står B 1317 och under det 884.
              Hej LiB!

Jag har sökt skålen kors och tvärs i boken, men tyvärr verkar det inte som att B 1317 eller 1317 (ensamt) finns listad.

Dock så finns glasyren 884: Ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor. Den användes mellan 1938-48, så där har du en liten fingervisning om åldern på skålen.
              Jag gissar på att det är Eva Jancke-Björk som formgivit även denna.

Comment

• Tack Simco! Ja, nu har ju både du och Gideon försökt hjälpa mig. Det är väl bara så att allt inte finns med i registren?
                Skickar med en bild på en vas jag hittade i ett skåp.Det är väl liknande glasyr.
                Kan den vara Ewald Dahlskog? Ca 18-19 CM HÖG och diameter upptill ca 14-15cm.
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Jag har kikat i Bo Fajansboken,

Vas 4016 är 16cm hög, formgiven av EJB, och tillverkades mellan 1935-43

Nr 4076 finns tyvärr inte med i registret.

Glasyr : S = Benfärgad matt glasyr dekorerad med vildblommor.

Nu är det ju inte några vildblommor på din vas, men dem är mycket trevlig!
                  Undrar hur många av denna vas som tillverkades, kan det möjligtvis ha varit ett infall av inspiration som gjorde att dekoren ändrades från vildblommor till hus?
                  Tack simco!

Jag är inte speciellt förvånad, eftersom jag har för vana, att hitta glasyralternativ som inte ska finnas på respektive vas, felmärkta vad gäller storlek osv.

Höjden på vasen är 14 cm, så är är den inte helt felmärkt så är alternativet 4016 fel. Jag är inte helt säker på att detta är den benfärgade matta glasyr som var dekorerad med vildblommor.

(Klickade på fel knapp och därför blev ditt meddelande till synes redigerat av mig!)

Comment

• LiB: Det stämmer att allt inte finns i registren. Vissa priskuranter från företaget finns inte kvar, detsamma gäller ritningar och andra dokument. Ändå är det fantastiskt hur mycket som faktiskt finns bevarat och är publicerat.

Din vas är mycket riktigt formgiven av Ewald Dahlskog och glasyren heter Malakit:
                    Matt ärtgrön konstglasyr med brunt genomslag. Tillverkades endast 1937, så då är ju tillverkningsåret klart.

Det skulle vara intressant att få veta numret som finns i botten. Jag ser att det börjar på D-2?. Det är alltid viktigt att ha det exakta numret när man söker efter föremålen.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      lib: Det stämmer att allt inte finns i registren. Vissa priskuranter från företaget finns inte kvar, detsamma gäller ritningar och andra dokument. ändå är det fantastiskt hur mycket som faktiskt finns bevarat och är publicerat.

Din vas är mycket riktigt formgiven av ewald dahlskog och glasyren heter malakit:
                      Matt ärtgrön konstglasyr med brunt genomslag. Tillverkades endast 1937, så då är ju tillverkningsåret klart.

det skulle vara intressant att få veta numret som finns i botten. Jag ser att det börjar på d-2?. Det är alltid viktigt att ha det exakta numret när man söker efter föremålen.

d 177 ?

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Tack simco!

Jag är inte speciellt förvånad, eftersom jag har för vana, att hitta glasyralternativ som inte ska finnas på respektive vas, felmärkta vad gäller storlek osv.

Höjden på vasen är 14 cm, så är är den inte helt felmärkt så är alternativet 4016 fel. Jag är inte helt säker på att detta är den benfärgade matta glasyr som var dekorerad med vildblommor.

(Klickade på fel knapp och därför blev ditt meddelande till synes redigerat av mig!:
                        Ha, ha! Du är en unikatens man!
                        Fortsätt att hitta det ovanliga atypiska och kryptiskt märkta.
                        Sedan får du starta ett museum!

Det gör inget att du redigerar mina inlägg, jag vet att du har ett utomordentligt omdöme!
                        Last edited by simco; 2011-08-12, 11:15. Anledning: felstavat

Comment

• Tror nog att Kapten har rätt där! Tycker mig också se D177. Men när jag ser på bilden så kanske det står D127? Eller så är det bara en hop av bruna fläckar där!
                          Bifogade filer

Comment

• Ja, D-177 står det!

Vas 18,5cm, formgivare: Ewald Dahlskog, tillverkningsår: 1937-43

Finns listad med glasyrerna: 859, 1707, Malakit, Smaragd, Topas, Turkos

Som jag skrev tidigare finns glasyren Malakit endast listad med tillverkningsår 1937, så det är en tidig vas i denna modellen. Kul!
                            Ewald Dahlskogs formgivning är mycket populär och många söker efter föremålen som har de namngivna glasyrerna efter olika stenar och mineraler.

Comment

• Som dokumentation kommer här ett antal bilder på fat och skålar samt till slut en liten miniatyr. Bild nr 2 är inte smutsig utan de svarta fläckarna är en del av glasyren.
                              Bifogade filer

Comment

• Ville bara bidra med en snygg vas som diskuterats i en annan tråd:

Om någon har någon info om dessa blir jag väldigt tacksam !!
                                Bifogade filer
                                Slainte Mhath

Comment

Working...
                                X