Hej Emil, jättefin tycker jag, tänkte direkt på Ilse C....men det kan det ju inte vara...gillar skarpt!!! Ser fram emot någon som kan ge svar.........
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Emil, det Du har i Din ägo, är en urläcker skål, formgiven av Allan Ebeling.Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inläggPust! Jag har kollat igenom hela tråden och hittar inte den här. Inga djupstämplar eller signaturer förutom firmastämpeln. Är det någon som vet vem som formgivit den?
Mvh
Emil
Av artikelförteckningen i Birgitta Lundblads bok, kan man se att 1000-serien domineras helt och hållet av Ebeling. Det finns luckor här och var, och dessvärre har numret 1145 hamnat i ett sådant svart hål.
Men glasyregistret säger att V står för "Benfärgad matt glasyr med dekor av vindruvor" och att den var i produktion åren 1942-53.
Var rädd om den avundsamma skålen, för jag tror inte att den så vanlig alls.
Comment
-
Tack, Gideon! Jag anade att det var Ebeling som låg bakom eftersom det finns en ljusstake med modellnr 1149 av honom tidigare i tråden. Roligt att få en tillverkningsperiod. Hade jag fått gissa så hade det blivit 10 år tidigare på både start- och slutdatum. Jag återkommer med mått för dokumentationens skull.
Mvh
Emil
PS: Vore det inte sjangdobelt om ett antal PESoner gick ihop och försökte täcka upp luckorna i modellregistret. Nu när det finns bra kameror på mobiltelefonerna vore det ju rätt så lätt att fota utan att köpa. Sen kan man sammanställa ett .pdf-dokument som folk kan ladda ner från PES? Visst, jag fattar att det rör sig om kanske tusentals(?) föremål men är man ett gäng så borde det vara görbart.
Comment
-
Jag håller med dig om att formgivningen känns lite äldre, rentav art deco i stilen. Men jag följer bara slaviskt vad som står i glasyrregistret, så skjut inte budbäraren.
V är alltså glasyren/dekoren som användes åren 1942-53, men tittar jag runt på intilliggande nummer, ser jag att flera modeller tillkom 1934 och det passar Din skål mycket bättre.
Vi vet inte vilka andra dekorer som användes, men det skulle inte förvåna om det dyker upp likadana skålar med annorlunda utseenden, vars beteckningar tillkom just 1934.
Det skulle vara underbart om man kunde fylla luckorna, enligt Din idé, men då krävs hängivenhet och fingerfärdighet vid datorn av dessa personer.
Man kan börja med dem som redan finns i den här tråden och kopiera till en helt ny Bo Fajanstråd för Finns ej-föremål.
Rätt tänkt?
Och som det brukar vara vid styrelsemöten - den som kommer med förslaget, h*n genomför det.
Dessutom finns boken att låna på de flesta bibliotek.Last edited by Gideon; 2013-04-09, 12:42.
Comment
-
En skiss på ett upplägg: För det första behövs såklart en lista på vad som saknas. Den måste vara enkel att uppdatera och lättillgänglig, förslagsvis så använder man Google Docs (ett onlinelösning där man kan dela och redigera dokument i grupp). En person har huvudansvaret och ger sitt mobiltelefonnummer till dom som vill vara med i projektet. Så, när man hittar ett föremål så kollar man modellnumret och jämför det mot listan på det som saknas; via mobiltelefonen. Om föremålet inte finns med så tar man en bild föremålet och skickar denna som MMS till personen som har huvudansvaret. Till bilden så bifogar man en text med modell- och dekornummer samt ev. signatur. När personen med huvudansvaret får bilden så stryker den personen föremålet från listan med det som saknas.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet skulle vara underbart om man kunde fylla luckorna, enligt Din idé, men då krävs hängivenhet och fingerfärdighet vid datorn av dessa personer. Man kan börja med dem som redan finns i den här tråden och kopiera till en helt ny Bo Fajanstråd för Finns ej-föremål.
Rätt tänkt?
Och som det brukar vara vid styrelsemöten - den som kommer med förslaget, h*n genomför det.
Därefter sammanställer personen med huvudansvaret kontinuerligt ett .pdf-dokument som innehåller en bild på föremålet och info om modellnummer/dekornummer (och kanske mått om det finns), samt eventuella signaturer. Dokumentet kan sedan finnas här på PES (till exempel) där vem som helst kan ladda ner det. Smidigt och kostnadseffektivt.
Mvh
Emil
Comment
-
Ursäkta att jag bryter in så här, men Emils idé är så bra att jag bara måste få säga ett par ord! Det finns mer än Bo Fajans som skulle behöva lite extra engagemang för att komplettera listorna. Vad gäller Ekeby saknas många bilder i dokumentationen och fastän jag bara är småsamlare har jag flera föremål som inte finns i Grödinges fotogalleri (det var bara ett exempel). Jag skulle gärna sitta som spindeln i nätet för ett eller flera sådana projekt men jag kan inte ta emot mms på min mobil vilket utesluter mig från Emils skiss här ovan. Vad ni än kommer fram till, jag är listnörd och ställer gärna upp ideellt på vilket område som helst, även om jag inte samlar aktivt.Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inläggEn skiss på ett upplägg: För det första behövs såklart en lista på vad som saknas. Den måste vara enkel att uppdatera och lättillgänglig, förslagsvis så använder man Google Docs (ett onlinelösning där man kan dela och redigera dokument i grupp). En person har huvudansvaret och ger sitt mobiltelefonnummer till dom som vill vara med i projektet. Så, när man hittar ett föremål så kollar man modellnumret och jämför det mot listan på det som saknas; via mobiltelefonen. Om föremålet inte finns med så tar man en bild föremålet och skickar denna som MMS till personen som har huvudansvaret. Till bilden så bifogar man en text med modell- och dekornummer samt ev. signatur. När personen med huvudansvaret får bilden så stryker den personen föremålet från listan med det som saknas.
Därefter sammanställer personen med huvudansvaret kontinuerligt ett .pdf-dokument som innehåller en bild på föremålet och info om modellnummer/dekornummer (och kanske mått om det finns), samt eventuella signaturer. Dokumentet kan sedan finnas här på PES (till exempel) där vem som helst kan ladda ner det. Smidigt och kostnadseffektivt.
Mvh
Emil
PS
Slog upp "ideell" i SAOL och där står att det betyder "upphöjd, översinnlig". Har jag blivit dum på halvgamla dar? Har för mig att det står för frivilligt, oavlönat arbete i detta sammanhang.
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Ett alternativ är kanske att utveckla BoFajanssidan på Wikipedia?
Ett annat enkelt sätt är att skapa en ämnesspecifik wiki som vem som helst kan uppdatera, det beror nog lite på vilken kvalitet man är efter. Att göra en vanlig tråd här på PES anser jag inte vara en bra idé. Ta FM Ronneby-tråden till exempel, massor av kunskap men som dokumentationstråd betraktat är den helt värdelös (min personliga åsikt). Totalt osökbar och dessutom en massa inlägg som är irrelevanta om man letar fakta.
Jag tror att om man vill skapa en förteckning med klass så måste någon ha ansvaret att redigera bilderna och att sammanställa det hela så att det blir sökbart. Sen vilken teknik man använder för att uppnå det kanske man kan diskutera.
Mvh
Emil
Comment
-
Det är bra att frågan väcks.
En keramiksida finns redan, startad av Kaptenen, och det var meningen att den skulle byggas ut med gemensamma krafter. Det var bara tid och tillräcklig energi som saknades i större utsträckning. Det är inte bra att en enda person driver och sammanställer allt material själv, för då blir framtiden osäker för en sådan sida.
Nu är kanske tiden mogen för listningar av det slag som efterlyses här - i ett slags workshop.
Botanisera runt på den sidan, så ser ni att grunden är fast och bra lagd av Kaptenen.
De senaste inläggen kan möjligen flyttas över till den här gamla tråden, som utmynnade i bildandet av keramik.wikidot, innan det blir för OT:
Last edited by Gideon; 2013-04-10, 01:10.
Comment
-
Tror du helst vill ha en sökbar databas med bilder. Sådant går att fixa, men jag är inte så hemma på just den biten.Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inläggEtt alternativ är kanske att utveckla BoFajanssidan på Wikipedia?
Ett annat enkelt sätt är att skapa en ämnesspecifik wiki som vem som helst kan uppdatera, det beror nog lite på vilken kvalitet man är efter. Att göra en vanlig tråd här på PES anser jag inte vara en bra idé. Ta FM Ronneby-tråden till exempel, massor av kunskap men som dokumentationstråd betraktat är den helt värdelös (min personliga åsikt). Totalt osökbar och dessutom en massa inlägg som är irrelevanta om man letar fakta.
Jag tror att om man vill skapa en förteckning med klass så måste någon ha ansvaret att redigera bilderna och att sammanställa det hela så att det blir sökbart. Sen vilken teknik man använder för att uppnå det kanske man kan diskutera.
Mvh
Emil
De flesta keramikfabriker och glasbruk m m har redan förteckningar med klass även om det oftast finns hål att täppa till. Det vi vill ha är nog komplement till de förteckningar som redan finns och då är nog inte Wiki den bästa platsen. Kan man inte göra en tråd som bara en person kan uppdatera här på PES? Det tycks mig vara ett utmärkt sätt att komplettera redan existerande förteckningar. Spindeln (projektledaren) är den som uppdaterar och haon har en liten stab, en bildfixare, en faktagranskare och en textförfattare som fixar copyn. Ju bättre originalförteckningen är, desto mindre blir det för kompletteringsteamet att göra och de som har tid kan ansluta sig till andra team...
Sedan finns de ju de tillverkare som har dålig eller ingen dokumentation som Jie eller FM. De som jobbar med de trådarna gör ett jättearbete men du har rätt i att det är svårt att hänga med när antalet sidor växer. FM-tråden, som väl är den största här på PES skulle verkligen behöva en bilddatabas som komplement till tråden. För ögonblicket har jag ingen aning om hur man skulle lösa det rent tekniskt, men låt mig sova på saken.
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Nyligen var jag på en gårdsloppis inte långt från hemmet. Strax efter öppningsdags strövade jag runt på den lilla fotbollsplanen, som var fylld av ett trettiotal säljare och dubbelt så många besökare.
Mycket barnkläder, filmer på DVD, och allsköns bråte såldes - men två av stånden sålde minsann lite äldre saker.
I ena hörnet står min favoritsäljare, en äldre dam, som tycks ha outsinligt förråd av gamla saker, och det är väl femte året i rad som hon står där.
Hon plockade upp två riktigt gröna vaser ur bananlådan, och det var knappt de hann landa på bordet, innan jag vänligt men bestämt nappade åt mig raringarna för en hundralapp tillsammans.
Först trodde jag att den ena vasen var en Hagaström, men icke. Båda är stämplade GEFLE med B över sig.
De svängda hänklarna är sedan tidigare magiska på något sätt, och de visar sig ingå i ett större sammanhang, som Birgitta Lundblad vet att berätta i sin bok om Bo Fajans från 1996.
"Den första prydnadsfajansen, som främst består av odekorerade blomskålar och vaser, kommer ut på marknaden. Tillverkningen utökas 1913 med ytterligare prydnadsföremål i form av ´patinerade gröna fajanser´ i gammal grekisk stil med stämplade linjemönster. de består egentligen av oglaserat lergods (terracotta), som målats med olje- och terpentinfärger. Denna utökade produktion med prydnadsgods får under åren 1914-1918 stå tillbaka på grund av ökad efterfrågan på grövre gods, såsom blomkrukor och hushållsprodukter, men även på grund av svårigheter att anskaffa en del råmaterial."
Bildtext: Priskuranter 1913-1922 upptar exempel på företagets första prydnadsfajanser, ytbehandlade med olje- och terpentinfärger - epoken före konstglasyrernas användning.
Vasen upptill och längst till vänster är i samma modell som den smäckra vasen med långsträckta hänklar här. Den finstilta texten under röjer att vasen, modell 10, kunde fås i fyra olika storlekar, och i den här storleken på 22 cm, kostade den 3 kronor och 20 öre.
Den bulligare modellen med svängda hänklar återfinns inte, men så är ju också priskurantbilden bara ett exempel av flera. Höjd 15,5 cm.
Längre fram i texten, står det något lite mer uppseendeväckande, som kan förklara de anonymt blomstermålade kärlen från Baltiskan 1914, och som bland andra Polsson har visat upp i andra trådar.
"På Baltiska utställningen i Malmö 1914 är det första gången som fabriken visar upp sig i ett större sammanhang och från en utställningskatalog kan läsas: I en mindre monter i industrihallen utställde Bobergs Sterbhus i Gefle oglaserade lerkärl med oljemålade blommor."
Comment
Comment