Den första ljusstaken som jonna visade, har rimligen en tvåa efter artiikelnumret 1149, och den producerades under åren 1934-48. En snävare tidsavgränsning kan göras om glasyrkoden också anges.
Danjel, Du har rätt i Din känsla av 1930-tal-
Du har en etta efter 1149, och den staken var i produktion 1943-58, men glasyrkoden GK14 (flytande grön matt glasyr mot svart botten) säger att att den användes endast åren 1938-39.
Etiketten är riktigt intressant! Kan Du ta ett närfoto av den, för bildarkets skull?
Den första ljusstaken som jonna visade, har rimligen en tvåa efter artiikelnumret 1149, och den producerades under åren 1934-48. En snävare tidsavgränsning kan göras om glasyrkoden också anges.
Danjel, Du har rätt i Din känsla av 1930-tal-
Du har en etta efter 1149, och den staken var i produktion 1943-58, men glasyrkoden GK14 (flytande grön matt glasyr mot svart botten) säger att att den användes endast åren 1938-39.
Etiketten är riktigt intressant! Kan Du ta ett närfoto av den, för bildarkets skull?
Jag är jätteledsen men min kamera vägrar ta närbilder Synd att jag inte kan bidra till arkivet!
Det står i alla fall: Bo Fajans i mitten och runt om står: Bobergs Fajansfabrik (samt två bokstäver, troligtvis) AB (samt) Gefle.
Där ser man, jag trodde ettan efter 1149 var ett snedstreck!
Hur kan staken vara i produktion efter glasyren då?
Flera andra glasyrer användes under perioden. Beteckningar som 14, 19, 884 och S är olika varianter på grönt som tema.
Vad den gamle räven prylsnubben har på sin ljusstake, vet vi ju fortfarande inte. Han är upptagen av att stirra på utsidan och följa den här diskussionen från läktaren.
Då får Du parkera den på UFO-avdelningen, för Din stake finns inte.
I allafall inte enligt glasyrregistret i Lundblads bok.
Men så står det också på sidan 160:
"I glasyrförteckningen har upptagits glasyrer och dekorer som finns omnämnda i artikelregistret även om närmare uppgifter saknas. Ett antal glasyrer och dekorer har angivits för respektive artikel, men troligtvis har många fler använts."
Listan är således inte komplett, liksom att största delen av artikelregistet för 1940-talet inte längre finns att tillgå, och följaktligen inte kunde tryckas.
Jag har nu börjat att spara på svart/Gula saker från Bo Fajans!
Vad jag undrar är om de smala avlånga faten alltid är ugnsfata eller bara de som är stämplade med den stämpeln? Alla har modellbetäckning 201/1 eller 201/2 beroende på storlek och Bo stämpleln men det är bara ett av de stora svart/gula som har ungseldfast-stämpeln?????
Comment