Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag tar en till....... Ebeling, signerad B Gefle och Sweden (svårt att se).
    Bifogade filer

Comment

• Platsar väl egentligen inte, ingen B Gefle stämpel, men väl Bo Fajans och Eva Jancke Björk.
      Bifogade filer

Comment

• Hjälp med hänkelvas/krus Bo Fajans

Så var det dags för ett krus ifrån Bo fajans igen!
        Hittade all info om denna för nån månad sedan ...men den hittar jag inte igen.
        Någon som vet vad den heter,årtal design??
        Evigt tacksam för all hjälp jag kan få.............nu igen
        Bifogade filer

Comment

• En riktigt gammal Boberg, vad jag förstår utifrån stämpeln......
          Bifogade filer

Comment

• inget?

Comment

• En bild på botten kanske.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Finns ingen signatur ,bara en djupstämpel med Bo fajans Gäfle Made in Sweden.
                Har läst om den tidigare vad dekoren hette men hittar inte det nu.Är inte 100 men undrar om den inte var av Eva Jancke Björk

Comment

• Har nu sett att likadana krus har 1707 KD,och 1706 KD skrivet under. Hjälper detta att få fram mer?

Comment

• 2 småburkar bara 4.7 cm höga märkta Bo 709 i botten, kanske lite äldre. Sedan ett krus som är 16 cm högt och märkt enligt bild och lite nyare. Tyvärr har jag inte boken så jag är lite nyfiken på signaturerna i botten.
                    Söffe
                    Bifogade filer

Comment

• Jadå!
                      KD står "benfärgad matt glasyr med krusbärsdekor" som användes 1942-53, och de nämnda siffrorna gäller detta specifika krus som var i produktion under lång tid: 1926-1953.
                      Allan Ebeling formgav den från början.

Comment

• Gideon...tänk vad mycket du fick fram med några siffror bara Tack för hjälpen!
                        Nu när jag fick svaret så minns jag att jag läst att det var krusbär.

Comment

• Tyvärr har inte jag heller boken tillgänglig, så jag kan inte hjälpa till med signeringen under kruset, söffe.

En ljusstake och en vas har införskaffats nyligen.

Vasen har fått en inristad hälsning, förmodligen av den förste ägaren.
                          Text: 1913 På Erika Dag af Helena.
                          Bifogade filer

Comment

• Dagens lilla loppisfynd Tyvärr så är bilderna usla då jag inte fick till ljuset så den vackra glasyren kommer inte till sin rätta. Skålen är 7 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                              2 småburkar bara 4.7 cm höga märkta Bo 709 i botten, kanske lite äldre. Sedan ett krus som är 16 cm högt och märkt enligt bild och lite nyare. Tyvärr har jag inte boken så jag är lite nyfiken på signaturerna i botten.
                              Söffe
                              Kruset, med beteckningen 3466 BK, är Eva Jancke Björk och var i produktion 1944-53. BK står för "Benfärgad matt glasyr med blåklintsblå dekor".
                              Signaturen Hu står för någon i målarstaben.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Kruset, med beteckningen 3466 BK, är Eva Jancke Björk och var i produktion 1944-53. BK står för "Benfärgad matt glasyr med blåklintsblå dekor".
                                Signaturen Hu står för någon i målarstaben.
                                Vem kan det vara Hu

Comment

Working...
                                X