Dekoren stämmer i bo fajans boken, kam tyvärr inte hitta nått föremål med nr 3710, men jag antar att peter har rätt med tanke på att dekoren stämmer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Delarna är formgivna av Eva Jancke Björk och producerade under åren 1935-43. VA är en beteckning för glasyr/dekor.
Uttalar mig inte om värdet.Kolla auktionssajter efter likvärdiga föremål så får ni en prisuppfattning.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDelarna är formgivna av Eva Jancke Björk och producerade under åren 1935-43. VA är en beteckning för glasyr/dekor.
Uttalar mig inte om värdet.Kolla auktionssajter efter likvärdiga föremål så får ni en prisuppfattning.
Värdet är i och för sig det minst viktiga eftersom det inte är till salu.
Utöver det bra svaret är vi väl mest intresserade av vad det är tänkt att användas till...
Sitta på golvet och dricka sake..?
Nej, då skulle det väl inte tillverkas i Sverige...
Comment
-
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggGabriel Burmeister skall ha varit verksam vid Bobergs 1922-24.
Han signerade då ibland med treudden. Hans föremål hade oftast nummerserien 5000, alltså samma som hos UE.
Bobergs keramik stämplades fram till början av 1920-talet med "B/GEFLE".
Jag har en vas därifrån som förutom den ritade treudden och numret 5232 även har B/GEFLE samt GABRIEL/FAJANS instansat i botten.
Så tack Bengt
Comment
-
Kopparna skulle kunna vara för varm punch, vilket (tror jag mig veta) inmundigades till mer än ärtsoppa förr i tiden. Men eftersom de benämns "skålar" är de kanske för stora? Russin o nötmix? Sköljkoppar (eftersom frukt kan vara klibbigt göra)? Spott- (kärnor) o skruttkoppar?
Urläcker dekor!Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Comment
-
Hej Kattguld och välkommen till PES.
Din vas kommer från Bo Fajans i Gävle, troligen tillverkad någon gång mellan 1950-1967.
Comment
Comment