Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Dekoren stämmer i bo fajans boken, kam tyvärr inte hitta nått föremål med nr 3710, men jag antar att peter har rätt med tanke på att dekoren stämmer.
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Comment

Vem har gjort numren i närheten? (Det kan vara Ebeling också...) Och vilket år borde detta nummer ha gjorts? Man kan "läsa mellan raderna" i boken för att få fram tänkbara förslag.

Comment

På gjorda av Eberling så finns artnr 3706 och sen är det inget och börjar igen på 3716. Och om det då är han som gjort dom så är dom antagligen tillverkade mellan 1953-58.
        **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Comment

Det låter troligt. Ebeling var ju lite senare än EJB.
          Anledningen till att det finns luckor i nummerserierna är att man inte hittat dessa föremål i några försäljningskataloger, vilket kan innebära att de gjorts kort tid eller i få exemplar.

Comment

KR-dekoren användes 1942-53. Detta är oxå det enda jag hittar .
            .
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Bo Fajans, men vad är det?

Hej!
              Är det någon som vet något om detta?
              vad är det till för?
              Kan det vara värt något?

Bo Fajans, GEFLE
              4147VA
              4221VA
              4321VA
              4122VA
              Bifogade filer

Comment

Delarna är formgivna av Eva Jancke Björk och producerade under åren 1935-43. VA är en beteckning för glasyr/dekor.
                Uttalar mig inte om värdet.Kolla auktionssajter efter likvärdiga föremål så får ni en prisuppfattning.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Delarna är formgivna av Eva Jancke Björk och producerade under åren 1935-43. VA är en beteckning för glasyr/dekor.
                  Uttalar mig inte om värdet.Kolla auktionssajter efter likvärdiga föremål så får ni en prisuppfattning.
                  Tackar, det var en MYCKET bra början!
                  Värdet är i och för sig det minst viktiga eftersom det inte är till salu.
                  Utöver det bra svaret är vi väl mest intresserade av vad det är tänkt att användas till...
                  Sitta på golvet och dricka sake..?
                  Nej, då skulle det väl inte tillverkas i Sverige...

Comment

Stort fruktfat, fat, bägare och skålar. Glögg i skålarna kanske eller ngt annat gott. Bägaren vet jag inte vad man tänkt sig, ögonlyst bara?!

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                      Gabriel Burmeister skall ha varit verksam vid Bobergs 1922-24.
                      Han signerade då ibland med treudden. Hans föremål hade oftast nummerserien 5000, alltså samma som hos UE.
                      Bobergs keramik stämplades fram till början av 1920-talet med "B/GEFLE".
                      Jag har en vas därifrån som förutom den ritade treudden och numret 5232 även har B/GEFLE samt GABRIEL/FAJANS instansat i botten.
                      Såg den här tråden när jag tidigare idag googlade på "Gabriel Fajans Gefle" i hopp om att hitta lite info. Har nämligen en lockurna, ca 14 cm hög, med rosor överst på locket, som är stämplad som Bengt oven beskriver och min lilla urna har nr 5102. Jag var också lite konfunderad över den "dubbla" stämplingen och kunde inte reda ut det alls. Men, som sagt, när jag hittade den här tråden fick jag veta vad jag önskade.
                      Så tack Bengt

Comment

• Kopparna skulle kunna vara för varm punch, vilket (tror jag mig veta) inmundigades till mer än ärtsoppa förr i tiden. Men eftersom de benämns "skålar" är de kanske för stora? Russin o nötmix? Sköljkoppar (eftersom frukt kan vara klibbigt göra)? Spott- (kärnor) o skruttkoppar?

Urläcker dekor!
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

• En riktigt snygg vas

Jag hittade en riktigt snygg vas på loppis.
                          Jag är total novis inom design och formgivning och har ingen aning om ifall den är gammal eller ny - eller någonting.

Är det någon som känner igen vasen och kan berätta något om den?
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kattguld; 2008-05-09, 22:26. Anledning: En stämpel kanske hjälper =)

Comment

• Hej Kattguld och välkommen till PES.

Din vas kommer från Bo Fajans i Gävle, troligen tillverkad någon gång mellan 1950-1967.
                            I’m a real mean bitch!

Comment

• Ja, och närmare bestämt från åren 1961-65 av Christina Fiedler. Hon var kontrakterad konstnär 1958-66 av Bo Fajans.

Comment

• Bo Fajans-figurer.

Ropade in en låda med julsaker på torsdagens auktion här i stan, och i den hittade jag de här små figurerna, troligen tänkta som små ljusstakar för julgransljus. Trevliga, va?
                                Någon som sett dem innan? Kanske i fler färger?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X