Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bo Fajans

Kan någon möjligen designern bakom denna ljusstake från Bo? Den har nummer 6004? Tacksam för hjälp
    Bifogade filer
    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Comment

• Någon som har Bo Fajanslitteratur får vi nog förlita oss på i detta fall, siffrorna brukar gå att spåra, likaså signaturen, i detta fall SV eller SY. Jag har själv haft en likadan kanna och även assietter med samma dekor, som jag sålde för några månader (nåt år?) sen...
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

• Här är en bild på assietterna som jag sålde:
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Mysa60 Visa inlägg
          Hej alla!

Är det någon som vet något om den här modellen? Och signaturen?

Jag tycker den är jättetuff, men det vore roligt att kunna kalla den vid dess rätta namn också.

Tackar på förhand!
          Mysa60
          Vad jag kan hitta om din te-kanna är bara att SV är dekoren (Gul blank glasyr med Svart dekor) denna användes mellan 1926 - 1937. Tyvärr står inte numret med. Men enligt stämpeln bör dessa vara just så tidiga. En gissning blir då Eva Jancke Björck.

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Här är en bild på assietterna som jag sålde:
          Hej, enligt boken.
          Bör dessa vara 065/2 assiett storlek 19 cm, (odekorerad alt. dekorerad) gjorda mellan 1953 - 56 av Berit Ternell.
          Last edited by Rubus Arcticus; 2009-05-11, 19:51.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

• Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg

...Bör dessa vara 065/2 assiett storlek 19 cm, (odekorerad alt. dekorerad) gjorda mellan 1953 - 56 av Berit Ternell.
            Ja, detta är ju 50-tal, det ser man ju på både form och dekor tycker jag. Jag har sett fler av dessa assietter, jag har sålt gula och har nog några liknande i andra färger som jag hittade i helgen.

Eftersom kannan har samma dekor och formen känns från samma tid så är det väl troligt att det skulle kunna vara Berit Ternell här med...men siffran 3738 borde finnas i någon bok tycker man ju...då kunde man verifiera min teori!

Comment

• Jag har boken "Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874 - 1967" av Birgitta Lundblad.
              Av någon anledning finns artnr: upp till 3765 sedan ett hopp till 4001. Dessa av EJB. Ser man däremot på Glasyrregisteret används glasyren SV mellan 1926 - 37 och då Berit Ternell började på BO Fajans först 1951 kan det ju inte vara hennes. Kanske någon annan har uppgifter, det är ju inte alltid det stämmer i böckerna....

Comment

Jag har boken "Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874 - 1967" av Birgitta Lundblad.
                Av någon anledning finns artnr: upp till 3765 sedan ett hopp till 4001. Dessa av EJB. Ser man däremot på Glasyrregisteret används glasyren SV mellan 1926 - 37 och då Berit Ternell började på BO Fajans först 1951 kan det ju inte vara hennes. Kanske någon annan har uppgifter, det är ju inte alltid det stämmer i böckerna....
                Du skriver nu att det finns registrerat dekorer upp till 3765...men då borde väl 3738 finnas...?

Comment

• Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                  Du skriver nu att det finns registrerat dekorer upp till 3765...men då borde väl 3738 finnas...?
                  Sorry, Det är ett hopp från 3734 till 3753, från 3753 till 3765 från 3765 till 4001.

Comment

Sorry, Det är ett hopp från 3734 till 3753, från 3753 till 3765 från 3765 till 4001.
                    Synd...men jag är ganska säker på att detta är 1950-tal trots den signatiuren "SV". Den typen av geometriska dekorer ser man ju inte förrän då, menar jag i alla fall! Assietternas datering stämmer bättre, kannan måste vara i samma servis.

Comment

• Bo Fajans minsann!

ett grått Bo Fajans fat (askfat?), tjusigt som bara den.
                      om jag inte är helt ute o cyklar heter detta mönster nåt i stil med Teal?
                      är detta en serie? jag har sett en tekanna med detta mönster innan.
                      men är det en ovanlig serie/mönster?

i botten står det svagt Bo *nånting* S 3 SWEDEN kanske?
                      eller 953?
                      Bifogade filer
                      Last edited by draken; 2009-06-13, 18:14.

Comment

• Teal är nog den amerikanska benämningen på färgen... Teal är vad vi i sverige närmast skulle kalla Petrol.
                        Det här är ett fristående askfat, men det finns en teservis som har samma relief och glasyr.

Comment

• ah men då fattar jag.

är dom ovanliga? jag har inte sett många alls av den här typen.
                          inte den minsta ide om vad servisen eller "mönstret" heter?

Comment

• nu vet jag vad det står för nummer undertill på fatet!
                            253!

Kaffekannan har 263 (bild från nätet)
                            tekannan har 262.
                            fatet har 253

att dom har olika färg här inte till saken just nu.
                            nu ska jag bara lista ut vad serien heter!
                            Bifogade filer

Comment

• nu har jag letat lite i boken "Bo fajans keramiktillverkning" och hittat indikationer på att mitt fat och kannorna heter CEYLON.
                              Det står dock "brun och grå glasyr, relief dekor", så då kanske kaffekannan på bilden är grå egentligen, att det är kass färg på bilden. (den bilden är inte min)

Assietterna tillverkades mellan 1954-65, och te/kaffekopp, te/kaffekanna, sockerskål och gräddkanna mellan 1964-65.
                              Det kan finnas fler saker i serien, som dom utelämnat i boken av olika orsaker.

Nu är jag glad, hoppas nån annan blir hjälpt också

Comment

• Bo Fajans

Hej! Jag är ny här på forumet och behöver lite hjälp. Jag är en ganska nybliven loppisfantast som gärna söker efter information och historia om mina loppisfynd. Nu undrar jag om någon kan berätta något om min söta kanna från Bo Fajans. Går det att utläsa av siffrorna under vem som har designat den och när? Står siffrorna -32 för årtalet. Någon som vet?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X