Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ingen som vet vad siffrorna står för???

Comment

• Välkommen!

Enligt Birgitta Lundblads bok om Bo Fajans, är kruset formgivet av Eva Jancke Björk (1882-1981). och producerades under åren 1941-53. Den har inget namn och finns i tre storlekar, varav Ditt krus är i mellanstorleken, vilket tvåan efter 3319 visar.
      32 är en glasyrkod för "Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar" och den användes mellan 1942-48. Så där har Du tillverkningstiden för Ditt krus.

Comment

• Jätteintressant att få veta. Tack för hjälpen.

Comment

• Bo Fajans. Vad dricker man ur denna?

Hej,

Kom med i en korg med annat på en auktion.
          Vad kallas "muggen" och är det något som folk vill ha? Dvs vad kan ett gäng på 10-12 st vara värda.
          Bifogade filer

Comment

• Tycker det ser ut som en glöggmugg .

Comment

• Det beror ju lite på hur stor den är, men jag undrar om det inte skulle kunna vara en s.k. cremekopp.

Comment

• Troligen en cocotte eller portionsform för små gratänger eller liknande.

Comment

• Diametern upptill är 4.5 cm och höjden 5 cm.
                  Något som folk vill ha tro ni? Skall på bakluckeloppis i helgen och tänkte ta med dem, men vet inte vad jag skall sätta för pris på dem

Fortsätt gärna spekulera i vad det är. Så man vet vad man säljer tänker jag

Comment

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Troligen en cocotte .
                    Vad är det
                    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

• Ser väl ut att kunna vara glöggmuggar. Har väl högst pris runt Lucia!
                      Söffe

Comment

• Ursprungligen postat av Gila Visa inlägg
                        Vad är det
                        Förstod nästan att frågan skulle komma. Tur att google finns...

Comment

• En cocotte är väl ungefär detsamma som en ramekin........om det är en bättre förklaring
                          Nej, det är inget loppspel.

Comment

http://recept.nu/1.231892/recept.nu_...aron_och_chili
                            Vilkekt härligt recept. Det MÅSTE jag bara prova.

Comment

http://recept.nu/1.231892/recept.nu_...aron_och_chili
                              Fast det svarar inte på frågan vad det är...utan hänvisar bara till ett recept på en getostpaj i en liten skål....antar att det betyder liten skål eller nåt i den stilen....låter i alla fall lite snobbigt...

jag googlade själv på cocotte inna jag ställde frågan här och någon rak översättning har jag inte funnit....
                              http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

• Tror som Cobe och söffe att det är bål- ellet glöggmuggar. Antalet talar för det, men också handtagets utformning, så man kan tänka sig att de varit upphängda i urtagen runt en större skål.
                                Sen så ser det inte ut att vara ugnsfast gods, om man nu vill ha cocotte eller annat konstigt i.
                                Du har inget produktnummer på någon av muggarna, Gila?

Comment

Working...
                                X