Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Du har inget produktnummer på någon av muggarna, Gila?
    Inte mina muggar...ingen aning om prodnummer...
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

• Ursprungligen postat av Gila Visa inlägg
      Inte mina muggar...ingen aning om prodnummer...
      Mea culpa!.
      Hade för bråttom och menade förstås joa.

Comment

• Jag har haft sådana och använt dem som glöggmuggar.

Comment

• Grön-gul servis Bo Fajans

Är det någon om vet vem som formgivit denna servis från Bo Fajans? Har den ett namn? Jag har googlat men kommer inte fram till något vettigt alls, bara att vissa anger Berit Ternell som upphovskvinna. Färgen är mer starkt grön-gul än på bilderna! Tacksam för förslag
          Bifogade filer

Comment

• Servisen heter Camon och är formgiven av Berit Ternell. Te och kaffeservis.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Åh, stort tack! Jag hittade en japansk blogg tidigare där det stod Camon, men hittade ingenting om den dnär jag googlade. Vet du vilket år den är formgiven?

Comment

• 1957-60.

Comment

• Återigen stort tack Kan du rekommendera någon bra bok med Bo Fajans produktion?

Comment

• Birgitta Lundblad. Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967. Utgiven av Länsmuseét i Gävleborg.

Comment

• Ok, Tack, då vet jag vad jag skall jaga

Comment

• Bo Fajans

Fann en sockerskål och gräddsnipa idag på Erikshjälpen....någon som har info om dessa? De är i perfekt skick....funderar på att sälja dem....köpte dem i någon form av iver och stress då det var 10 min till stängning...
                        Bifogade filer
                        http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

• Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Hej alla Pesare!
                          Efter ett mycket generöst tips från Bengt H. fick jag i dag kontakt med Birgitta Lundblad, författare till boken "Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967"
                          En mycket trevlig kvinna som erbjöd sig att hjälpa mig med min Bo GEFLE stämpel som jag inte kunnat få någon klarhet i. Jag tipsade även Birgitta om PES, vilket hon blev mycket intresserad av. Har nu skickat hemsideadressen till henne och hoppas att hon kikar in här. Hon besitter mycket kunskap och skulle vara ett välkommet tillskott här på PES.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Hej alla Pesare!
                            Efter ett mycket generöst tips från Bengt H. fick jag i dag kontakt med Birgitta Lundblad, författare till boken "Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967"
                            En mycket trevlig kvinna som erbjöd sig att hjälpa mig med min Bo GEFLE stämpel som jag inte kunnat få någon klarhet i. Jag tipsade även Birgitta om PES, vilket hon blev mycket intresserad av. Har nu skickat hemsideadressen till henne och hoppas att hon kikar in här. Hon besitter mycket kunskap och skulle vara ett välkommet tillskott här på PES.
                            Det är bra!

Comment

• Hej igen alla Pesare!
                              Fick i dag mail från Birgitta Lundblad angående mitt krus. Hon skriver så här

"Tack för samtal och bilder.
                              Jag tycker alltid att det är roligt när folk är intresserade av keramik. Om Du hittar min bok kan Du också se en bild av detta tidiga krus på sid 21. Målningen på Ditt krus har tillkommit senare kanske av någon ägare. Det var mycket intressant med denna stämpel så tidigt. Jag har faktiskt aldrig tidigare sett detta och jag har kollat massor av föremål. Tack för info. Jag har sparat Ditt foto. Jag kom på att troligtvis har Ditt krus tillverkats efter 1924 då stämpeln Bo Gefle fanns. Krusen kanske fortsatte att tillverkas eller så togs produktionen upp igen av denna enkla form. Den användes senare också som vattenkylare med nedre delen glaserad i grönt och gult samt med tillhörande fat. (se bok sid 75)

Många hälsningar

Birgitta L"

Jättekul och spännande tycker jag. Är det fler som har gamla Bo Befle föremål hemma i stugorna? Jag lägger in mina bilder här igen, jag la in dem under tråden Allmogekeramik förut, så att ni kan se vad som diskuteras. Fyll gärna på med fler bilder.
                              Bifogade filer
                              Last edited by simco; 2009-10-08, 21:47.

Comment

• Mycket intressant att få ta del av Birgitta Lundblads kunnande.
                                Tack för det, Simco!
                                Tack också för att du gick vidare och sökte information om ditt krus.

Jag har en del "B/Gefle"-märkta föremål, men tyvärr är dom inte tillgängliga för fotografering. Återkommer med bilder på dom senare.

En vas från Gabriel Burmeisters tid vid fabriken kan jag i alla fall visa.

Hoppas också att få se andra bilder på keramik från Bobergs fajansfabrik.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X