Fantastiskt bra bilder och en fin liten skål Wasistdas!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pressglas m. puntel.
Collapse
X
-
Finns i Kostakatalogen 1896. Obs, inte min kunskap utan en pressglassamlare i min närhet, äras ska den som äras bör. Han visste också produktionsnr men jag hade ingen penna i närheten.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Stort tack Tingeling, du får tacka din kamrat. Den kosta katalogen sitter jag ju på ( får skämmas lite )Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggFinns i Kostakatalogen 1896. Obs, inte min kunskap utan en pressglassamlare i min närhet, äras ska den som äras bör. Han visste också produktionsnr men jag hade ingen penna i närheten.
Pes är mitt google.
Comment
-
Förstår att det är svårt att bläddra i den dåUrsprungligen postat av wasistdas Visa inläggStort tack Tingeling, du får tacka din kamrat. Den kosta katalogen sitter jag ju på ( får skämmas lite )
.
Comment
-
Hahah ja, du vet min generation är inte van vid att bläddra i böcker. Man skär ju sig så lättUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggFörstår att det är svårt att bläddra i den då
.
Jättetack för den infon Kaptenen. Vet i fasen hur du hittar allt alltså....Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggVerkar även finnas i Kostakatalogen 1892 på sidan 42 (dock omöjligt att utläsa nummer)
Jfr rad 4, nr 4 från vänster
(Bild från längesedan avslutad Traderaauktion)
[ATTACH]110478[/ATTACH]

Riktigt kul att (förmodligen) kunna knyta ett pressglas mot en tillverkare.Pes är mitt google.
Comment
-
Liten skål på fot. Hur gammal?
Denna lilla skål på fot har, tror jag, nog några år på nacken. Att säga vaar den är tillverkad förstår jag är inte lätt. Men kanske någon har en aning om hur gammal den kan vara?
Skålen är 8,5 cm hög och 9,5 i diameter. Kanten upptill är lite ojämn, vilket är charmen med den. benet är 3 cm högt och foten är 5,7 cm i diameter samt har vasst puntelmärke. Glasmassan är lite ”ojämn” den också med några små bubblor i. Tacksam för information.
När jag nu loggar in på tråden ser jag bilderna ovan på små skålar. Får väl granska dem ordentligt och se, om någon liknande min finns med där.
Comment
-
Det var länge sen jag var in på den här tråden, men min blick föll på de här tre raringarna och tyckte jag ville visa upp dem tillsammans fast de säkert finns med här på tråden redan, kanske en och en.
Finns med i Limmareds courant fr. 1863. 1 sockerskål och 2 smörbytta, den senare är jag väldigt glad över. Är det nån som har lock till övers så är jag intresserad, har nämligen fler smörbyttor.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
-
Den modellen gillar jag också. Har bara skål med och utan fot, ingen smörask än så länge:
http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post196472
Comment
Comment