Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fantastiskt bra bilder och en fin liten skål Wasistdas!

Comment

• Stort tack EB =)
      Pes är mitt google.

Comment

• Formen, men inte mönstret är bekant. Skulle gissa som du WID, kanske England, Finland.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Jättetack Äjth. Då har jag några fler ledtrådar att undersöka.
          Pes är mitt google.

Comment

• Finns i Kostakatalogen 1896. Obs, inte min kunskap utan en pressglassamlare i min närhet, äras ska den som äras bör. Han visste också produktionsnr men jag hade ingen penna i närheten.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Finns i Kostakatalogen 1896. Obs, inte min kunskap utan en pressglassamlare i min närhet, äras ska den som äras bör. Han visste också produktionsnr men jag hade ingen penna i närheten.
              Stort tack Tingeling, du får tacka din kamrat. Den kosta katalogen sitter jag ju på ( får skämmas lite )
              Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Stort tack Tingeling, du får tacka din kamrat. Den kosta katalogen sitter jag ju på ( får skämmas lite )
                Förstår att det är svårt att bläddra i den då.

Comment

• Verkar även finnas i Kostakatalogen 1892 på sidan 42 (dock omöjligt att utläsa nummer)

Jfr rad 4, nr 4 från vänster

(Bild från längesedan avslutad Traderaauktion)

Click image for larger version

Name:	1892 1.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	529679

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Förstår att det är svårt att bläddra i den då.
                    Hahah ja, du vet min generation är inte van vid att bläddra i böcker. Man skär ju sig så lätt

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Verkar även finnas i Kostakatalogen 1892 på sidan 42 (dock omöjligt att utläsa nummer)

Jfr rad 4, nr 4 från vänster

(Bild från längesedan avslutad Traderaauktion)

[ATTACH]110478[/ATTACH]

Jättetack för den infon Kaptenen. Vet i fasen hur du hittar allt alltså....
                    Riktigt kul att (förmodligen) kunna knyta ett pressglas mot en tillverkare.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Liten skål på fot. Hur gammal?

Denna lilla skål på fot har, tror jag, nog några år på nacken. Att säga vaar den är tillverkad förstår jag är inte lätt. Men kanske någon har en aning om hur gammal den kan vara?
                      Skålen är 8,5 cm hög och 9,5 i diameter. Kanten upptill är lite ojämn, vilket är charmen med den. benet är 3 cm högt och foten är 5,7 cm i diameter samt har vasst puntelmärke. Glasmassan är lite ”ojämn” den också med några små bubblor i. Tacksam för information.

När jag nu loggar in på tråden ser jag bilderna ovan på små skålar. Får väl granska dem ordentligt och se, om någon liknande min finns med där.
                      Bifogade filer

Comment

• En liten härlig gräddkanna.
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

Comment

• Det var länge sen jag var in på den här tråden, men min blick föll på de här tre raringarna och tyckte jag ville visa upp dem tillsammans fast de säkert finns med här på tråden redan, kanske en och en.
                          Finns med i Limmareds courant fr. 1863. 1 sockerskål och 2 smörbytta, den senare är jag väldigt glad över. Är det nån som har lock till övers så är jag intresserad, har nämligen fler smörbyttor.Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	531777Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	42,6 KB
ID:	531779Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	51,3 KB
ID:	531780Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	41,4 KB
ID:	531781

Comment

• När man saktar ner för mycket stannar hjärtat och synen fördunklas. Du möter det stora mörkret.
                            Kör hårt!
                            Dom där är bra!
                            Jag har lock, men dom används!
                            Last edited by Sladden; 2012-04-02, 21:30.
                            Gud gjorde några perfekta huvuden,
                            resten satte han hår på.

Comment

• Den modellen gillar jag också. Har bara skål med och utan fot, ingen smörask än så länge:
                              http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post196472

Comment

• Rosa, ser att foten på din är sexkantig, min är rund, undrar om vi inte diskuterat detta förrut?

Comment

Working...
                                X