Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
    Nog är denna härlig med sin rosa ton ? Skulle tro den är ganska tidig med sin oslipade fotring
    Någon som vet vilket bruk?
    Puntelmärke både i locket och under
    Smörasken är antagligen från Limmared ca 1860-tal, jag har en identisk som du hittar i nedanstående tråd tillsammans med lite mer i samma mönster:

Comment

• Kan ingenting om pressglas men har blivit lite inspirerad av ER pressglaslirare. Inga glaslirare direkt om jag får säga det själv.
      Ni står verkligen pall när det gäller.....
      Denna lilla gräddkanna ? fick följa med hem idag för en guldpeng.
      Nog känns det som ett vasst puntelmärke i botten, kanterna har
      blivit riktigt vassa och otrevliga, vilket lovar gott.....
      Finns den i någon av Era kuranter tro, eller vet Ni ändå.
      Bifogade filer

Comment

• Gårdagens gräddsnipa som jag bokstavligen snodde ur Gideons hand Puntlad undertill och verkar dessutom hel utan några små nagg. Vad är det för ålder på denna och kommer den från något känt glasbruk?
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
          Nog är denna härlig med sin rosa ton ? Skulle tro den är ganska tidig med sin oslipade fotring
          Någon som vet vilket bruk?
          Puntelmärke både i locket och under
          Härlig!
          Som vanligt omöjligt att attributera till ngt. bruk utan märkning.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Härlig!
            Som vanligt omöjligt att attributera till ngt. bruk utan märkning.
            Jag håller inte med dig Sladden, enligt min mening är pressglas bra mycket enklare att attribuera än annat glas då det hyfsat enkelt går att hitta vilka bruk som gjorde vilka mönster även om inte allt finns i kuranterna. Surmasens smörskål finns i priskuranter från Limmared. Det betyder förstås inte att den absolut måste vara gjord där men tills samma skål presenteras i kuranter från andra bruk är det troligt att det är så, en attribuering behöver inte vara huggen i sten

Comment

• Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Jag håller inte med dig Sladden, enligt min mening är pressglas bra mycket enklare att attribuera än annat glas då det hyfsat enkelt går att hitta vilka bruk som gjorde vilka mönster även om inte allt finns i kuranterna. Surmasens smörskål finns i priskuranter från Limmared. Det betyder förstås inte att den absolut måste vara gjord där men tills samma skål presenteras i kuranter från andra bruk är det troligt att det är så, en attribuering behöver inte vara huggen i sten
              Det är som med politik. Var och en blir salig på sin tro
              resten satte han hår på.

Comment

• Hej igen

Här kommer två bidrag till punteltråden (emellertid bara en som är puntlad, hoppas det går an ändå):

- Skål, 9cm hög.
                - Saladiär, märkt "S". Vet att jag sett denna märkning innan, men hittar den inte någonstans, varken på internet eller i Lersjös pressglasbok. Så det är bara att återigen vända mig till Er - vilket glasbruk?

Tack!
                Im not batman
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
                  Hej igen

Här kommer två bidrag till punteltråden (emellertid bara en som är puntlad, hoppas det går an ändå):

- Skål, 9cm hög.
                  - Saladiär, märkt "S". Vet att jag sett denna märkning innan, men hittar den inte någonstans, varken på internet eller i Lersjös pressglasbok. Så det är bara att återigen vända mig till Er - vilket glasbruk?

Tack!
                  Im not batman
                  Sandvik!

Comment

• Ahh, just det=). Stort tack E.B!

Comment

• Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Smörasken är antagligen från Limmared ca 1860-tal, jag har en identisk som du hittar i nedanstående tråd tillsammans med lite mer i samma mönster:

http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=18805
                      Fann en idag utan lock, fick av säljaren höra att dessa från Limmared pressades i mässingsform? man får höra så mkt - stämmer detta? och att formen numera finns på glasmuseet i Växjö? Om ngn har ett ensamt lock är jag intresserad av att köpa.
                      Bifogade filer
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Många pressglasformar är i mässing så det kan ju stämma. Om just denna formen finns i Växjö kan nog bara Bay svara på

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Fann en idag utan lock, fick av säljaren höra att dessa från Limmared pressades i mässingsform? man får höra så mkt - stämmer detta? och att formen numera finns på glasmuseet i Växjö? Om ngn har ett ensamt lock är jag intresserad av att köpa.
                          Äjth!
                          Kolla in mitt inlägg från 2010-07-28, 00:17 så ser du att jag har ett lock
                          Så vet du vad du ska leta efter...

Comment

• Ett nytt saltkar till samlingen. Vasst puntelmärke.
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Lersjö visar i "Pressat glas" på sid 104f en sockerskål på fot med samma utseende på själva skålen (engelsk rutad utan lock) som på denna och attribuerar den till Reijmyre och daterar den till 1851. (9 cm i diameter).
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2010-09-17, 19:13.

Comment

• Jag tycker den gode Lersjö är något för exakt där. Utan märkning bör man nog skriva exempelvis; Förekommer i Reijmyrekurant 1851. Jag vill inte hävda säkert ursprung på något pressglasföremål som är omärkt.
                                resten satte han hår på.

Comment

Working...
                                X