Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Läckra Banden, vad tror du det är för årtal på dem ca?

Den här lilla pressglasskålen med puntel hittades i helgen. Riktigt bubblig glasmassa trots massa mönster =)
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
      9 små puntlede pressglass, litt nagg på fotkanten, men ellers fine
      Mycket charmiga, Banden. Grattis!

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
      ......lilla pressglasskålen med puntel hittades i helgen. Riktigt bubblig glasmassa trots massa mönster =)
      Mmm , samma som dom här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ar-i-pressglas Är den ca 11,5 cm i diameter upptill?

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg

Mmm , samma som dom här: http://precisensan.com/antikforum/sh...ar-i-pressglas Är den ca 11,5 cm i diameter upptill?
        Visste att jag sett den någonstans precis , Tack Rosa.
        Jag ska mäta när jag kommer hem ikväll. Men det känns mycket väl som att den kan vara ca 11cm.
        Pes är mitt google.

Comment

Det stämmer Rosa, den är exakt 11,5cm upptill. Är den alltså från ca 1860 talet? Isåfall ett (om inte det äldsta) glasföremålet hittills i samlingen. Varje steg neråt blir jäkligt svårt, men men. =)
          Pes är mitt google.

Comment

• Ja, det bör den vara eftersom Legion sett den i sin priskurant. Men de tillverkades säkert tills modellen var omodern. Fina är dom i alla fall.

Comment

• Keckeblått

Verkligen stomatolblå glasmassa, svenskt-engelskt-franskt, ja vad ska man tro? Men en bra ålder tror vi på, eller hur. Som vanligt kunde jag inte hålla mig tills ljuset återvänder. Får ta ett par nya bilder imorgon............ PS, tredelad form och driven kant, rått puntelmärke.
              Fantastiskt mycket lusor i den drivna glasmassan.
              Bifogade filer

Comment

• Nä nu, Prylsnubben, nu tror jag det är dags att vi går en loppisrunda tillsammans. Den är ju bara alldeles underbar (som du brukar säga )!

Comment

Nä nu, Prylsnubben, nu tror jag det är dags att vi går en loppisrunda tillsammans. Den är ju bara alldeles underbar (som du brukar säga )!
                  Visst är den, tack Rosa. Imorgon ska den få visa upp sig från en ännu bättre sida i dagsljuset. Tre saker för en hundring jämt, denna+en 1-liters Audumbla mjölkflaska i perfekt skick+en finsk knoppis från Johannislund, extra roligt eftersom jag har en 2/3 Lit. och denna rymmer 1/3. Kommer upp så småningom på PES-biografen.

Comment

• Wunderbar Prylsnubben. Grattis till den, ska bli intressant att följa varifrån den kan komma och ev ålder.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Några dagsljusbilder

Den rätta färgen kommer fram i dagsljuset.
                      Bifogade filer

Comment

• Jäkligt trevlig tingest!

Comment

• Jag saknar storleken
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Jag saknar storleken
                            Hirvi
                            Den är som en liten bägare, fast det är väl en vas. Höjd 12cm och diameter i öppningen 8cm.

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              Jäkligt trevlig tingest!
                              "Tingestens" husse bockar och bugar.

Comment

• Skulle jag gissa så är det ett pressglasföremål som är av typen Steirisches glas. Steieren i Österrike.
                                Jag återkommer med en punta från denna region.
                                Vasen är riktigt trevlig.
                                Se denna länk för en snarlik. Första bilden.

Comment

Working...
                                X