Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fina glas Söffe. Braoha nu i kräfttider

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
      Fina glas Söffe. Braoha nu i kräfttider
      Absolut!
      söffe

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Här är bildern på glasen. När jag lämnade in ett glas för slipning av en nagg så passade jag på att fråga om åldern. Glasreparatören sa att det otvivelaktigt är 1800-talsglas. Enligt honom finns det tjeckiska kopior men de har en grönare ton. Det som först gjorde mig tveksam (förutom säljarens uppgifter) är att alla sex glasen har samma färgton, svagt grå, och att det inte syns så mycket slitage. Men med den form foten har är det en väldigt smal remsa som har kontakt med underlaget. De har blåsor, enstaka orenheter och olika storlek på t ex ben och fot. Fasetterna är olika höga och breda, man kan se att den som slipat fick trixa lite för att få ihop det på slutet.
        Hittade ett "lilleputt" på bara 9 cm med grus i och en härlig fot, tog med det andra som jämförelse
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
          Hittade ett "lilleputt" på bara 9 cm med grus i och en härlig fot, tog med det andra som jämförelse
          Härligt glas!
          söffe

Comment

• Nu dammar vi av glastråden.
            I går besökte jag ett av min "stamloppisar". Där har de en hylla med saker som de bedömer inte har något större värde utan "kostar gratis". Där stod de här fyra fina knackade glasen De fick givetsvis hänga med hem. Det vänstra har lite oren glasmassa och har en lätt lila ton. Paraplyglaset har så mycket glas kvar under så det vinglar lite. Den som får en snaps däri kommer knappast att vingla, det rymmer 3cl. Nu har jag fått ihop 17 st små glas i olika fason och storlek.
            Bifogade filer

Comment

• Andra glaset från vänster, Balance, gillar jag!!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nu dammar vi av glastråden.
                I går besökte jag ett av min "stamloppisar". Där har de en hylla med saker som de bedömer inte har något större värde utan "kostar gratis". Där stod de här fyra fina knackade glasen
                Grattis till glasen! Märklig bedömning av värde på den loppisen, men du kan ju vara glad för det. Undrar hur de saker som kostar pengar ser ut.

Comment

• Jag tror att man kanske tänkte så här: Glasen är ju lite "sneaovinna" o vassa under foten är de också så dom kan vi ju lika gärna ge bort. Som sagt, tur för mej Det är mitt första Balance.
                  Annars är det ett rellativt billigt loppis.

Comment

Nu dammar vi av glastråden.
                    I går besökte jag ett av min "stamloppisar". Där har de en hylla med saker som de bedömer inte har något större värde utan "kostar gratis". Där stod de här fyra fina knackade glasen De fick givetsvis hänga med hem. Det vänstra har lite oren glasmassa och har en lätt lila ton. Paraplyglaset har så mycket glas kvar under så det vinglar lite. Den som får en snaps däri kommer knappast att vingla, det rymmer 3cl. Nu har jag fått ihop 17 st små glas i olika fason och storlek.
                    Jag ser att jag saknar några av Dina glas. Skål

Comment

Jag tror att man kanske tänkte så här: Glasen är ju lite "sneaovinna" o vassa under foten är de också så dom kan vi ju lika gärna ge bort.....
                      Ja usch, såna där glas som är vassa under, dom kan man ju skära sig på, inget att ha på fina bjudningar! Sånt skräp borde skänkas bort på alla loppisar.

Comment

• Ett litet räfflat med gravyr

Bara 9 cm högt men ack så charmigt
                        Antar att det är minsta storleken på dessa ?
                        Bifogade filer

Comment

• Vackert glas, kanske blåst i lergodsform,
                          kan det vara mitten på 1800
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Vackert glas som saknas i min samling.
                            DG

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Vackert glas, kanske blåst i lergodsform,
                              kan det vara mitten på 1800
                              Hirvi
                              Ligger nog där skulle jag tro

Comment

• Här kommer mina graverade små glas på 8 cm. Ett av glasen har en hare graverad på ena sidan och det andra glaset har ett vildsvin. Båda glasen har på motsatta sidan träd. Var glasen kommer ifrån har jag ingen aning om, Tyskland kanske. De rymmer endast 2 cl så det får bli en lite jäger
                                Glömde skriva att Surmasens glas är toppentoppen
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kolmårdstrollet; 2011-04-18, 10:17.

Comment

Working...
                                X