Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En liten fuling! foten är mindre än övre diametern.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja jag måste lägga ut mina snapsisar när jag kommer hem med ett nytt.
      Har lite svårt med tiden på detta. ??
      Bifogade filer

Comment

Ingen som hade ngn kommentar till detta sista handmålade glas?
        Lägger in tre nya snapsar och hoppas att ngn möjligen vet ngt om snapsen med mkt luft i benet.
        De två andra har mkt fina slipningar, särskilt den högbenta. Bägge har råknäck i botten.
        Bifogade filer

Comment

Senaste inköpet.
          Bifogade filer

Comment

I sådana som de yttre har vi druckit snaps i kväll. Smakade bra Vi har firat "lilla julafton" med ett par vänner.
            DG

Comment

Har ju inte varit så flitig här på sista tiden. Äjth, jag tror nog att ditt handmålade glas är relativt nytt - 1900-tal. Det liknar ingen 1800-talsmodell och målningen känns väl barock.
              De fjällslipade glasen, både vinglaset och snapsglaset tror jag är sekelskifte, det ser ut så på foten. Det med luften i benet är nog däremot något modernare hyttglas.

Tänkte jag skulle återanvända den här tråden, hittade ett nytt glas på loppis idag. Har typisk paraplyglasform, och rått puntelmärke i botten, lite små blåsor och rampor i glasmassan, men knapparna på benet är inte riktigt som de skall se ut på 1850-60-talet. Kan det vara lite yngre eller är det någon annan som känner igen modellen?
              Jag ställde mitt formblåsta glas bredvid som jämförelse.
              Bifogade filer

Comment

Vi borde byta grejer - det här glaset hittade jag på loppis i helgen. Det ser väldigt mycket ut som ett av dina.

Comment

Nu blev det fel. Nybörjaren tackar för applåderna. Jag trodde jag hade sett änden av tråden efter sida 2... Det var ett av Kolmårdstrollets glas jag tyckte var likt. Nåja, nu har jag läst alla inläggen. Då torde detta glas vara ca 1880 då?

Comment

Johan, jag skulle nog gissa på lite tidigare. "Refflade" glas, formblåsta roterade i formen verkar ha tillverkats på 1860-talet i alla fall, men jag hittar inga uppgifter på att de skall ha tillverkats senare. Visserligen är glaset ganska spetsigt - men jag tycker foten alla fall ser ganska ålderdomlig ut.
                    Jag byter gärna till mig ditt glas, om jag nu har något att byta med :-)

Comment

Dagens hitte-glas värmde hjärtat denna kulna januaridag. Tyvärr är det inget som gör sig på bild i dessa tider. Märkligt nog inget sårigt puntelmärke!?? Jo, det är mkt lila i färgen.
                      Bifogade filer

Comment

Härlig färg men det ser ut som om halva glaset är fyllt av glas.
                        Hur mycket rymmer det egentligen?

Comment

Jo botten är tjock. En 2:a går det nog i , knappt.

Comment

Jaha, här kommer en ny variant på snapsglas, men ingenting under kuppan.
                            Bifogade filer

Comment

Märklig fot under kuppan Äjth
                              ser ut som den står på en liten petriask, foten är väl inte helgjuten
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Peteri-ask?? vad är det? Jo, det finns en rund kula under kuppan, annars skulle den väl vara väldigt märkligt hopkommen? Botten är planslipad och runt infästningen till benet på foten finns en liten fördjupning!!

Comment

Working...
                                X