En liten fuling! foten är mindre än övre diametern.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Har ju inte varit så flitig här på sista tiden. Äjth, jag tror nog att ditt handmålade glas är relativt nytt - 1900-tal. Det liknar ingen 1800-talsmodell och målningen känns väl barock.
De fjällslipade glasen, både vinglaset och snapsglaset tror jag är sekelskifte, det ser ut så på foten. Det med luften i benet är nog däremot något modernare hyttglas.
Tänkte jag skulle återanvända den här tråden, hittade ett nytt glas på loppis idag. Har typisk paraplyglasform, och rått puntelmärke i botten, lite små blåsor och rampor i glasmassan, men knapparna på benet är inte riktigt som de skall se ut på 1850-60-talet. Kan det vara lite yngre eller är det någon annan som känner igen modellen?
Jag ställde mitt formblåsta glas bredvid som jämförelse.
Comment
-
Johan, jag skulle nog gissa på lite tidigare. "Refflade" glas, formblåsta roterade i formen verkar ha tillverkats på 1860-talet i alla fall, men jag hittar inga uppgifter på att de skall ha tillverkats senare. Visserligen är glaset ganska spetsigt - men jag tycker foten alla fall ser ganska ålderdomlig ut.
Jag byter gärna till mig ditt glas, om jag nu har något att byta med :-)
Comment
-
Comment
-
Peteri-ask?? vad är det? Jo, det finns en rund kula under kuppan, annars skulle den väl vara väldigt märkligt hopkommen?
Botten är planslipad och runt infästningen till benet på foten finns en liten fördjupning!!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Vi har firat "lilla julafton" med ett par vänner.

Comment