Ursprungligen postat av wasistdas
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
Comment
-
Slipat med knapp...
Hittade detta trevliga glas i dagarna. Svagt lila med knappben
och fasettslipad konande kuppa. Slipat nästan helt plant puntel-
märke med en kant runtomkring. Foten har härliga ojämnheter
som vågor när man för handen över den, svårt att fånga på bild,
tyvärr. Vad tror Ni om detta i mitt tycke vackra glas?
Comment
-
Jah skulle gissa på 1860- eller 1870-tal. Den har inte den tvära kanten som lite äldre glas har eller etager. Ser inte heller så tydligt kantigt ut som äldre glas heller. Men cuppan är inte heller så spetsig som senare blir modernt. Men, typen har ju hängt med länge så exakt datering är väl svår att göra.
Comment
-
Kanske fel tråd, dem heter ju "små glas", men jag har gett mig själv köpförbud på vanliga småglas från sent 1800-tal. Har dock lite dåligt med dricksglas så jag har köpt några nu på hösten. Hittade fem med rydbergsslipning och sandpuntel för 40:- och och så tre etsade med eklöv, planslipad botte för 15:- styck.
Comment
-
Med mitt mått mätt...
Hallå Snubben,
Trevligt glas, men hur stort är det? Snapsglas, gissar jag. Pressglas, givetvis. Tidigt 1900-tal, vill jag säga. Har en samling i olika storlekar för gästabud. Vilket bruk, av alla, som tillverkat lär bli svårt att fastställa då de flesta hade samma form...
So long
Kim
Comment
-
Hyfsat tidig facettslipad "Berliner", finns i nordiska priskuranter från c:a 1860 och en bit över sekelskiftet. Mycket trevligt men underskattat glas. Foten är ovanligt rund och knappen ganska liten men den är lite överfärgad så jag skulle väl ändå placera den i det äldre skiktet 1860-1890. Gjordes i mängder överallt. Den kopierades ganska snart i pressglas.
Varför inte låta den immas av en kall Ödåkra?
Comment
-
Ett trevligt lyxigt slipat glas du visar, om pressglaset kan jag ju bara nämna att dom puntlade glasen förr för att då kunde dom värma över glaset i glasugnen så alla skarpa kanter blev lite mjukare, många formskarvar på glaset.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
.
.
Comment