Ursprungligen postat av Äjth
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
Comment
-
Pes är mitt google.
Comment
-
-
-
aha tack Maria, tyckte det var lite märkligt med så lite slitage i botten. Det är alltså en serie som fortfarande tillverkas. Inte lätt att att veta om det är gammalt eller nytt alltid, även om som sagt slitaget borde gett vissa hintar
Pes är mitt google.
Comment
-
Ursprungligen postat av Maria Visa inläggGlaset med pippin, brukar benämnas svalan och rosen.Stort tack! Två glas lösta till och runt 1900 +- några år.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDen etsade dekoren "Rosen och svalan" står det att läsa mer om här.Pes är mitt google.
Comment
-
Hmm och jag som gick igenom samtliga sidor, fast endast i denna trådUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet sista klumpfotaglaset finns här.
( Får skämmas lite)
Bay skriver "Oftast brukar de glas som är spetsiga, där kupan går ner och avslutas som en spets i klumpfoten vara av en äldre tillverkning. Modellen kom under senare hälften av 1800-talet och har sedan vid flera glasbruk tillverkats långt fram i tiden"
Så kanske har jag förmodligen ett glas av de ovan från senare hälften av 1800-talet.
Tack Kaptenen för din input.Pes är mitt google.
Comment

Comment