Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    wasistdas, dina bilder är mkt skarpa och fina och nödvändigheten av klar himmel bakom glaset är inte alls nödvändigt med din fina teknik.
    Jättetack för det Äjth.
    Pes är mitt google.

Comment

• Hittade 5 sådana små av modell refflad för en minimal slant häromdagen.
      Ser dem oftare på fot tycker jag eller har jag fel ?
      Har flera sådana men dessa har jag inte lyckats hitta tidigare.
      Bifogade filer

Comment

• Har aldrig sett den här varianten förrut. Trevliga, verkligen!!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Det var en ny variant för mig med. Fina.

Comment

• Här är en liten kavalkad av glas samt en mellanstor karaff ur samma serie.
            Har även en större som ej står framme.Tror någon även visat ett selterglas och att det finns fler modeller, kanske ngn har nåt på lut att visa ?
            Ursäkta den dåliga bilden....
            Bifogade filer

Comment

• Vet inte om de här glasen platsar i tråden egentligen. De kanske är tidigt 1900-tal eller kan de snubbla på sent 1800-tal?
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

• Fortsätter med 4 till, varav ett är besläktat med glaset ovan men där "puntelmärket" ligger längs med kanten så att säga.
                Jättetacksam för hjälp med tidsbestämmande, om möjligt. Klumpfotsglaset har jag förstått är väldigt svårt att tidsbestämma av tidigare inlägg i tråden.
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

Comment

• Glaset med rosetten Reijmyre Antik http://www.reijmyre.se/Produkter.aspx?pc=17413&m=18517
                  I’m a real mean bitch!

Comment

• Glaset med pippin, brukar benämnas svalan och rosen.
                    I’m a real mean bitch!

Comment

• aha tack Maria, tyckte det var lite märkligt med så lite slitage i botten. Det är alltså en serie som fortfarande tillverkas. Inte lätt att att veta om det är gammalt eller nytt alltid, även om som sagt slitaget borde gett vissa hintar
                      Pes är mitt google.

Comment

• Den etsade dekoren "Rosen och svalan" står det att läsa mer om här.

Comment

• Det sista klumpfotaglaset finns här.

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Glaset med pippin, brukar benämnas svalan och rosen.
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Den etsade dekoren "Rosen och svalan" står det att läsa mer om här.
                            Stort tack! Två glas lösta till och runt 1900 +- några år.
                            Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Det sista klumpfotaglaset finns här.
                              Hmm och jag som gick igenom samtliga sidor, fast endast i denna tråd ( Får skämmas lite)

Bay skriver "Oftast brukar de glas som är spetsiga, där kupan går ner och avslutas som en spets i klumpfoten vara av en äldre tillverkning. Modellen kom under senare hälften av 1800-talet och har sedan vid flera glasbruk tillverkats långt fram i tiden"

Så kanske har jag förmodligen ett glas av de ovan från senare hälften av 1800-talet.
                              Tack Kaptenen för din input.
                              Pes är mitt google.

Comment

• Fortsätter posta lite allt eftersom jag hinner redigera. Samlingen växer lite smått, även om det inte alltid är 1800-tal, tyvärr
                                Här är väl ytterliggare 1 som ligger på gränsen.
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X