Ursprungligen postat av wasistdas
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
, tack Legion nu blev jag glad och en nyttig lärdom rikare.
Fortsätter posta i tråden med ett nytt glas. (Hoppas ni inte tycker jag bombarderar tråden för mycket)
Bubblig glasmassa men med slipat puntelmärke. WSB, för tankarna till ev Tyskland och där W ev kanske står för Werkstatt. Trevlig hur som helst även om jag har svårt att säga ngt om ålder. Dålig glasmassa eller har det lite ålder?Pes är mitt google.
Comment
-
eller brunn för vist dracks det brunn vid norra källanUrsprungligen postat av wasistdas Visa inläggHmm, att jag inte tänkte åt det hållet när jag ändå är från Växjö eller Wexiö som det stavades en gång. B:et kanske kan stå för bolag.
Tack för tipset Kaptenen.
Comment
-
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggWexiö SurBrunn för ni har Surbrunnsgatan.Lite smått fantastiskt Kaptenen och Nobe. Länken var riktigt rolig att läsa, särskilt med tanke på att jag bott på norrvägenUrsprungligen postat av nobe Visa inlägg
Tre små bokstäver på ett glas och så mycket rolig info ledde det till.
Ska bli intressant att informera mor om, som jobbar inom turismen i Småland.Pes är mitt google.
Comment
-
Mina första snaps pressglas m. balusterben!!
Mina första snaps pressglas m. balusterben!! Riktigt roligt! Kollade raskt igenom samlingen men där fanns inget liknande. Man ser formskarven över foten och upp på benet. Härlig glasmassa, ser ut som kuppan är efterbehandlad. Riktigt glad blev jag, det var länge sen jag fann ett snapsglas (press) som jag inte har sen tidigare. Vill bara malligt dela med mig och vet ni, jag tyckte de sa att de var norska???Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Bifogar en sida ur Harald Roesdahl:Gamle glas og karafler (Forum Köpenhamn1977). Enligt denrör det sig om ett snapsglas som enbart är känt från danska glasbruk. Det finns också avtecknad i Poser: Alte Trinkgläser in Schleswig-Holstein (eget förlag Neumünster 1981) och anges där som danskt, 1800-talets andra hälft.
Comment

Comment