Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
    Fortsätter posta lite allt eftersom jag hinner redigera. Samlingen växer lite smått, även om det inte alltid är 1800-tal, tyvärr
    Här är väl ytterliggare 1 som ligger på gränsen.
    Ben med knapp är mest typisk för 1860 tal och några årtionden framåt så det är väl mest sannolikt tillverkat innan 1900.

Comment

• , tack Legion nu blev jag glad och en nyttig lärdom rikare.

Fortsätter posta i tråden med ett nytt glas. (Hoppas ni inte tycker jag bombarderar tråden för mycket)
      Bubblig glasmassa men med slipat puntelmärke. WSB, för tankarna till ev Tyskland och där W ev kanske står för Werkstatt. Trevlig hur som helst även om jag har svårt att säga ngt om ålder. Dålig glasmassa eller har det lite ålder?
      Bifogade filer
      Pes är mitt google.

Comment

• Wexiö kanske?

Comment

• Hmm, att jag inte tänkte åt det hållet när jag ändå är från Växjö eller Wexiö som det stavades en gång. B:et kanske kan stå för bolag.

Tack för tipset Kaptenen.
          Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
            Hmm, att jag inte tänkte åt det hållet när jag ändå är från Växjö eller Wexiö som det stavades en gång. B:et kanske kan stå för bolag.

Tack för tipset Kaptenen.
            eller brunn för vist dracks det brunn vid norra källan

Comment

• Hmm, ja det är ju faktiskt sant det också. Jag borde tänka lite mer innan jag postar
              Tack för inputen och tipset Nobe. Nu har jag lite att gå på. =)
              Pes är mitt google.

Comment

• Wexiö SurBrunn för ni har Surbrunnsgatan.

Comment

• Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Wexiö SurBrunn för ni har Surbrunnsgatan.
                    Lite smått fantastiskt Kaptenen och Nobe. Länken var riktigt rolig att läsa, särskilt med tanke på att jag bott på norrvägen
                    Tre små bokstäver på ett glas och så mycket rolig info ledde det till.
                    Ska bli intressant att informera mor om, som jobbar inom turismen i Småland.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Här ett dricksglas där jag tyvärr inte riktigt fick med glasmassan och drivningen på bilderna när glaset är stående. Undertill ger lite mer rättvisa. Lite roligt att det är intryckt upptill.
                      Bifogade filer
                      Pes är mitt google.

Comment

• Mina första snaps pressglas m. balusterben!!

Mina första snaps pressglas m. balusterben!! Riktigt roligt! Kollade raskt igenom samlingen men där fanns inget liknande. Man ser formskarven över foten och upp på benet. Härlig glasmassa, ser ut som kuppan är efterbehandlad. Riktigt glad blev jag, det var länge sen jag fann ett snapsglas (press) som jag inte har sen tidigare. Vill bara malligt dela med mig och vet ni, jag tyckte de sa att de var norska???Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	43,8 KB
ID:	538633Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	79,5 KB
ID:	538632Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	36,9 KB
ID:	538634Click image for larger version

Name:	008.JPG
Size:	74,7 KB
ID:	538635
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Hallå,
                          Kanonfina, grattis, nu har man fått något att spana efter, men ursäkta en stillsam fråga. Är det snapsglas? Om ja, för en 4:a, 6:a eller kanske en åtta?
                          Jag skulle ta dem för likörglas även om jag aldrig dricker likör. So long...

Comment

• De har storlek som snapsglas och jag har en känsla av att de som bara hade råd med pressglas inte hade råd med likör
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Tittade igenom tråden och kunde inte hitta detta representerat tidigare.
                              Har lite svårt att åldersbestämma det.

Vad säger ni?

Click image for larger version

Name:	Snappsglas.jpg
Size:	67,0 KB
ID:	555309

Click image for larger version

Name:	Snappsglas1.jpg
Size:	136,6 KB
ID:	555310
                              Pes är mitt google.

Comment

• Bifogar en sida ur Harald Roesdahl:Gamle glas og karafler (Forum Köpenhamn1977). Enligt denrör det sig om ett snapsglas som enbart är känt från danska glasbruk. Det finns också avtecknad i Poser: Alte Trinkgläser in Schleswig-Holstein (eget förlag Neumünster 1981) och anges där som danskt, 1800-talets andra hälft.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X