Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens storhandel, 4 st snapspressglas för tillsammans 20 kr! 2 st med nagg tyvärr, men lite kul detaljer. De två första ser först likadana ut, men höjden något olika. Det lägre har mindre diameter på foten än kupan har och 8facetter till skillnad från 10 på det andra. Båda har vasst puntelmärke. Det tredje glaset är något snett, inget puntelmärke. Det fjärde glaset är signerat Notsjö (3:e bilden), utan puntelmärke och med 9 facetter.
    Söffe
    Bifogade filer

Comment

• Kulmed ett Notsjöglas.
      Nu vänder vi vill ha faktorn hitåt!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
        Dagens storhandel, 4 st snapspressglas för tillsammans 20 kr! 2 st med nagg tyvärr, men lite kul detaljer. De två första ser först likadana ut, men höjden något olika. Det lägre har mindre diameter på foten än kupan har och 8facetter till skillnad från 10 på det andra. Båda har vasst puntelmärke. Det tredje glaset är något snett, inget puntelmärke. Det fjärde glaset är signerat Notsjö (3:e bilden), utan puntelmärke och med 9 facetter.
        Söffe
        se där ja det sista glaset kommer från samma glasbruk som min lördagsgissning som ingen gissar rätt på trevliga glas söffe (törs jag fråga vad dom väger)
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Kulmed ett Notsjöglas.
          Nu vänder vi vill ha faktorn hitåt!
          Så det kan bli!

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
          se där ja det sista glaset kommer från samma glasbruk som min lördagsgissning som ingen gissar rätt på trevliga glas söffe (törs jag fråga vad dom väger)
          Tänk att jag alltid glömmer denna detalj! Notsjöglaset 75 g och alla tillsammans ca 300 g. Lugn nu?:
          Söffe

Comment

• Lyckades hitta ett "Balance" länsmansglas utan ringar igår
            De är så SNYGGA!!!!!
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
              Lyckades hitta ett "Balance" länsmansglas utan ringar igår
              De är så SNYGGA!!!!!
              Ja verkligen snygga! Undrar över namnet "Balance". Var det ett visst glasbruk som kallade dem så? Vad är det för ålder ungefär på glaset? Vasst puntelmärke under?

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Ja verkligen snygga! Undrar över namnet "Balance". Var det ett visst glasbruk som kallade dem så? Vad är det för ålder ungefär på glaset? Vasst puntelmärke under?
                Japp, vasst puntelmärke under, slutade tydligen att tillverkas kring 1860 då de försvann ur kuranterna.
                Enl, Kallins hemsida:http://www.collector-sweden.com/waisted.htm

Comment

• Ok, då förstå jag mer. Lars Kallin kanske kan berätta mer om namnet.

I helgen kom jag över 6 st liknande men med 8 slipade fassetter och jag är mycket villrådig över åldern. Säljaren påstod att de var tillverkade kanske på 1930-40-talet efter en gammal modell. Fast jag tycker de ser äldre ut. Lägger ut bilder vid senare tillfälle.

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Dagens storhandel, 4 st snapspressglas för tillsammans 20 kr! 2 st med nagg tyvärr, men lite kul detaljer. De två första ser först likadana ut, men höjden något olika. Det lägre har mindre diameter på foten än kupan har och 8facetter till skillnad från 10 på det andra. Båda har vasst puntelmärke. Det tredje glaset är något snett, inget puntelmärke. Det fjärde glaset är signerat Notsjö (3:e bilden), utan puntelmärke och med 9 facetter.
                    Söffe
                    Riktigt kul med ett märkt glas. Grattis Söffe! Trot bestämt jag har den modellen dock inte märkt.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ok, då förstå jag mer. Lars Kallin kanske kan berätta mer om namnet.

I helgen kom jag över 6 st liknande men med 8 slipade fassetter och jag är mycket villrådig över åldern. Säljaren påstod att de var tillverkade kanske på 1930-40-talet efter en gammal modell. Fast jag tycker de ser äldre ut. Lägger ut bilder vid senare tillfälle.
                      Ser fram emot de bilderna Rosa.

Comment

Här är bildern på glasen. När jag lämnade in ett glas för slipning av en nagg så passade jag på att fråga om åldern. Glasreparatören sa att det otvivelaktigt är 1800-talsglas. Enligt honom finns det tjeckiska kopior men de har en grönare ton. Det som först gjorde mig tveksam (förutom säljarens uppgifter) är att alla sex glasen har samma färgton, svagt grå, och att det inte syns så mycket slitage. Men med den form foten har är det en väldigt smal remsa som har kontakt med underlaget. De har blåsor, enstaka orenheter och olika storlek på t ex ben och fot. Fasetterna är olika höga och breda, man kan se att den som slipat fick trixa lite för att få ihop det på slutet.
                        Bifogade filer

Comment

• Vackra glas!
                          Söffe

Comment

• Grattis, jättetrevliga glas. Du får nog lita på glasreparatören, som borde veta. Svårt att bedöma glas på bild, särskilt den här årstiden då dagsljuset mest blir grått och kornigt. Är det gjorda i ett stycke eller två delar ?

Comment

• Tack, Äjth och Söffe. Bildkvalitén hänger även ihop med den som fotar...

Vet inte hur de är hopsatta, men det ser ut, och känns, som om ben och fot är olika delar fast det är lite olika från glas till glas. På de några glas ser det ut som benet monterats på kupan. Underdelen på kupan måste väl vara formblåst, benet måste väl vara ditsatt efteråt? Eller också är det som ser ut som en skarv istället ränder från formen.

Det finns små fördjupningar på kupans rundade underdel och på något glas ser det ut som tre suddiga bokstäver/tecken, men det är nog bara önsketänkande....... Har inte hört talas om märkta glas av den här sorten.
                              Last edited by Rosa; 2010-02-08, 22:31.

Comment

• Nu har jag utökat min samling med två glas. Mitt första parply 11 cm. Det andra 10 cm.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X