Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Små glas 1800-tal? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har även hittat ett par udda glas
    Det första är nog ganska gammalt med omvikt fot och skräp i massan
    Det andra tror jag har visats liknande tidigare
    DG
    Bifogade filer

Comment

• Ja det första glaset gillar vi!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Det förstår jag Har gett en krona för det på Kupan, De säljer udda glas så billigt. (Det här får inte Kecke läsa)
        DG

Comment

• Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Det förstår jag Har gett en krona för det på Kupan, De säljer udda glas så billigt. (Det här får inte Kecke läsa)
          DG
          Jag har smygläst.

Comment

• Aj aj

Comment

• Mitt minsta glas! rymmer bara 12 mm och måsgte väl vara till dockorna, eller...?
              Söffe
              Bifogade filer

Comment

• Lite snett och vint är det här glaset och benets fäste mot såväl kuppa som fot är lite "hafsigt" gjort men trevligt ändå, tycker jag. Oslipat puntelmärke.
                Söffe
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                  Mitt minsta glas! rymmer bara 12 mm och måsgte väl vara till dockorna, eller...?
                  Söffe
                  Grattis till Dina nya glas!
                  Ditt lilla fingerborgsstora glas hör nog till denna karaff (inlägg 77). Jag har för mig att Lars Kallin har en bild på ett liknande på sin hemsida och han skriver att karaff med tillhörande glas kanske ursprungligen har varit en sockerpulla.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Grattis till Dina nya glas!
                    Ditt lilla fingerborgsstora glas hör nog till denna karaff (inlägg 77). Jag har för mig att Lars Kallin har en bild på ett liknande på sin hemsida och han skriver att karaff med tillhörande glas kanske ursprungligen har varit en sockerpulla.

http://www.precisensan.com/antikforu...=turbin&page=8
                    Det lilla glaset kom med en pyttekaraff. Tyckte inte riktigt de hörde ihop. Men kanske också det kan vara en sockerpulla.
                    Söffe
                    Bifogade filer

Comment

• Hamnade i glasstim idag. Två är inte representerade här på tråden tidigare. Det optikblåsta utan puntelmärke den andra med.
                      Söffe
                      Bifogade filer

Comment

• Reijmyre

I dag var jag på Rejmyre marknad. Var inne en sväng på glasmuseet. Tidigare i denna tråden har jag frågat om det här glaset. Nu vet jag Reijmyre c:a 1850.
                        Bifogade filer

Comment

• Bidrar med ett Rydbergsglas från slutet på 1800 eller början på 1900 som jag blev kär i!

MvH
                          Emil
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                            I dag var jag på Rejmyre marknad. Var inne en sväng på glasmuseet. Tidigare i denna tråden har jag frågat om det här glaset. Nu vet jag Reijmyre c:a 1850.
                            Schysst att ¨få reda på det, har ett liknande men utan luft i benet.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ett nytillskott till samlingen med brytmärke
                              Bifogade filer

Comment

• Två "nya" gamla glas

Puntelmärken i botten och slipning på kupan, har de här båda glasen. Foten på det vänstra verkar vara gjord i gammal sliten form (höjden på fästet mot benen).
                                söffe
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X