Ursprungligen postat av Rubus Arcticus
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
Ja jag plockade bort det vad det nu var?Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggKanske du ska skapa en ny tråd för denna skål? eller...? vet inte vad det är..________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
De två vänstra glasen måste jag berömma (förmodligen för att jag inte har dem självUrsprungligen postat av SophieBirkén Visa inläggJag har precis blivit helt tokig i glas, försöker lära mig att se skillnad och så men det är lättare med porslin.
Skulle ni duktiga människor vilja hjälpa mig med de här glasen?
Framför allt det gröna som jag är nyfiken på, riktigt mycket orenheter i glasmassan och det ser ut som det är gjort i tre delar. Har tydligt brytmärke i botten. Färgen är helt otrolig.
Det klara har en sån spets innuti ("cuppan"?), galet odiskvänligt!
Men mycket vackert.
Vore jättesnällt om ni vill upplysa mig lite.. tack!
)
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Detta måste vara en av de, framtida, klassiska strorleksbeskrivningarnaUrsprungligen postat av Surmasen Visa inlägg(rätt stort för att vara så litet faktiskt.........)
!
Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggDetta måste vara en av de, framtida, klassiska strorleksbeskrivningarna
!
Nä jag tror Surmasen menade att det var rätt så stort för att vara så lila!!Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Skulle nog gissa på 1870-80-tal. De där etsade glaset är som mest poppis ungefär 1875-1900. Knapp på benet - men ganska liten jämfört med äldre glas. Foten också av lite senare 1800-talstyp och ganska smal cuppa.
Kan kanske vara lite yngre också, men det tror nog dateringen ligger i krokarna däromkring.
Comment
-
mitt gröna glas igen
La in detta här för ett tag sen men utan så bra bilder. Har nämligen sett mina gröna glas i både Gods & Gårdar och en gammal Antik&Auktion. I den sistnämnda är tyvärr glaset liggandes och mitt i uppslaget, men det ser verkligen ut som mina glas. Tidningen skriver att glaset är från 1830talet men det låter ju lite gammalt...
Vad säger ni? Är det svenskt tror ni?
Comment
Comment