Om paraplygasen har en spetsig avslutning i botten, innuti själva kuppan alltså.. Så skall de vara äldre har jag hört.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas 1800-tal?
Collapse
X
-
Då är vi kanske på första halvan av 1800-talet.Ursprungligen postat av SophieBirkén Visa inläggäldre än vad?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Här är en länk till en av våra medlemmars sida där får du korn på det mesta.Ursprungligen postat av SophieBirkén Visa inläggmhm, kan inte någon lägga upp något kort och visa hur det ser ut i så fall? roligt att se..
mina glas har en liten typ plupp i bottnen av kuppan, liknande den som är vid puntelmärket..
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ser att jag snart måste ta en tur till Småland innan Du har dammsugit hela landskapetUrsprungligen postat av Sladden Visa inläggHittade en liten champagnestrut idag.
17 cm hög. 5 cm tvärs över öppningen. Rått puntelmärke.
Borde väl handla om 1800-talets 4:e kvart?
Fin rökslinga i benet.
Lasse
Comment
-
Lugn Lasse vi tar det när vi åker ner på kräftskiva, Sladden får fullt upp att planera skivan så vi har lugn och ro att dammsuga loppisarnaUrsprungligen postat av LasseC Visa inläggSer att jag snart måste ta en tur till Småland innan Du har dammsugit hela landskapet
Lasse
--eller hur det nu va.
Comment
-
V&f
Hej Sophie!!Ursprungligen postat av SophieBirkén Visa inläggäldre än vad?
Förlåt om jag var otydlig!
Om du tittar i ett spetsglas tex. så ser du ibland att det ser ut som att det ligger en liten glaspärla i botten. Känner du med fingret så känns det som en liten upphöjning i botten. Detta gäller spetsglas vilka är munblåsta.
Vad jag här lärt mig så kommer sig uttrycket "att ta sig en pärla" av detta.
På ett äldre glas så finns inte den pärlan utan avslutas som en strut innvändigt.
Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Detta har jag aldrig hört. När börjar dessa pärlor dyka upp?Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inläggHej Sophie!!
Förlåt om jag var otydlig!
Om du tittar i ett spetsglas tex. så ser du ibland att det ser ut som att det ligger en liten glaspärla i botten. Känner du med fingret så känns det som en liten upphöjning i botten. Detta gäller spetsglas vilka är munblåsta.
Vad jag här lärt mig så kommer sig uttrycket "att ta sig en pärla" av detta.
På ett äldre glas så finns inte den pärlan utan avslutas som en strut innvändigt.

På Lars Kallins eminenta webbsida finns detta glas daterat till ca 1860 http://www.collector-sweden.com/umbrellaglass.jpg och den lilla pärlan. detta glas daterat till efter 1850, har den inte. http://www.collector-sweden.com/umbr...ravedglass.jpgLast edited by Äjth; 2009-01-04, 10:54.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Det första glaset du visar är ett paraplyglas utan pärla men ochså utan den spetsiga avslutningen. Ett mellanting alltså. Jag har heller aldrig sett ett paraplyglas med pärla i botten. detta förmodligen pga att det är en äldre modell.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDetta har jag aldrig hört. När börjar dessa pärlor dyka upp?

På Lars Kallins eminenta webbsida finns detta glas daterat till ca 1860 http://www.collector-sweden.com/umbrellaglass.jpg och den lilla pärlan. detta glas daterat till efter 1850, har den inte. http://www.collector-sweden.com/umbr...ravedglass.jpg
Det andra glaset är även det ett mellanting av dessa två typer vilket jag ej tagit upp i jämförelsen.
När det gäller praplyglasen så har jag sett mjukt och spetsigt avslut.
Spetsglasen mjukt spetsigt och pärla. Där pärlan är förekommande i modernare glas.
Jag säger inte att detta är sant rätt och riktigt, utan endast utifrån mina erfarenheter .
De olika utformningarna beror förmodigen på att verktygen moderniserades, detta vet säkert Hirvi ngt om.
Personligen gillar jag spetsigt avslut mest.Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Började naturligtvis känna på botten av mina spetsglas, med högst varierat resultat. Nämnas skall att de alla har vasst puntelmärke. Första bilden; paraplyer en del har en liten vacker pärla, andra en klumpigare kulle, en annan har ingenting alls och ytterligare ngn har den vssa snipen ner mot benet.Den med helt slät kuppa på ensam bild uppfattar jag som det äldre av dem.
Bild nr 2 är senare varianter utom klumpglaset med spetsig botten. Den plastlagade foten lite kuriosa bara, glaset är äldre och ngn har lagat foten med ngt som förefaller vara ngn slags hårdplast, vederbörande har även gett sig på att facettslipa foten!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment