Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rubus Arcticus
    replied
    Du dom var vackra. Tack för att du visade dem.

Leave a comment:

• Rebello
    replied
    Miniatyrvaser från Gunnar Nylunds tid på Strömbergshyttan. Den minsta är 3,8 cm hög.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• harley
    replied
    kul att du är tillbaka rebello och rubus articus berätta gärna hur auktionen gick

Leave a comment:

• Rebello
    replied
    Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Okey, Tack. Jobbade Gunnar Nylund även på Strömbergshyttan?

Ja jag såg ju nu tidigare i tråden att han var verksam där.
    Ja visst - han bodde t o m en period på Strömbergshyttan. Denna tråd startade med en fråga om en för Gunnar Nylund typisk vas från hans tid på Strömbergshyttan.

Jfr med vad som berättas i inlägg nr 11 här om denna tid: http://www.precisensan.com/antikforu...4908#post84908.

Leave a comment:

• Rubus Arcticus
    replied
    Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
    absolut det är den största modellen av 3 av gunnar nylund för strömbergshyttan den ovanligaste vasen...glömde ett + att etiketten är kvar oxå
    Okey, Tack. Jobbade Gunnar Nylund även på Strömbergshyttan?

Ja jag såg ju nu tidigare i tråden att han var verksam där.
    Last edited by Rubus Arcticus; 2008-11-15, 13:33.

Leave a comment:

• harley
    replied
    Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Är denna värd at bjuda på. Den ser ju så snygg ut?
    http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=76598059
    absolut det är den största modellen av 3 av gunnar nylund för strömbergshyttan den ovanligaste vasen...glömde ett + att etiketten är kvar oxå
    Last edited by harley; 2008-11-15, 12:13.

Leave a comment:

• Rubus Arcticus
    replied
    Är denna värd at bjuda på. Den ser ju så snygg ut?
    Last edited by Rubus Arcticus; 2008-11-15, 13:33.

Leave a comment:

• engelsson
    replied
    Oj oj..Harley snygga..

Leave a comment:

• harley
    replied
    obeliskerna skall vara designade av asta strömberg

Leave a comment:

• harley
    replied
    obelisker strömbergshyttan

jag köpte dessa obelisker i helgen etikett strömbergshyttan jag vet inte vem som designat dom kanske någon vet? men dom är otroligt häftiga vilka effekter det bli när man ställer dom i belysning dom är tunga den ena är 26.5 cm hög och väger 1.3 kg den andra är 25.5 cm hög och väger 1.1 kg
    Bifogade filer

Leave a comment:

• harley
    replied
    gerda strömberg EDA

köpte denna vas i helgen den väger 3.5 kg och är i honungsgul slipad kristall har kollat i boken glas från EDA på dom alster som finns med och den har samma mått utan foten som blomglas ROBUR sid 96 men den jag köpte står på en fot som är slipad i 9 facetter precis som vasen den är så repig under så jag har inte hittat signering ännu, har inte haft tid att löeta heller men snygg är vasen och ca 23 cm hög och ca 18 cm i diameter
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Rebello
    replied
    Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
    snyggt rebello lägg in bilder på Titania och Glob Triloba oxå dom är oxå värda att visas upp jag har ett litet hum om vad Titania kostade när den ropades in till glasmuseet och det var inte peanuts
    Urna "Titania". Blåst i honungsgul kristallmassa. Höjd 320 mm och diameter 115 mm. Signerad "Eda 30". Eda glassamling nr 208.

Ett besök på Eda Glasmuseum kan rekommenderas! Det är väl värt resan dit. Harley har lovordat många av de Edaglas som finns i Lersjös bok, men de saknas fortfarande på museets hemsida www.edaglas.com .
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Sladden
    replied
    Ang. Clarholm.
    Denna "svävande" skål kan jag drägla över hos grannen.
    Kan bara intyga att den är en fullträff!
    Jag hade lite svårt att förlika mig med foten då jag såg den för första gången. Men nu har jag insett att det kan inte gärna kan göras bättre.
    Svenskt bruksglas i all sin stolthet!

Leave a comment:

• harley
    replied
    snyggt rebello lägg in bilder på Titania och Glob Triloba oxå dom är oxå värda att visas upp jag har ett litet hum om vad Titania kostade när den ropades in till glasmuseet och det var inte peanuts

Leave a comment:

• Rebello
    replied
    Gerda Strömbergs Edaglas

Både harley och undertecknad har prisat Gunnar Lersjös bok "Glas från Eda". Harley frågade tidigare på denna tråd: vad sägs om Gerdas skål Clarholm?

Under Strömbergsepoken vid Eda Glasbruk, 1927-33 blommade ju Gerda Strömberg ut som formgivare av glas och hon vann stor berömmelse för sitt glas vid Strömbergshyttan från 1933 och framåt. Märta Holkers har skrivit en bra artikel om Gerda och hennes glas i Antikvärlden 2008, nr 2. Lersjös bok beskriver åren vid Eda mera utförligt. Om Edas produktion, om huvudpersonerna och framförallt en serie utmärkta färgbilder med glas: från sid.75 till 106.

Ett smakprov: Konfektskålen "Clarholm". Den är min favorit bland glasen i boken. Tillverkad i ljusgul glasmassa, 145 mm hög och 180 mm diameter. Signerad "Eda 29". I boken anges: "En ring facetter under skålen. Graverad bård." Men jag skulle vilja framhålla det som vittnar om yrkesskickligheten hos både glasblåsarmästaren och fasettsliparen: skålens ben! Dels är det urstyvt att lägga på och forma benet med mästarens enkla verktyg. Att sedan komma in mellan skålen och foten och slipa fasetterna på benet - det är glasslipning i högsta potens!

Boken trycktes 1997 och den kostade 260 kr när jag köpte den för något år sedan.

Bilden här visar konfektskålen Clarholm:
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2008-10-23, 17:11. Anledning: större bild

Leave a comment:

Working...
X