Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Strömberg/Strömbergshyttan
Collapse
X
-
Ja - han gifte sig nån gång på '90-talet, men jag har glömt vilket år.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
Fråga: Mikael Svensson/Axenbrant är det samma person?
Han dyker upp på¨Bergdala då och då, och på somrarna brukar han vara på Skansen några veckor.
Leave a comment:
-
Det är samma trio som skapat denna skål för Sg Strömbergshyttan utan hjälp av Erik Höglund då förståss,Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDenna tjockväggiga glaspjäs är signerad EH/EA 1990 Sg Strömbergshyttan HG LP MS. Den är alltså skapad av Erik Höglund i högst 5 exemplar vid Studioglas Strömbergshyttan 1990. Mästarna bakom hantverket är :
Håkan Gunnarsson, Leif Persson samt Mikael Svensson.
skålen är ju från 2001 och då hade ju Erik redan gått bort sedan tre år tillbaka, men visst svävar hans ande
över skålen, eller?
Fråga: Mikael Svensson/Axenbrant är det samma person?Last edited by prylsnubben; 2020-01-08, 14:00.
Leave a comment:
-
Gerda..?
Vem kan den här vara formgiven av, foten får mig att tänka på vissa glas av Gerda Strömberg
Signerad Strömberg 378.. eller 375? (eller om det är en etta, istället för sjua?)
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
-
-
Hej!Ursprungligen postat av rebessin Visa inlägg
Håtuna tillverkades faktiskt från det år de lanserades 1940, och fram till brukets sista år vid slutet av 1970-talet. En tidlös design av Gerda Strömberg som jag tycker håller än idag.
Tack för ett uttömande svar, mycket intressant. Nu har vi köpt glasen för att användas, och inte som "samlare" i första hand, så exakta årtal osv. är inte så viktiga för oss. Partiet vi köpte har 12 st. av varje av 3 olika sorter, därav är 8st. av varje sort hela och fina, medan 4st. av varje sort lätt naggade, upptill eller nertill. Dem naggade har vi tänkt använda till vardags, så det är inget direkt problem för oss, men det är nog tyvärr allt för vanligt med slipade kristallglas att de blir kantstötta båda här och där. Därför har vi tidigare mest hållit oss till robustare typer i hårdare glas, men min fru ville gärna ha en kristallservis.
Vi kan vara intresserade av säj 8st. champagneskålar, hör gärna av dig om du hittar något.
Nu har vi gått och köpt andra champagneskålar som dök upp på Tradera, som visade sig vara "Vignes" från Val St Lambert i Belgien. Mera jugendaktiga kanske än strama Håtuna, men vi hade en salig blandning redan innan.
Annars dök dessa öl(?)glas upp från en pantbank, har inte sett något sådant förut - visst är de Håtuna, men med snygg gravyr upptill. Tyvärr var de för dyra för oss.
12 st vackra tunga antika graverade ölglas från Strömbergshyttan med motiv av rådjur/antilop på gräs med palm och stjärnor, med vacker optiskt slipningseffekt nedanför gravyren. Gravör troligen Sigvard Wulff. Foten är kantslipad (10 kanter), övre Ø 6,8 cm, höjd 13 cm, vikt 386 gram styck!
Last edited by cobben; 2014-01-10, 22:36.
Leave a comment:
-
Hej cobben! Har inte varit inne på sidan under julstöket, därför sent svar, men bättre sent än aldrig. I avsaknad av både min farbror (rebello) och min far, som båda gått till de sälla jaktmarkerna, ska jag försöka svara ändå.
I katalogen från 1939 slutar serviserna på S 57. Då denna men namn Håtuna har beteckningen S 58, och då Strömbergshyttans glas alltid kom i kronologisk nummerföljd, så är denna servis med största sannolikhet lanserad tidigast 1940. I min katalog från 1942 finns den med och där slutar servisernas numrering med S 74. Så jag tror att Håtuna kom 1940. Formgivare är Gerda Strömberg.
Strömbergshyttans lite blåtonade specialkristall (beteckning 915) tror jag lanserades av ingenjör Erik Strömberg när han kom till bruket 1936. Den användes sedan under hela brukets historia fram till nedläggningen 1979. Men de sista åren 1977-79, då Orrefors tog över bruket gjordes även glas i helt vit kristall, samt i en svagt rökfärgad nyans. I katalogen från 1942 finns annars glas i 5 olika färgnyanser, och jag vet att under 1930- och 40-talen var en svagt guldbrun kristall (beteckning 703) också vanlig. De andra färgtonerna var helt vit (101) helkristall, mörkgrön (510) samt gråviolett (811). I katalogen från 1954 finns ytterligare en färgton (604) ljusblå representerad. Skillnaderna mellan tonerna ser man bäst när man jämför glasen med varandra i bra belysning. Det kan annars vara svårt att se, speciellt med servisglas som brukar vara lite tunnare. Från slutet av 1940-talet och fram till 1976 var den blåtonade kristallen dominerande. 1942 fanns dock flera modeller att välja i två eller flera av tonerna (dock inte Håtuna), men 1954 var endast ett mindre antal modeller valbara i mer än den blåtonade 915.
Håtuna tillverkades faktiskt från det år de lanserades 1940, och fram till brukets sista år vid slutet av 1970-talet. En tidlös design av Gerda Strömberg som jag tycker håller än idag. I katalogen från 1977 har Orrefors gett Strömbergshyttans glas nya och parallella modellbeteckningar och S58 har där fått nummer från 2240 till 2255, beroende på vilket specifikt glas det gäller. Där finns alltså 16 olika storlekar och typer att välja mellan, inklusive två storlekar av kanna/karaff. I katalogen från 1942 fanns 18 olika delar. Det man tagit bort 1977 verkar vara punschglas och sköljkopp, annars komplett som från början. I USA lanserades Håtuna under annat namn. I publikationen "Art News Annual" från 1955, finns en annons införd där servisen kallas "Linda".
Hoppas du blivit lite hjälpt. Har möjligtvis några Håtuna Champagneskålar jag kan avvara i den vanliga blåtonade specialkristallen 915? Ska kolla vad som finns undanstoppat på vinden.Last edited by rebessin; 2013-12-16, 23:23.
Leave a comment:
-
fascinerande tråd
Har efter att ha läst hela tråden med sorg förstått att "Rebello" har gått bort. Hittade hit sedan jag hade indentifierat mitt senaste glasköp som Håtuna från Strömbergshyttan. Dvs. troligtvis Håtuna, bilderna på Tradera är inte så bra och vi har ännu inte fått glasen. Vad jag har förstått från en annan tråd här så är dessa tillverkade tidigast i slutet av 30-talet. Det skulle vara intressant att få reda på vilken sorts glass som användes, eller om det alltid var "helkristall" i slipade glas på den tiden? Ett riktigt fynd, saknar gör vi bara champagneskålar.
Leave a comment:
-
Design Anders Solfors ca 1976:
Två modeller formgivna av Anders Solfors vid mitten av 1970-talet. Den ena har modellbeteckningen 1299, och jag tror det är bland de sista modeller som togs fram i Strömbergshyttan 1976, före konkursen och Orrefors övertagande. Läs mera om dom här:
Leave a comment:
-
Vas i inlägg 177
Ytterligare ett belägg för att Nylund ritat denna modell med böjd överdel är en katalog avsedd för amerikanska marknaden. Bilden nedan från den, där det anges att Gunnar Nylund designat dessa vaser och skålar med böjda överdelar. Vasen med beteckningen B621 är 26cm hög. Den som visas här 21cm. De liknar varandra mycket men den här verkar ha bredare botten. Kan dock vara så att de har samma bottenbredd men att den längre vasen pga proportionerna ser ut att vara smalare där? Tror dock oavsett modellbeteckning, ganska säkert att även vasen här är en Nylund-modell. Vid den tiden och nummerintervallet (ca 1952-1956) ritade och designade Nylund ett helt nytt sortiment för S-hyttan och i princip allt. Asta ritade lite före Nylund kom in i bilden, men hade uppehåll i formgivningen några år och återkom sedan från ca 1957, då Nylund slutade som konstnärlig ledare för S-hyttan.Ursprungligen postat av rebessin Visa inläggFortsätter att försöka reda ut formgivarskapet för Strömbergshyttan. Denna vas i inlägg 177 är troligen formgiven av Gunnar Nylund. Han införde former med böjda överdelar, finns några sådana vaser i katalogen från 1954. Samtliga av dessa har fader Putte skrivit GN vid i katalogen, dvs Gunnar Nylund. Ritningarna som finns bevarade efter Nylund har också dessa böjda former, både i vaser och skålar, på flera ritningar. Mycket av Nylund keramik från 1950-talet har också dessa typiskt böjda överdelar.
Last edited by rebessin; 2013-10-31, 21:24.
Leave a comment:
-
Slipad skål i inlägg 192:
Hej igen och tack för att mina inlägg uppskattas! Vill komma med ytterligare en komplettering och klarläggande angående glas i denna tråden. Skålen i inlägg 192 som sägs ha beteckningen T105 och vara formgiven tidigt av Gerda Strömberg, har i själva verket beteckningen T405. Modellbeteckningen är lite svår att läsa så det blev lite fel. Likaså blev det följdaktligen fel med formgivarskapet, som man då trodde tillhörde Gerda Strömberg. Men det är i själva verket Asta Strömberg som ritat denna slipade skål. Under mitten av 1960-talet, som jag bedömer det enligt nummerföljden. Skålarna slutar på T382 i katalogen från 1962 och på T466 i katalogen från 1972.
Hälsn, Nils/
Leave a comment:
Leave a comment: