Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• På tal om glädje, här kommer en sådan där trevlig blåval och simmar in.

Click image for larger version

Name:	val1.jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	557531

Och så en liten valparad...

Name:	val2.jpg
Size:	112,4 KB
ID:	557530

Comment

• Jag köpte för ett litet tag sedan en orange glasfågel med bubblor (Mantorp) på secondhand
      Dagen efter hittade jag en blå ekorre med bubblor på loppis
      De är väldigt fina ihop, jag ska lägga upp en bild här om ett tag
      Jag är ganska säker på att den blå figuren är FM konstglas efter att ha läst ett inlägg här
      Har Mantorp någon koppling till FM konstglas?

Comment

• Välkommen hit, Miss Foxy! Bara lägg upp en massa bilder, sånt gillar vi : ) Jag vet inget om någon koppling mellan de glasbruken, men det kanske någon annan gör?

Här kommer en liten pippi:

Name:	fm-fågel1.jpg
Size:	124,4 KB
ID:	557572

...och trots den här etiketten, så tror jag att den är från FM Ronneby, någon får gärna bekräfta eller dementera detta. (Alegni? : ) Vi har ju bland annat den här tråden: http://precisensan.com/antikforum/sh...441&viewfull=1

Name:	fm-fågel2.jpg
Size:	114,1 KB
ID:	557573

En liten jämförelse mellan två objekt med samma färg: (Inte illa gjort av den lilla fågeln, eller hur?)

Name:	fm-fågel3.jpg
Size:	81,9 KB
ID:	557571

Comment

• Härlig pjäs Zeruel, skum pippi...
          Med tanke på vad som står i din länkade tråd och med tanke på hur den ser ut så är den säkerligen en FM.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
            Ett fint hjorthuvud i glas kom med posten förra vecka,den är signerad på sidan,kan det vara så att den har stått på en sockel från början eftersom signeringen inte sitter under huvudet?
            Jag vill gärna ha ett sådant där grönt hjorthuvud
            Det såldes en älg på Tradera för ett tag sedan, men jag vill ha en hjort
            Någon som vet om de finns i fler färger än grön?

Comment

• Ursprungligen postat av Miss Foxy Visa inlägg
              Jag vill gärna ha ett sådant där grönt hjorthuvud
              Det såldes en älg på Tradera för ett tag sedan, men jag vill ha en hjort
              Någon som vet om de finns i fler färger än grön?
              Dyker det upp en hjort på Tradera så är du garanterat inte ensam om att vilja ha den : ) Jag har bara sett dem i grönt.
              Jag hade inte haft något emot ett älghuvud heller, men de jag har sett på Tradera har blivit lite väl dyra.

Det har varit lite dåligt med inköpen den senaste tiden för min del, det enda jag köpt är ett silveräpple som jag fick hem idag.
              Bifogade filer

Comment

• Det var ett tag sedan jag var i tråden. För min del så är det mycket runtomkring mig nu, och rörigt. Jag får inget gjort! Först en vattenskada här hemma. När den var avklarad så kom nästa vattenskada. Vattenskada nr 2 är inte fixad ännu....och vad händer då? Jo, vattenskada nr 3! Suck! Och nu måste jag flytta på allt mitt glas! Ja, ni läste rätt! Jag måste flytta på allt mitt glas! Stressande! Mycket stressande!

Tänkte titta in här på lördagskvällen och säga skål! Nej, jag sitter inte och dricker .... jag tänkte visa en fin neodymiumskål från FM/Marcolin.
                Bifogade filer

Comment

• Jag ska också flytta på alla mina glasföremål så småningom. Det är dock frivilligt, för att både jag och glaset ska få lite mer utrymme. Men det är ändå nervöst, för om så mycket som ett enda föremål blir skadat, var ska man hitta ett nytt igen?
                  Lycka till, och hoppas det fixar sig!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Hej Anita!

Det skulle vara intressant om du kunde vidareutveckla detta.

Pratar vi outsourcing, dvs. tillverkat i Murano för Marcolins räkning, efter Marcolins egen design
                    eller
                    pratar vi inköp av befintliga produkter från olika glasbruk i Murano? Hade bröderna Marcolin i så fall någon input när det gäller dessa föremål, typ en befintlig design men med t.ex. specifika önskemål på färgsättning?

- rörde det sig om någon specifik tidsperiod? Eller till och från under hela Ronnebytiden?
                    - rörde det sig om någon specifik typ av föremål?
                    - vet du vilka glasbruk i Murano som bröderna Marcolin i så fall samarbetade med?

Det finns sedan tidigare i FM tråden, inlägg 3003, en etikett med lydelse “Handmade in Italy FM Konstglas Ronneby Sweden”
                    vad kan du säga om denna etikett?

Jag tar tacksamt emot mer info beträffande detta.
                    Tyvärr kan jag inte utveckla det, bara säga att "svärfar" (Benito Marcolin) talade om detta för mig då han såg bilderna.

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                      Hej Saice, välkommen till PES och Fm tråden!

Grattis till en fin fisk som lämnar lite frågetecken.
                      Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att din fisk är som det står signerat i botten gjord av "Maestri Vetrai Murano".

Fm etiketten har nog tillkommit senare,det är ju lättare att flytta en etikett än att ändra en signering.

mi.ke. här på forumet har berättat att en del figurer beställdes av marcolin bröderna(de som hade glashyttan i Ronneby) direkt från murano inte allt tillverkades på plats.

Jag tror att just din modell av fisk fanns med i Fms sortiment under en viss tid(hittar inte den i någon av mina kataloger)

Kanske Alegni eller Birger kan hjälpa till lite med det?

Kan mina funderingar stämma?
                      Kan mycket väl stämma, hört om en antikhandlare som fått tag på en rulle etiketter och klistrade dom på all möjlig glaskonst.

Comment

• Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
                        Tyvärr kan jag inte utveckla det, bara säga att "svärfar" (Benito Marcolin) talade om detta för mig då han såg bilderna.
                        Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inlägg
                        Kan mycket väl stämma, hört om en antikhandlare som fått tag på en rulle etiketter och klistrade dom på all möjlig glaskonst.

Anita, tack för ditt svar.

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Jag ska också flytta på alla mina glasföremål så småningom. Det är dock frivilligt, för att både jag och glaset ska få lite mer utrymme. Men det är ändå nervöst, för om så mycket som ett enda föremål blir skadat, var ska man hitta ett nytt igen?
                          Lycka till, och hoppas det fixar sig!
                          En frivillig flytt av mina glasföremål för att få mer utrymme skulle jag inte ha något emot ... men när vi pratar tvärtom! Ja, då är det en “utmaning”!
                          Men nu är allt i alla fall flyttat. Glasföremål i 7 st. Billybokhyllor står nu i 4 st. Billybokhyllor. Snacka om att det är fullt på hyllorna! Och sedan ska allt tillbaka igen! Ja, då blir det en “utmaning” igen!

Vi har haft en del äpplen i FM-tråden. Hittade en liten artikel om just äpplen.
                          Bifogade filer

Comment

• Hej,

Det går en hel del FM-glas på Sikö auktioner.

Comment

• Ronneby!

Idag var jag för första gången i Ronneby.
                              Man blir ju som barn på nytt när man får springa omkring på loppisen och se en massa trevliga FM-föremål : )
                              Och bra priser är det också, särskilt när man jämför med Tradera, där många FM-föremål blivit så dyra på senare tid.

Först hittade jag den här trevliga katten, 28cm hög.

Name:	FM-katt.jpg
Size:	139,1 KB
ID:	558138

Sen blev jag mycket glad när jag fick syn på den här fina pingvinen i favoritfärgen, 27cm hög. Min 16cm höga pingvin får också vara med på bilden som storleksjämförelse:

Name:	FM-pingviner.jpg
Size:	142,9 KB
ID:	558139

Jag ska definitivt försöka åka till Ronneby fler gånger, hur trevligt som helst : )

Comment

• Här kommer en delfin, 14cm hög, 24cm lång...

Name:	fm1.jpg
Size:	99,2 KB
ID:	558164

Name:	fm2.jpg
Size:	66,6 KB
ID:	558165

...och en anka, 17 cm hög...

Name:	fm3.jpg
Size:	143,8 KB
ID:	558166

...och en mycket trevlig fågel...

Name:	fm4.jpg
Size:	126,5 KB
ID:	558167

Name:	fm5.jpg
Size:	60,6 KB
ID:	558168

Name:	fm6.jpg
Size:	135,4 KB
ID:	558169

Name:	fm7.jpg
Size:	101,5 KB
ID:	558163

...i form av en 31cm hög och 46cm lång fasan.

Comment

Working...
                                X