Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av EmmaA Visa inlägg
    Jag ramlade in på det här forumet av en slump efter att ha köpt en kanin i gröna toner på en second hand affär. Jag ville ta reda på vem som hade tillverkat den och kom över den här tråden. Efter kaninen har jag hittat fler och fler föremål som jag gillat, allt från fiskar till frukter.
    Här är kaninen som startade samlandet!
    Den andra bilden är på en giraff, och jag undrar om det också är ett FM föremål? Den är cirka 20 cm hög och helt omärkt.
    Hej Emma, och välkommen i FM-tråden!

Hittat fler och fler föremål ... nu är du fast! Nu är du FM-samlare!
    Nu hoppas vi på fler bilder så vi får se vad du hittat!

Fin kanin. Den har jag i den grå effekten, och den är en av mina första pjäser också!

Giraffen i klarglas. Helt klart en FM. Det är inte så ofta vi ser den i klarglas,
    det är mest den "gulvitfläckiga" som brukar dyka upp, och den kan du njuta av här, inlägg 1432

Comment

• Hej och tack för välkomnandet och det snabba svaret!

Trodde nog att giraffen var en FM, men har aldrig sett en bild på den i klarglas, bara som du skriver i gul/vitt. Den är oerhört söt i formen.

Jag har kanske 15 föremål som jag hittar på loppisar. En del med etikett, en del helt utan. De är anspråkslösa små föremål men jag tycker väldigt mycket om dom - och det gör mina barn också :-)

Jag ska fota av dom och visa här, tar ett par i taget. Först, ett pyttelitet äpple. Det är kanske 5 cm högt. Har en etikett i silver. Sedan en pingvin (?) i frostat glas som jag köpte på Myrorna nu i veckan för 80 kronor. Den är 23 cm hög och väldigt stiliserad och har en svart etikett. Om någon vet när den kan vara tillverkad så är jag intresserad av mer information! Click image for larger version

Name:	IMGP5609.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	557050Click image for larger version

Name:	IMGP5614.jpg
Size:	50,1 KB
ID:	557051

Comment

• @alegni: Mycket snygga brevpressar!
        @EmmaA: Hej! Här finns bilder på de flesta etiketterna i kronologisk ordning, från 1961 till 1991: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post25570

Comment

• Ursprungligen postat av EmmaA Visa inlägg
          Jag ska fota av dom och visa här, tar ett par i taget. Först, ett pyttelitet äpple. Det är kanske 5 cm högt. Har en etikett i silver. Sedan en pingvin (?) i frostat glas som jag köpte på Myrorna nu i veckan för 80 kronor. Den är 23 cm hög och väldigt stiliserad och har en svart etikett. Om någon vet när den kan vara tillverkad så är jag intresserad av mer information!

Trevligt äpple! Neodymium? Skiftar det färg?

Mycket fin fågel! Även om den verkar trivas i snö så tror jag inte det är en pingvin! FM-pingvinerna brukar inte ha den formen på huvudet.
          Jag skulle vilja se bild på denna fågel, hela fågeln, bild tagen framifrån, så man ser både formen på fågeln samt etiketten.
          Etiketter samt signeringar är några faktorer som kan tidsbestämma ett föremål, kanske inte alltid exakt på året men kan ge en väldigt bra uppfattning om tidsperiod.

Comment

• Idag hittade jag ett par matchande frukter på en loppisrunda.

Click image for larger version

Name:	fm-äppleochpäron.jpg
Size:	138,5 KB
ID:	557098

Comment

• Åh det var fina frukter!

Comment

• Jag har också gjort ett loppis-fynd, en ekorre! Den hade en etikett som var överklistrat med prislappen. När jag tog ort prislappen ramlade etiketten av, men jag tänkte tejpa fast den under.

Men, hur roterar man bilder??? Vill lägga upp fler bilder men vill att de ska komma till sin rätt. Förminskar ni dom?

Name:	image.jpg
Size:	73,2 KB
ID:	557106
                Last edited by EmmaA; 2015-02-09, 22:21.

Comment

• Vi gör nog lite olika med våra bilder. Jag roterar dem (om det behövs) och krymper storleken på dem rejält i Paint i datorn.

Comment

• Jag kan ju förresten passa på och vrida lite på din fina ekorre åt dig:

Name:	ekorre.jpg
Size:	132,3 KB
ID:	557125

Jag krympte bilden lite också så att den hamnade under 140kb. Om en bild är över 140kb så försämras kvalitén automatiskt och bilden blir betydligt grynigare/suddigare. Det är många små konstiga reglar att anpassa bilderna efter här.

Comment

• Klurigt gränssnitt på sidan! Jag får fota, rotera, förminska och lägga upp allt i en sväng tror jag. Tack för hjälpen!

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                        Vi gör nog lite olika med våra bilder. Jag roterar dem (om det behövs) och krymper storleken på dem rejält i Paint i datorn.
                        Ursprungligen postat av EmmaA Visa inlägg
                        Klurigt gränssnitt på sidan! Jag får fota, rotera, förminska och lägga upp allt i en sväng tror jag. Tack för hjälpen!
                        Förut fungerade det bra med bildvisning på PES, men något har förändrats i forumets inställningar som gör att bilderna inte riktigt passar PES nuvarande format. Man får scrolla bilderna i sidled vilket blir ett irritationsmoment.

Mina bilder brukar oftast ligga runt 800 x 600 resp. 600 x 800.

bild 1: När jag ska krympa mina bilder så använder jag mig av ett program som heter Image Resizer for Windows.

bild 2: forumet PES om kriterier för bifogade bilder.

bild 3: här tar jag en bild som är 1533 x 2048, och låter PES automatiskt förminska den. Jag minskar inte ner den i mitt program utan tar den i originalstorlek. Nu får vi se vad PES gör med den storleksmässigt?
                        storleken blev 950 x 1269

bild 4: här har jag förminskat bilden i mitt program, och storleken är 599 x 800

När ni minskar bilderna, minska inte bilderna för mycket, man ska ju kunna njuta av föremålet i sig, samt även se detaljer. Det får inte bli små "frimärken"!

==================================

Name:	image resizer.jpg
Size:	28,9 KB
ID:	557131

Name:	PES kriterier.jpg
Size:	33,2 KB
ID:	557132

Name:	a (1).jpg
Size:	37,1 KB
ID:	557133

Name:	a (1) (Custom).jpg
Size:	31,8 KB
ID:	557134

Comment

• Min mor köpte nyligen ett päron (till höger på bilderna) som jag absolut trodde var från FM Ronneby, som mitt (till vänster på bilderna), men etiketten säger Johansfors. Gjorde de likadana päron eller har etiketten hamnat fel?

Name:	äpplen.jpg
Size:	129,4 KB
ID:	557163

Sen har jag äntligen fått tag på ett djur till i "rätt" färg, en uppnosig liten pingvin som mäter 16cm på höjden.

Name:	fm-pingvin2.jpg
Size:	137,0 KB
ID:	557164

Name:	fm-pingvin.jpg
Size:	144,1 KB
ID:	557165

Comment

• Zeruel, varför så små bilder på päronen? Kör gärna rent allmänt 800x600 och åt andra hållet 600 x 800

Comment

• Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                              Min mor köpte nyligen ett päron (till höger på bilderna) som jag absolut trodde var från FM Ronneby, som mitt (till vänster på bilderna), men etiketten säger Johansfors. Gjorde de likadana päron eller har etiketten hamnat fel?
                              etiketter flyttas? Johansfors köpte från FM Ronneby?

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Zeruel, varför så små bilder på päronen? Kör gärna rent allmänt 800x600 och åt andra hållet 600 x 800
                                Det var dessvärre enda sättet att hamna under 140kb. Bilderna var alldeles för stora.
                                Jag kan posta dem i originalstorlek och se hur det blir...

Name:	P1020753.jpg
Size:	58,0 KB
ID:	557167

Name:	P1020754.jpg
Size:	63,8 KB
ID:	557166

Jag provar igen med ett mellanting...

Name:	päron.jpg
Size:	142,3 KB
ID:	557168

De är väldigt lika, så det känns ju som att båda är gjorda på samma ställe. Söker man på nätet efter glaspäron från Johansfors så ser de ju helt annorlunda ut än dessa.
                                Last edited by Zeruel; 2015-02-19, 00:52.

Comment

Working...
                                X