Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Jag köpte för ett litet tag sedan en orange glasfågel med bubblor (Mantorp) på secondhand
Dagen efter hittade jag en blå ekorre med bubblor på loppis
De är väldigt fina ihop, jag ska lägga upp en bild här om ett tag
Jag är ganska säker på att den blå figuren är FM konstglas efter att ha läst ett inlägg här
Har Mantorp någon koppling till FM konstglas?
Comment
-
Välkommen hit, Miss Foxy! Bara lägg upp en massa bilder, sånt gillar vi : ) Jag vet inget om någon koppling mellan de glasbruken, men det kanske någon annan gör?
Här kommer en liten pippi:
...och trots den här etiketten, så tror jag att den är från FM Ronneby, någon får gärna bekräfta eller dementera detta. (Alegni? : ) Vi har ju bland annat den här tråden: http://precisensan.com/antikforum/sh...441&viewfull=1
En liten jämförelse mellan två objekt med samma färg: (Inte illa gjort av den lilla fågeln, eller hur?)
Comment
-
Jag vill gärna ha ett sådant där grönt hjorthuvudUrsprungligen postat av Gaspadin Visa inläggEtt fint hjorthuvud i glas kom med posten förra vecka,den är signerad på sidan,kan det vara så att den har stått på en sockel från början eftersom signeringen inte sitter under huvudet?
Det såldes en älg på Tradera för ett tag sedan, men jag vill ha en hjort
Någon som vet om de finns i fler färger än grön?
Comment
-
Dyker det upp en hjort på Tradera så är du garanterat inte ensam om att vilja ha den : ) Jag har bara sett dem i grönt.Ursprungligen postat av Miss Foxy Visa inläggJag vill gärna ha ett sådant där grönt hjorthuvud
Det såldes en älg på Tradera för ett tag sedan, men jag vill ha en hjort
Någon som vet om de finns i fler färger än grön?
Jag hade inte haft något emot ett älghuvud heller, men de jag har sett på Tradera har blivit lite väl dyra.
Det har varit lite dåligt med inköpen den senaste tiden för min del, det enda jag köpt är ett silveräpple som jag fick hem idag.
Comment
-
Det var ett tag sedan jag var i tråden. För min del så är det mycket runtomkring mig nu, och rörigt. Jag får inget gjort! Först en vattenskada här hemma. När den var avklarad så kom nästa vattenskada. Vattenskada nr 2 är inte fixad ännu....och vad händer då? Jo, vattenskada nr 3! Suck! Och nu måste jag flytta på allt mitt glas! Ja, ni läste rätt! Jag måste flytta på allt mitt glas! Stressande! Mycket stressande!
Tänkte titta in här på lördagskvällen och säga skål! Nej, jag sitter inte och dricker
.... jag tänkte visa en fin neodymiumskål från FM/Marcolin.
Comment
-
Jag ska också flytta på alla mina glasföremål så småningom. Det är dock frivilligt, för att både jag och glaset ska få lite mer utrymme. Men det är ändå nervöst, för om så mycket som ett enda föremål blir skadat, var ska man hitta ett nytt igen?
Lycka till, och hoppas det fixar sig!
Comment
-
Tyvärr kan jag inte utveckla det, bara säga att "svärfar" (Benito Marcolin) talade om detta för mig då han såg bilderna.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggHej Anita!
Det skulle vara intressant om du kunde vidareutveckla detta.
Pratar vi outsourcing, dvs. tillverkat i Murano för Marcolins räkning, efter Marcolins egen design
eller
pratar vi inköp av befintliga produkter från olika glasbruk i Murano? Hade bröderna Marcolin i så fall någon input när det gäller dessa föremål, typ en befintlig design men med t.ex. specifika önskemål på färgsättning?
- rörde det sig om någon specifik tidsperiod? Eller till och från under hela Ronnebytiden?
- rörde det sig om någon specifik typ av föremål?
- vet du vilka glasbruk i Murano som bröderna Marcolin i så fall samarbetade med?
Det finns sedan tidigare i FM tråden, inlägg 3003, en etikett med lydelse “Handmade in Italy FM Konstglas Ronneby Sweden”
vad kan du säga om denna etikett?
Jag tar tacksamt emot mer info beträffande detta.
Comment
-
Kan mycket väl stämma, hört om en antikhandlare som fått tag på en rulle etiketter och klistrade dom på all möjlig glaskonst.Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inläggHej Saice, välkommen till PES och Fm tråden!
Grattis till en fin fisk som lämnar lite frågetecken.
Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att din fisk är som det står signerat i botten gjord av "Maestri Vetrai Murano".
Fm etiketten har nog tillkommit senare,det är ju lättare att flytta en etikett än att ändra en signering.
mi.ke. här på forumet har berättat att en del figurer beställdes av marcolin bröderna(de som hade glashyttan i Ronneby) direkt från murano inte allt tillverkades på plats.
Jag tror att just din modell av fisk fanns med i Fms sortiment under en viss tid(hittar inte den i någon av mina kataloger)
Kanske Alegni eller Birger kan hjälpa till lite med det?
Kan mina funderingar stämma?
Comment
-
Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggTyvärr kan jag inte utveckla det, bara säga att "svärfar" (Benito Marcolin) talade om detta för mig då han såg bilderna.Ursprungligen postat av Anita Olsson Visa inläggKan mycket väl stämma, hört om en antikhandlare som fått tag på en rulle etiketter och klistrade dom på all möjlig glaskonst.
Anita, tack för ditt svar.
Comment
-
En frivillig flytt av mina glasföremål för att få mer utrymme skulle jag inte ha något emot ... men när vi pratar tvärtom! Ja, då är det en “utmaning”!Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggJag ska också flytta på alla mina glasföremål så småningom. Det är dock frivilligt, för att både jag och glaset ska få lite mer utrymme. Men det är ändå nervöst, för om så mycket som ett enda föremål blir skadat, var ska man hitta ett nytt igen?
Lycka till, och hoppas det fixar sig!
Men nu är allt i alla fall flyttat. Glasföremål i 7 st. Billybokhyllor står nu i 4 st. Billybokhyllor. Snacka om att det är fullt på hyllorna! Och sedan ska allt tillbaka igen! Ja, då blir det en “utmaning” igen!
Vi har haft en del äpplen i FM-tråden. Hittade en liten artikel om just äpplen.
Comment
-
Comment
-
Ronneby!
Idag var jag för första gången i Ronneby.
Man blir ju som barn på nytt när man får springa omkring på loppisen och se en massa trevliga FM-föremål : )
Och bra priser är det också, särskilt när man jämför med Tradera, där många FM-föremål blivit så dyra på senare tid.
Först hittade jag den här trevliga katten, 28cm hög.
Sen blev jag mycket glad när jag fick syn på den här fina pingvinen i favoritfärgen, 27cm hög. Min 16cm höga pingvin får också vara med på bilden som storleksjämförelse:
Jag ska definitivt försöka åka till Ronneby fler gånger, hur trevligt som helst : )
Comment

Comment