Ullrikas lugg är mycket tilltalande, vad heter hennes frisör
.
.
.

.

Jag kan visserligen tycka att de är fascinerande såtillvida, att de tycks sitta och lurpassa på mig för att, när jag går förbi, hejdlöst kasta sig från grässtråna och över till mig. Så ock idag. Efter endast 20 minuters strosande i det naturreservat jag ofta besöker, stannade jag till för en fästingkontroll av benen. Trots att jag alltid har långbyxor (jag struntar i att få solbrända ben!) brukar de krypa innanför byxbenen. När jag stannade för kontrollen fick jag för en sekund lite känsla av panik när jag såg hur stor armén var som hade beslutat sig för gemensamt anfall. På mina ljusa byxben fanns ett par hundra – JO, ETT PAR HUNDRA!
Jag undrade hur många av dem som hade hunnit krypa innanför. Skickar med ett par bilder på en fjärdedels byxben nedifrån och upp till knähöjd. Det var lika många runtom på båda benen. Så ni kanske förstår min lilla panikkänsla. Vanligtvis har jag mellan 4- 20 krypande på mig när jag kommer hem och då har jag tagit bort flera under tiden jag har varit ute. Som sagt – jag tycker inte om dem!!! De har givit mig neuroborrelia (inte alls kul – bara kusligt) och vanlig borrelia (mindre kusligt – men inte särskilt kul det heller). I år har jag i alla fall påbörjat vaccination mot TBE för det kändes angeläget att skydda sig mot det, när det nu går att göra. Jag skulle kunna ställa upp som forskningsobjekt när det gäller fästingarnas faiblesse för mig. Hörde på radion för någon vecka sedan en kvinna som forskar på fästingar. Månne man kan kontakta henne?
Han landade på plastpåsen som innehöll min smörgås.
Comment