Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lars F, Viol,, TinaSand och Maria! Kul att ni följde med i rundvandringen i "min" trädgård. Kan berätta att sedan förra gången har liljebaggen deporterats till annan plats eftersom den börjat käka blad på en av liljorna. Annat "nytt" upptäckte jag i morse när jag intog min frukost ute i det fria, en ringduva är sysselsatt med att bygga bo uppe i tulpanträdet. Bildsvepet som följer innehåller såväl kända som okända växter av mig.

    Bild 1: Någon sorts prästkrage. Bild 2: Kaprifol vid ytterdörren. Bild 3: okänd. Bild 4: okänd. Bild 5: Har för mig att Japonicum finns med i det lat. namnet. Bild 6: Vit Ölandstok. Bild 7: Någon sorts lilja som vi fått av dottern förefaller blomma för första gången i år. Bild 8: Prästkrage. Bild 9: Paradisträd i Höganäsvask. Bild 10: Honungsros med sannolikt tusentals knoppar. Bild 11: Självsådd buske med tornar. ? Bild 12: Fläder i knopp. Bild 13: Klätterhortensia i blomning. Bild 14: Enkel schersmin i knopp. Bild 15: Tror den heter nyponros. Bild 16: Okänd guling.

    Eftersom jag fick hjälp med namnet i fjol på vissa okända blommor, har jag inget emot att samma procedur upprepas i år.

    Glad Midsommar!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2013-06-20, 10:57.
    p-son

    Comment


    • PO s BOTANISKA & ZOOLOGISKA TRÄDGÅRD

      Det är bara att sätta upp skylten P-son

      Fantastiskt!
      IGEN!
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        PO s BOTANISKA & ZOOLOGISKA TRÄDGÅRD

        Det är bara att sätta upp skylten P-son

        Fantastiskt!
        IGEN!
        SPECIALITET: GRÖNA KRUKMAKARväxter,F-ler B-lommiga S-orter.
        Drejar allt inom trädgårdskonsten, f´låt Grejar ska det va....
        Last edited by prylsnubben; 2013-06-20, 16:55.

        Comment


        • Apropå vädret. Inför den stundande helgen har jag beställt följande:

          Click image for larger version

Name:	midsommar-13.jpg
Views:	1
Size:	140,7 KB
ID:	547984

          Comment


          • Allium & Papaver

            I bästa fall, t ex i år håller sig både praktlök och vallmo ända fram till midsommar.
            Bifogade filer

            Comment


            • Nu blommar det, tulpanträdet!

              Plötslig händer det! För exakt 14 dagar sedan upptäckte jag knoppar i toppen på tulpanträdet och för några dagar sedan såg jag blomningen för första gången. Jämfört med 2010 då trädet blommade för första gången, är knoppantalet i år i mycket större skala.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2013-06-29, 19:18.
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Plötslig händer det! För exakt 14 dagar sedan upptäckte jag knoppar i toppen på tulpanträdet och för några dagar sedan såg jag blomningen för första gången. Jämfört med 2010 då trädet blommade för första gången, är knoppantalet i år i mycket större skala.
                Fantastiskt P-son!
                Jag har hört att de bara blommar vart sjunde år? Men det verkar ju inte stämma precis.
                Doftar blommorna förresten?
                I alla händelser ett pampigt träd.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • Härliga bilder, Polsson!!

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                    Fantastiskt P-son!
                    Jag har hört att de bara blommar vart sjunde år? Men det verkar ju inte stämma precis.
                    Doftar blommorna förresten?
                    I alla händelser ett pampigt träd.
                    Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                    Härliga bilder, Polsson!!
                    Tackar för uppmärksamheten, Lars F och Svärdsfälla. Frågan om blommorna doftar kan tyvärr inte besvaras än.
                    Har en lågt sittande knopp vilken jag väntar på. Övriga blommor sitter ju uppe i toppen av trädet. Återkommer således.
                    Last edited by Polsson; 2013-07-03, 17:54.
                    p-son

                    Comment


                    • Du får gärna tala om ifall du förnimmer någon doft från blommorna. Men det vore väldigt roligt att få se en bild när blommorna är utslagna, dvs ifall de syns på håll. Jag har nämligen aldrig sett ett tulpanträd

                      Comment


                      • En "sommarkurrehälsning" från Ö-botten.



                        foto: G.N.
                        Bifogade filer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                        Comment


                        • Jag bidrar med en dunig svalunge som sitter på telefontråden utanför mitt sovrumsfönster
                          Click image for larger version

Name:	011bb.JPG
Views:	1
Size:	94,0 KB
ID:	549920

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            [COLOR="#000000"]En "sommarkurrehälsning" från Ö-botten.]
                            En sådan som jag ännu inte fått framför kameran. Hälsar tillbaka!

                            Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                            Jag bidrar med en dunig svalunge som sitter på telefontråden utanför mitt sovrumsfönster
                            Härligt med sådant sällskap utanför sovrumsfönstret.
                            ************************************************** ********************************************

                            Jag fick sällskap inomhus av denna talgoxe som tog en tur på strykbrädan, men som sedan hittade ut igen genom terassdörren.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2013-07-08, 18:54.
                            p-son

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Bild 1: Någon sorts prästkrage. Bild 2: Kaprifol vid ytterdörren. Bild 3: okänd. Bild 4: okänd. Bild 5: Har för mig att Japonicum finns med i det lat. namnet. Bild 6: Vit Ölandstok. Bild 7: Någon sorts lilja som vi fått av dottern förefaller blomma för första gången i år. Bild 8: Prästkrage. Bild 9: Paradisträd i Höganäsvask. Bild 10: Honungsros med sannolikt tusentals knoppar. Bild 11: Självsådd buske med tornar. ? Bild 12: Fläder i knopp. Bild 13: Klätterhortensia i blomning. Bild 14: Enkel schersmin i knopp. Bild 15: Tror den heter nyponros. Bild 16: Okänd guling.

                              Eftersom jag fick hjälp med namnet i fjol på vissa okända blommor, har jag inget emot att samma procedur upprepas i år.

                              Jag har inte hängt med i sommartråden, men bättre sent...

                              bild 4 ser ut som stäppsalvia och bild 16 är gul nunneört, som är klarar väldigt skuggiga lägen. Den växer i ett mörkt hörn bredvid vår förstukvist.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Jag har inte hängt med i sommartråden, men bättre sent...

                                bild 4 ser ut som stäppsalvia och bild 16 är gul nunneört, som är klarar väldigt skuggiga lägen. Den växer i ett mörkt hörn bredvid vår förstukvist.
                                Vi har mycket, mycket kvar av sommaren, Rosa! Tack för dina svar.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X