Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Sommar, sommar, sommar...... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    ...
    Har haft en makalöst härlig dag! Ljuvlig sommarvärme, dottern, Vanessa, fyllde 30 år, badade i Östersjön fast fick vada i tång 10 meter innan "rent" vatten nåddes, å andra sidan betalar folk dyra pengar för att vältra sig i tång på SPA i Varberg, hade rena rama julafton vid dotterns fjärilsbuske, kändes lite fuskigt,
    nästan som att meta i ett akvarium, betalade min sparbösselergök hos Pelle H utanför Lund och fick då äntligen bilder på signeringen av Wittskövleterrinen, kunde inte låta bli att föreviga en husgavel inte så långt från A Liljeqists första verkstad, fotade en bamsehumla i trädgården.
    ...
    Lite av sportfiskarens ”put and take” med andra ord. Med allt överflöd i fjärilsbusken.
    Hamnar ibland i samma situation vid ”min” lilla fjärilsäng vid havsstranden.
    Tyvärr har inte all blomning kommit igång där ännu. Amiraler och Påfågelögon har ännu inte dykt upp.
    ”Ögonen” på Påfågelsögat ser verkligen respektingivande ut, skrämmer nog en och annan liten hungrig fågel. Vilket väl är meningen.

    "Mer Fjärilsbuskar till fjärilarna"!



    "Amiral vid nordligare farvatten". (Tvåstjärnig - konteramiral) (Bilden från i fjol).
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • Hasselnöt x 3

      Det ser ut som att man kan knäcka nötter till jul (om inte någon annan ekorre kommer före .....)
      Bifogade filer

      Comment


      • Varsågod att smaka!
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Det ser ut som att man kan knäcka nötter till jul (om inte någon annan ekorre kommer före .....)
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Varsågod att smaka!
          Man blir ju sugen på både den ena och det andra med dina bilder som verkligen platsar på "Mat-ska-vara-bra-tråden".

          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Lite av sportfiskarens ”put and take” med andra ord. Med allt överflöd i fjärilsbusken. Hamnar ibland i samma situation vid ”min” lilla fjärilsäng vid havsstranden.
          Tyvärr har inte all blomning kommit igång där ännu. Amiraler och Påfågelögon har ännu inte dykt upp.
          ”Ögonen” på Påfågelsögat ser verkligen respektingivande ut, skrämmer nog en och annan liten hungrig fågel. Vilket väl är meningen.

          "Mer Fjärilsbuskar till fjärilarna"!.
          Lars! Jag fångar några amiraler och några påfågelögon och skickar upp dem i ett paket till din hemort.
          Funderar faktiskt på att plantera en fjärilsbuske. Om jag planterar humle, blir det fler humlor då tror du?
          Last edited by Polsson; 2011-08-03, 18:58.
          p-son

          Comment


          • Först: tack för underbara små kortfilmer! Jag tittade, njöt, log och skrattade högt.

            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            "Dina humlingars" frisyrer är så välkammade och välborstade Tina?
            Är det för att du "skojat till" dem?

            Maffiga bilder som vanligt.
            Tack för dem.
            När det gäller mina välfriserade humlor kanjag avslöja knepet: Jag har med mig en liten, liten kam och en liten, liten borste. Så säger jag åt dem att sitta still för de skall göras fina inför fotograferingen. Några försiktiga tag med hårvårdsredskapen - och voila! Välfrissade humlor. Se'n gäller det att vara snabb med avtryckaren

            Idag har min humlebok kommit. Den låg och väntade på hallgolvet när jag kom hem från jobbet. Gissa vad jag skall göra ikväll!!
            Här kommer några, icke så friserade små pälsklädda, som jag stiftade bekantskap med under gårdagskvällens cykeltur.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
              Först: tack för underbara små kortfilmer! Jag tittade, njöt, log och skrattade högt.
              När det gäller mina välfriserade humlor kanjag avslöja knepet: Jag har med mig en liten, liten kam och en liten, liten borste. Så säger jag åt dem att sitta still för de skall göras fina inför fotograferingen. Några försiktiga tag med hårvårdsredskapen - och voila! Välfrissade humlor. Se'n gäller det att vara snabb med avtryckaren

              Idag har min humlebok kommit. Den låg och väntade på hallgolvet när jag kom hem från jobbet. Gissa vad jag skall göra ikväll!!
              Här kommer några, icke så friserade små pälsklädda, som jag stiftade bekantskap med under gårdagskvällens cykeltur.
              Jag tror att du gör mer än friserar humlorna, Tina! Jag tror att du sprutar något på dem så att de sitter stilla som statyer. Det måste vara så, för annars hade du inte kunnat få en sådan skärpa.
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Jag tror att du gör mer än friserar humlorna, Tina! Jag tror att du sprutar något på dem så att de sitter stilla som statyer. Det måste vara så, för annars hade du inte kunnat få en sådan skärpa.
                Jag tror att det finns ett knep till: Hårspray "Extra strong" då sitter de både still (länge) och är snygga i pälsen!
                Era bilder är helt fantastiska!!! och jag önskar att jag kunde fota så bra, men se det går inte.
                Jag har bålgetingar här som ser grymt häftiga ut, de skulle jag vilja fota. Konstigt nog är jag inte rädd för bålgetingar, de verkar snälla och lugna som humlor. Jag tycker väl lite synd om bina som bor en bit bort, bålgetingar äter bin. Övriga getingar önskar jag långt bort.
                Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Det ser ut som att man kan knäcka nötter till jul (om inte någon annan ekorre kommer före .....)
                  Vad jag saknar att plocka hasselnötter. Tyvärr finns de inte häruppe.

                  När jag var barn och var bosatt i södra Sverige, plockade vi nötter på sensommrarna.
                  Nötterna fick sedan ligga på tork i en stor garderob fram till julen.
                  De är goda att även äta som färska gröna.
                  Jag vet. Men vi hade lov av markägaren att få plocka, eftersom nötter inte var och är tillåtet att plocka
                  utan markägarens tillåtelse enligt Allemansrätten.



                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Man blir ju sugen på både den ena och det andra med dina bilder som verkligen platsar på "Mat-ska-vara-bra-tråden".



                  Lars! Jag fångar några amiraler och några påfågelögon och skickar upp dem i ett paket till din hemort.
                  Funderar faktiskt på att plantera en fjärilsbuske. Om jag planterar humle, blir det fler humlor då tror du?
                  Det var omtänksamt av dig Polsson. Måhända att några dyker upp inom snar framtid.
                  Även om du inte får fler humlor, vilket du kanske får, om du planterar humle,
                  så kan du ju kanske brygga ett gott julöl i höst.

                  Var förbi "min" lilla äng idag men såg inga fjärilar överhuvud taget.
                  Där emot satt nedanståene "grönmetallic-färgade" skalbagge på en Åkertistel.
                  Vad det var för en gynnare vet jag inte, men vacker var den, cirka 25-30 mm lång.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars F; 2011-08-03, 22:39.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • Av den gröna metallicfärgen att döma, liksom de svaga vita tvärstrecken på täckvingarna, torde det vara en gräsgrön guldbagge (Cetonia aurata). En av tre guldbaggar som finns i Sverige. Den livnär sig på nektar och därför ser man den ofta på blommor.
                    De är så läckert glänsande

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                      Av den gröna metallicfärgen att döma, liksom de svaga vita tvärstrecken på täckvingarna, torde det vara en gräsgrön guldbagge (Cetonia aurata). En av tre guldbaggar som finns i Sverige. Den livnär sig på nektar och därför ser man den ofta på blommor.
                      De är så läckert glänsande
                      Tackar så mycket för den upplysningen Tina!

                      Jag såg att just Gräsgröna guldbaggen till skillnad från andra skalbaggar
                      kan flyga utan att lyfta på och sära på täckvingarna.
                      En udda liten egenhet om jag förstår saken rätt.


                      Jämförelse. Gräsgrön guldbagge och Ollonborre i flykt.
                      Nederst en Guldbagge som inte kan flyga alls.
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • Guldrusch i Ångermanland



                        Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                        Jag tror att det finns ett knep till: Hårspray "Extra strong" då sitter de både still (länge) och är snygga i pälsen!
                        Era bilder är helt fantastiska!!! och jag önskar att jag kunde fota så bra, men se det går inte.
                        Jag har bålgetingar här som ser grymt häftiga ut, de skulle jag vilja fota. Konstigt nog är jag inte rädd för bålgetingar, de verkar snälla och lugna som humlor. Jag tycker väl lite synd om bina som bor en bit bort, bålgetingar äter bin. Övriga getingar önskar jag långt bort.
                        Tack för tipset, viol! Men fy fan för de dumma bålgetingarna som ger sig på små bin.

                        ************************************************** ********************
                        Än en gång fantastiska bilder, Lars. I helgen åker jag sannolikt norröver till Fåglumbrödernas hemort. I bagaget finns bland annat kamera och humleboken.
                        Vi hörs!

                        P.s
                        Vi hörs, gäller naturligtvis alla sommarpratare på tråden dvs.:
                        Simco, LasseC, Rosa, Prylsnubben, Lars M, Lars F, TinaSand, Viol, Hirvi, Wasistdas, Kim von Platen, Maria, Umeubbe och Äjth.
                        D.s
                        Last edited by Polsson; 2011-08-04, 12:01.
                        p-son

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                          Än en gång fantastiska bilder, Lars. I helgen åker jag sannolikt norröver till Fåglumbrödernas hemort. I bagaget finns bland annat kamera och humleboken.
                          Vi hörs!

                          P.s
                          Vi hörs, gäller naturligtvis alla sommarpratare på tråden.
                          D.S
                          Ha det så gott i "Svea rikes vagga", som en del förstå-sig-på-are kallar Västergötland. Vilket jag också tror det var.
                          Västgötaskolan:


                          Skickar med en bild på kända bröder. Ett konstverk helt i min smak.

                          (Erik och Tomas bytte namn till Fåglum, medan Gösta och Sture (†1983) behöll namnet Pettersson).


                          "Fåglumbröderna" Skulptur av Bosse Anås på Murartorget i Vårgårda. foto B Oberger
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2011-08-04, 22:47.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Varning för konsttjuvar!

                            Tina mfl, jag tycker ni ska märka era bilder på nåt sätt, så inte nån stjäl dom! Tänk om Tinas bild på en nattfjäril vinner pris för årets bästaste bild och publiseras i National Geographics och den som har snott bilden vinner 1 miljons punds dollars, minst!
                            Jag vet tyvärr inget bra knep att stöldmärka bilder men det finns säkert någon på forumet som vet hur man gör.

                            Jag har aldrig sett så mycket fjärilar som jag har sett i år, jag har till och med sett en Makaonfjäril, tyvärr hann jag inte kuta efter, för att jag klev med klipp i stegen åt ett annat håll över gärdet. Men jag blev glad över att se den.
                            Last edited by viol; 2011-08-05, 12:40.
                            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                            Comment


                            • Bi-mördare, bålisar

                              Polsson, jag gissar att biodlarna sätter någon form av skyddsgaller på kupan så inte bålisarna kan ta sig in. Kommer det in en bålis i kupan så blir det nog masslakt av bina. Stavas massslakt med tre S?! Annars blir det ju masslakt och det gäller bara bin i Dalarna. Ursch vilken dålig vits...
                              Finns det någon biodlare här som kan svara om de har skyddsgaller avsedda för bålgeting?
                              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                                Tina mfl, jag tycker ni ska märka era bilder på nåt sätt, så inte nån stjäl dom! Tänk om Tinas bild på en nattfjäril vinner pris för årets bästaste bild och publiseras i National Geographics och den som har snott bilden vinner 1 miljons punds dollars, minst!
                                Jag vet tyvärr inget bra knep att stöldmärka bilder men det finns säkert någon på forumet som vet hur man gör.

                                Jag har aldrig sett så mycket fjärilar som jag har sett i år, jag har till och med sett en Makaonfjäril, tyvärr hann jag inte kuta efter, för att jag klev med klipp i stegen åt ett annat håll över gärdet. Men jag blev glad över att se den.
                                Om jag hade varit fotograf till yrket, hade jag reagerat på direkten om någon stulit mitt fotografi, men som amatör, vilket jag är, hade jag visserligen tyckt att det var fräckt gjort, men samtidigt hade jag varit stolt. Sannolikt hade jag skrivit till tjuven, men något processande hade det inte blivit. Kanske hade jag föreslagit att få 10 % av summan.

                                Det där med att se humlor och fjärilar mer än tidigare, känner jag igen. När jag cyklar eller promenerar, far huvudet på mig som om jag vore publik på en bordtennismatch, och snart känner jag till Trelleborgs alla fjärilsbuskar.

                                Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                                Polsson, jag gissar att biodlarna sätter någon form av skyddsgaller på kupan så inte bålisarna kan ta sig in. Kommer det in en bålis i kupan så blir det nog masslakt av bina. Stavas massslakt med tre S?! Annars blir det ju masslakt och det gäller bara bin i Dalarna. Ursch vilken dålig vits...
                                Finns det någon biodlare här som kan svara om de har skyddsgaller avsedda för bålgeting?
                                Kanske gör de så! Ska prata med en kollega som har biodling. Instämmer med att det kan förbrylla en eftersom regeln säger att man inte får ha tre likadana konsonanter i följd. Jag tycker inte att vitsen var dålig. Den duger mer än väl.

                                En lösning är följande: mass-slakt

                                Hur det är med vokaler vet jag inte. Kan man skriva Rååål = ål från Råå?
                                Last edited by Polsson; 2011-08-05, 13:16.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X