Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Från kardborrar till en rörhöneunge är steget långt, men det är inte så konstigt med sådana ben och fötter.
    Visst finns det en likhet...............är det den felande länken jag upptäckt, tanken svindlar. Jag kanske blir bjuden på kalas hos Stiftelsen för strategisk forskning nästa gång.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2012-08-15, 23:17.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Visst finns det en likhet...............är det den felande länken jag upptäckt, tanken svindlar. Jag kanske blir bjuden på kalas hos Stiftelsen för strategisk forskning nästa gång.
      Var konstnären bakom din figur har hämtat sin inspiration framgår klart av bilderna.

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      [COLOR="#000000"]
      Äntligen P-son!
      Jag har väntat på dina humlor. Härliga bilder. Speciellt de, när de ”går in på landningsvarvet med utfällda ”landningsställ” gillar jag.
      Här uppe är det fortfarande glest med humlor. En och annan kommer på besök då och då.
      Men än är inte sommaren till ända.
      "The same procedure as last year"! Inte kan jag svika dig och andra humlingar och inte visa årets skånska humlor, Lars! Jag köpte en bok, vilken jag naturligtvis inte minns namnet på och om det var du eller någon annan som tipsade mig om den, minns jag inte heller, men vad jag minns är att den är utmärkt eftersom den informerar om vilka blommor som olika humlor gärna besöker. Inom familjen har vi startat en humleklubb och medlemsavgiften är att följa med mig ut i trädgården och se på de små liven. Medlemmarna är följande: Primus motor: undertecknad, secundu motor: Hugo (8 år), tertio motor: Alva (2 år) och quartum motor: Tova (2 år). Huruvida medlemsantalet ska ökas, beror inte på mig utan på mina/våra barn.
      Last edited by Polsson; 2012-08-16, 18:17.
      p-son

Comment

...
        "The same procedure as last year"! Inte kan jag svika dig och andra humlingar och inte visa årets skånska humlor, Lars! Jag köpte en bok, vilken jag naturligtvis inte minns namnet på och om det var du eller någon annan som tipsade mig om den, minns jag inte heller, men vad jag minns är att den är utmärkt eftersom den informerar om vilka blommor som olika humlor gärna besöker. Inom familjen har vi startat en humleklubb och medlemsavgiften är att följa med mig ut i trädgården och se på de små liven. Medlemmarna är följande: Primus motor: undertecknad, secundu motor: Hugo (8 år), tertio motor: Alva (2 år) och quartum motor: Tova (2 år). Huruvida medlemsantalet ska ökas, beror inte på mig utan på mina/våra barn.
        Jo jag tipsade dig om boken ”Humlor- Sveriges arter”. Den är mycket pedagogisk och lättfattlig som du påpekar.

Med de medlemmarna i humleklubben så förstår jag att intresset är enormt på era exkursioner i trädgården P-son. Jag gissar att medlemsavgifterna blir ”inbetalda” flera gånger om tillfälle gives.
        -----------------------------------------------
        Ett tecken på att sommaren börjar lida mot sitt slut märks på de svala mornarna med kraftig dagg …
        … och att spindeln funnit en lämplig fångstplats för sitt nät på grannens bil. foto LF
        ----------------------------------------------------------------------

Och så en sommar-rapport från öster.

”Augusti är trollsländornas månad här på österbottenkusten …

Ulv i fårakläder har man ju hört talas om
        … men larv i fårakläder …?
        (Bladstekellarven tillverkar en ”päls” åt sig av vaxtrådar)”
        text och bild G.N.

-----------------------------------------------------------------------

Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Jo jag tipsade dig om boken ”Humlor- Sveriges arter”. Den är mycket pedagogisk och lättfattlig som du påpekar.
          Med de medlemmarna i humleklubben så förstår jag att intresset är enormt på era exkursioner i trädgården P-son. Jag gissar att medlemsavgifterna blir ”inbetalda” flera gånger om tillfälle gives.
          -----------------------------------------------
          Ett tecken på att sommaren börjar lida mot sitt slut märks på de svala mornarna med kraftig dagg …
          … och att spindeln funnit en lämplig fångstplats för sitt nät på grannens bil.
          ----------------------------------------------------------------------

Och så en sommar-rapport från öster.
          ”Augusti är trollsländornas månad här på österbottenkusten …
          Ulv i fårakläder har man ju hört talas om
          … men larv i fårakläder …?
          (Bladstekellarven tillverkar en ”päls” åt sig av vaxtrådar)”
          text och bild G.N.

-----------------------------------------------------------------------
          Hej, Lars!

De var en fin spindelbild. Samtidigt förundrar jag mig över hur snabbt en spindel kan spinna sitt nät och hur den kan "ha så många trådar i den lilla kroppen".
          Larven i fårakläder ingår i samma förundran som spindeln.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::

Tog några bilder på Flaningen i slutet av förra månaden och tycker att denna sekvens med rörhönan och viggen är ganska kul. Kommunicerar de eller?
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2012-08-18, 15:47.
          p-son

Comment

• ..som sagts tidigare …

Augusti är trollsländornas månad i öster.

”Veckans kärlekspar” foto G.N.
            Bifogade filer
            - - - - - - - - - -

Comment

Hej, Lars!

...

Tog några bilder på Flaningen i slutet av förra månaden och tycker att denna sekvens med rörhönan och viggen är ganska kul. Kommunicerar de eller?

Man kan verkligen fundera över vad som avhandlas på bojen.
              Fin och kul serie bilder. P-son?

Kanske det här:
              Rörhönan: ”Fin plats att sola på. Och inte en fjäder så långt ögat når.
              Men vad nu! Vad är det för en typ som kom där?”

Viggen: ”Tjena moss fröken! Förlåt en yngling. Önskas det lite sällskap kanske?
              Här ser ut att vara en fin fin plats att sola på.”

Rörhönan:” Hallå där, jag var här först. Se så ge dig i väg bara!”

Viggen: ”Vila dig bruden. Vi får plats båda två."

Rörhönan: ”Hmm! Alltid något sällskap i alla fall, även om det bara är en sån där vigg.”

Last edited by Lars F; 2012-08-20, 14:30.
              - - - - - - - - - -

Comment

• Kaja i högtryckstvättklass i Helsingborg

Hej, Lars!

Den konversationen köper jag till 100%!

************************************************** ************************************************** **********************'''

Gjorde en tur till Helsingborg idag med yngsta dottern som hade ärende att utföra. Fick då tillfälle att ströva runt och besökte bland annat Stadsparken, egentligen Krookska planteringen . "1870 köpte syskonen Otto Daniel, Carl och Nelly Krook upp området från Ruuthska bruket och donerade det till Helsingborgs stad med villkoret att tre fjärdedelar av området skulle användas till "promenad i plantering". (från Wikipedia). Intill en mindre plaskdamm stod en kvartsblöt kaja och när den såg mig, promenerade den helt sonika ner i dammen och satte igång ett rörelseschema vilket resulterade i vattenkaskader i högtryckstvättklass. Helt plötsligt stannade den upp, tittade på mig och sade: "Stå in där och glo utan ta dig ett dopp i högsommarvärmen!" Varefter den gjorde en repris på föregående föreställning och när den var tillräckligt svalkad återvände den till gräset intill dammen.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2012-08-20, 21:48.
                p-son

Comment

Hej, Lars!

Den konversationen köper jag till 100%!

************************************************** ************************************************** **********************'''

Gjorde en tur till Helsingborg idag med yngsta dottern som hade ärende att utföra. Fick då tillfälle att ströva runt och besökte bland annat Stadsparken, egentligen Krookska planteringen . "1870 köpte syskonen Otto Daniel, Carl och Nelly Krook upp området från Ruuthska bruket och donerade det till Helsingborgs stad med villkoret att tre fjärdedelar av området skulle användas till "promenad i plantering". (från Wikipedia). Intill en mindre plaskdamm stod en kvartsblöt kaja och när den såg mig, promenerade den helt sonika ner i dammen och satte igång ett rörelseschema vilket resulterade i vattenkaskader i högtryckstvättklass. Helt plötsligt stannade den upp, tittade på mig och sade: "Stå in där och glo utan ta dig ett dopp i högsommarvärmen!" Varefter den gjorde en repris på föregående föreställning och när den var tillräckligt svalkad återvände den till gräset intill dammen.
                  Fåglar som badar är alltid underhållande att beskåda.
                  De är makalösa att skvätta omkring sig, och ser efter väl förrättat värv lindrigt sagt ”dyblöta” ut.
                  Tack för den härliga badsekvensen P-son.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Trots 49 mm ösregn i förrgår och halv storm i går så kunde ändå humlan gotta sig idag i solrosens nektarfyllda korg i solskenet.

Bifogade filer
                  Last edited by Lars F; 2012-08-29, 14:57.
                  - - - - - - - - - -

Comment

• Det börjar bli lite mycket humlor och fåglar här nu sa sensommarflugan och kröp ner i äpplet "detta här äpplet, det smaka inte skit" sa hon som
                    ju visste vad hon talade om...................
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Det börjar bli lite mycket humlor och fåglar här nu sa sensommarflugan och kröp ner i äpplet "detta här äpplet, det smaka inte skit" sa hon som
                      ju visste vad hon talade om...................
                      Alldeles riktigt, det är ganska mycket humlesurr just nu Snubben.

Din guldfluga är vacker att beskåda på äpplet trots att den tillhör det inte så speciellt tilldragande släktet spyflugor.

Fick apropå flugor, denna hälsning från öster idag.

"Hösten närmar sig och det blir allt färre blommor och insekter, men ännu gästas fuchsian av flyttblomflugor.
                      Denna fantastiska lilla insekt vandrar på försommaren in från Syd- och Mellaneuropa, lägger ägg här och larverna lever av bladlöss. De vuxna flyttar i sin tur tillbaka söderut liksom våra flyttfåglar."

text och foto G.N.
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -

Comment

• Här kommer ännu en liten fluga - monsterlik
                        Och så några andra, sensomriga vackra flygande varelser. Det satt ganska många på ett elstängsel i sen eftermiddagsol, när jag var ute för någon vecka sedan. Tyvärr hade jag inte rätt objektiv med mig men ett par fastnade ändå på bild.
                        Bifogade filer

Comment

• Den svenska sommaren är ett skämt! I år har det varit mest som en regnhäftig höst. Inom 5 år kommer jag att emigrera till Ungern, Budapest med omnejd. Där är det torrt, varmt å gött. 8 varma månader, "sommarsemester" i Sverige. (Blir till att pricka in rätt veckor...) Jag är torsk på Ungern och har nu fattat att jag kan leva som en kung där, till dödagar, genom att sälja lite av det jag har här hemma. Kan pensionera mig vid 58 års ålder och njuta det bästa av Ungern och Sverige efter egen vilja - utan lönearbete! Sparar mitt soldattorp till sommarstuga och fixar fint hus i Ungern för en spottstyver. Vill du med?
                          Du skall vara mellan 30 - 32 och ha en himmelsk figur samt ett förnöjsamt sinnelag, samt kvinna!
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                            Den svenska sommaren är ett skämt! I år har det varit mest som en regnhäftig höst. Inom 5 år kommer jag att emigrera till Ungern, Budapest med omnejd. Där är det torrt, varmt å gött. 8 varma månader, "sommarsemester" i Sverige. (Blir till att pricka in rätt veckor...) Jag är torsk på Ungern och har nu fattat att jag kan leva som en kung där, till dödagar, genom att sälja lite av det jag har här hemma. Kan pensionera mig vid 58 års ålder och njuta det bästa av Ungern och Sverige efter egen vilja - utan lönearbete! Sparar mitt soldattorp till sommarstuga och fixar fint hus i Ungern för en spottstyver. Vill du med?
                            Du skall vara mellan 30 - 32 och ha en himmelsk figur samt ett förnöjsamt sinnelag, samt kvinna!
                            En sanslöst underbar kontaktannons Sladden.

Vadå sommar? Delar helt din uppfattning därvidlag.

Det enda jag har emot den svenska sommaren är att den infaller så sällan.
                            - - - - - - - - - -

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                              Den svenska sommaren är ett skämt! I år har det varit mest som en regnhäftig höst. Inom 5 år kommer jag att emigrera till Ungern, Budapest med omnejd. Där är det torrt, varmt å gött. 8 varma månader, "sommarsemester" i Sverige. (Blir till att pricka in rätt veckor...) Jag är torsk på Ungern och har nu fattat att jag kan leva som en kung där, till dödagar, genom att sälja lite av det jag har här hemma. Kan pensionera mig vid 58 års ålder och njuta det bästa av Ungern och Sverige efter egen vilja - utan lönearbete! Sparar mitt soldattorp till sommarstuga och fixar fint hus i Ungern för en spottstyver. Vill du med?
                              Hallå Sladden,
                              Dessvärre svarar jag inte upp mot dina högt ställda krav men kan intyga att ett dopp i Gellert, världens mest berömda spa
                              i Budapest är en fröjd för ögat...
                              So long..
                              Bifogade filer

Comment

• Man ser inte så många liftare utmed vägarna nu för tiden.

Men den här lille krabaten dök upp framför grannens bil i Funäsfjällen förra veckan.

Jag har hört att det är ett bra år för fjällrävarna i år.
                                Gott om fjällämmel förmodligen.

foto: U.H.
                                Bifogade filer
                                - - - - - - - - - -

Comment

Working...
                                X