Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    ... Hoppas att du inte är sotis på oss skåningar ifråga om våren.
    Nåja, lite sotis blir jag nog när man ser grönskan och sommarbilderna från södern.
    Jag brukar ibland tänka på de som bor 60 mil norr om mig, i Kiruna) och som fortfarande skottar snö och gör liknande vintersysslor. Då känns det gott att bo där man bor.

Trevlig bild med sothönan P-son.
    Kom att tänka på att just sothönsen inte tillhör de fredligaste bland änderna. Under parningstiden på våren utspelar sig ibland häftiga familjestrider mellan revirhävdande par. Och då används både näbbar och klor i sammandrabbningarna.
    Ungarna är inte speciellt vackra men sällsynta.

Angående den annalkande sommaren som tycks dröja, så fick vi trösta oss med en god middag igår: Surströmming med alla tillbehör. Gott!

foto: Nature Gate; LFg
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Hallå där,
      "Klor" ?????? Retorisk fråga.
      So long....

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå där,
        "Klor" ?????? Retorisk fråga.
        So long....
        Ja, klor Kimmen.
        De är faktiskt utrustade med klor.Vad syftar du på annars?
        - - - - - - - - - -

Comment

• Hallå Lasse Kik,
          Har du cyklopöga också? Visst har du rätt. Om man inte vågar skoja lite och är enträget frågvis blir man nog aldrig visare. Visst är det så?
          So long
          PS. Hög tid att rusta skeppet. Hänger du med? Då får du vässa klora...
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Lasse Kik,
            Har du cyklopöga också? Visst har du rätt. Om man inte vågar skoja lite och är enträget frågvis blir man nog aldrig visare. Visst är det så?
            So long
            PS. Hög tid att rusta skeppet. Hänger du med? Då får du vässa klora...

Ohoj!

Snygg passning Kimmen.
            Hängde inte med riktigt i svängarna.

Fin bild på sothönans fot, med både simhud tårna och klor dessutom. Skäggdoppingen har förresten likadana fötter med simhud tårna, inte mellan, som andra simfåglar har. (onödigt vetande för den ointresserade).

Vilken destination hade du tänkt dig?
            Andan finnes, men än är orken en aning svag.

Skäggdopping ur Olof Rudbeck dy "Rudbecks fogelbok" c:a 1693

Bifogade filer
            Last edited by Lars F; 2012-05-13, 22:20.
            - - - - - - - - - -

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
              Nåja, lite sotis blir jag nog när man ser grönskan och sommarbilderna från södern.
              Jag brukar ibland tänka på de som bor 60 mil norr om mig, i Kiruna) och som fortfarande skottar snö och gör liknande vintersysslor. Då känns det gott att bo där man bor.

Trevlig bild med sothönan P-son.
              Kom att tänka på att just sothönsen inte tillhör de fredligaste bland änderna. Under parningstiden på våren utspelar sig ibland häftiga familjestrider mellan revirhävdande par. Och då används både näbbar och klor i sammandrabbningarna.
              Ungarna är inte speciellt vackra men sällsynta.

Angående den annalkande sommaren som tycks dröja, så fick vi trösta oss med en god middag igår: Surströmming med alla tillbehör. Gott!

foto: Nature Gate; LFg

Vilken tur att man inte är sothöna! Får väl försöka hitta några ungar. Gällande surströmming vet du min ståndpunkt redovisad på annan tråd (tror jag). Gårdagens sommarbild är någon kilometer norr om Trelleborg.
              Bifogade filer
              p-son

Comment

Vilken tur att man inte är sothöna! Får väl försöka hitta några ungar. Gällande surströmming vet du min ståndpunkt redovisad på annan tråd (tror jag). Gårdagens sommarbild är någon kilometer norr om Trelleborg.
                Det var det värsta! Är det blommande raps? Redan?

Fin bild med rött och gult P-son, Skånes färger.

Beträffande dina kulinariska utsvävningar gällande speciellt fisk, så har du tidigare redogjort om ditt förhållande till dessa havets läckerheter.
                Du är således inte imponerad av min middag i helgen?
                Last edited by Lars F; 2012-05-15, 19:56.
                - - - - - - - - - -

Comment

Det var det värsta! Är det blommande raps? Redan?
                  Fin bild med rött och gult P-son, Skånes färger.
                  Beträffande dina kulinariska utsvävningar gällande speciellt fisk, så har du tidigare redogjort om ditt förhållande till dessa havets läckerheter.
                  Du är således inte imponerad av min middag i helgen?
                  Ja du, Lars! Det växer så det knakar just nu. Visst är det raps. För egen del hade jag inte jublat över surströmming, men det är oväsentligt i sammanhanget. Om den ger dig positiva vibbar och kulinarisk hänförelse med smaklökar som slå kullerbyttor av glädje, är jag glad för din skull.
                  p-son

Comment

• Eftersom rådjuren var som bortblåsta under gårdagens fotorunda fick dessa harar vara stand in tillsammans med den bruna kärrhöken på fågeltråden. Dessa är lättare att känna igen jämfört med harar inom friidrottens längre lopp vilka har betydligt mindre öron.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2012-05-18, 08:43.
                    p-son

Comment

• På spaning efter rådjur

Gjorde en utflykt till Hugos och farfars dal idag för att försöka upptäcka några rådjur. Vi smög försiktigt fram till tornet och klev upp och upptäckte då ett rådjur på långt avstånd åt väster vilket tydligen hade upptäckt våra förehavanden enär det sprang bort ifrån oss. När vi satt uppe i tornet tittade Hugo åt öster och sade: "Titta farfar!" En råbock dök då upp från ett buskage cirka 20 meter från tornet, men försvann ur vår åsyn snabbt. Emellertid smög vi försiktigt mot buskaget och när vi var cirka 10 meter från platsen vi sett bocken på, dök den upp springande år norr.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2012-05-20, 08:49.
                      p-son

Comment

• Härliga bilder.

Comment

Ohoj!

Snygg passning Kimmen.
                          Hängde inte med riktigt i svängarna.

Fin bild på sothönans fot, med både simhud tårna och klor dessutom. Skäggdoppingen har förresten likadana fötter med simhud tårna, inte mellan, som andra simfåglar har. (onödigt vetande för den ointresserade).

Vilken destination hade du tänkt dig?
                          Andan finnes, men än är orken en aning svag.

Skäggdopping ur Olof Rudbeck dy "Rudbecks fogelbok" c:a 1693

Hallå Lasse,
                          Vi får avvakta. Under tiden tänkte jag på med näbbar och klor. Den här havsörnen hänger på väggen här hemma (men är solblekt och trist). Nytryck ur Rudbecks planschverk där många av fåglarna avbildas i naturlig storlek. Det gick till som så att man helt enkelt sköt fågeln, la den på pappret, tecknade av konturerna och sedan kolorerade det hela. Örnen sköts vid Forsmarks bruk. Ska försöka ta en sommarbild av levande örn på min utflykt idag. So long...
                          PS. Undrar om inte din dopping mötte samma trista öde.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kim von Platen; 2012-05-20, 09:46.

Comment

• Okänd växt söker namn

Trots att jag har sökt hjälp hos Linné, har jag inte lyckats hitta något som liknar denna växt i floran. Det kommer av sig själv varje år. Kan det vara en odlad en?
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

Trots att jag har sökt hjälp hos Linné, har jag inte lyckats hitta något som liknar denna växt i floran. Det kommer av sig själv varje år. Kan det vara en odlad en?
                              Ett litet tips!

Kan det vara den här, Judaspenningar?

Odlad. Förekommer även förvildad under namnet Månviol.

Torkade fröställningar efter blommning, eterneller
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars F; 2012-05-21, 11:14.
                              - - - - - - - - - -

Comment

• Jo det är absolut judaspenningar även kallad judas silverpenningar då de torkade fröskidorna blir alldeles silvriga.

Min mor hade dem som eterneller.

Comment

Working...
                                X