Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar, sommar, sommar......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Upptäckte till min förvåning att jag inte hade bidragit med något på sommarsidan på 14 dagar, men kunde samtidigt glädjas åt att andra varit aktiva. September månads frånvaro hittils, kan skyllas på datorkrångel vilket förhoppningsvis ordnar upp sig. Insekter, kontaktannonser, ungerska badhus, fjällräv mm visar ju trådens stora bredd.

Den gångna helgen besökte jag Falsterbo Bird Show för första gången och det var en upplevelse utöver det vanliga. Stod bland annat och studerade fåglar vid Ljungen, området mellan Ljunghusen och Falsterbo, och när skyn var fågelfri, upptäckte jag denna lilla kalv som hade picknik vid mjölbutiken. Tänk vad bra den hade det jämfört med Lars ensamma fjällräv! När jag ser boskapen, kommer jag att tänka på något jag läste i någon tidning i helgen. En jägare från ett land söder om Sverige var ute och jagade vildsvin någonstans i Skåne. Emellertid kunde han inte skilja svinen från boskap liknande den på bilden. Två stycken lyckades han nedlägga och för den prestationen polisanmäldes han.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

• Storkkalas i plogfåror

Sonen min höll på att storkna när han upptäckte denna kvintett av storkonsumenter i plogfårorna efter en traktor strax norr om hemstaden. Som god son mobiltelefonerade han fadern vilken med blixtens hastighet medelst sin Suzuki ankom platsen för denna sevärdhet.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Sonen min höll på att storkna när han upptäckte denna kvintett av storkonsumenter i plogfårorna efter en traktor strax norr om hemstaden. Som god son mobiltelefonerade han fadern vilken med blixtens hastighet medelst sin Suzuki ankom platsen för denna sevärdhet.
        [Snygg bild på storkparaden blir det när "storkakuten" rycker ut P-son.

Ser att storkarna har kommit tillbaka i Skåne, tack vare Storkprojektet. Trevligt!

Foto: Sven Persson www.storkprojektet.se Bli storkfadder! Som storkfadder ”adopterar” du en stork och får följa dess vidare livsöde. Som fadder stöder du projektet ekonomiskt och är samtidigt en viktig opinions- […]
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Hallå,
          Roligt att nativiteten ökar i södra landskapen. Fyndigt, man storknar av skratt. Kommer ihåg årliga utflykten på 50-talet till Häckeberga för
          att kolla in "sista" storken där uppe på ett vagnshjul på gaveln. Nog är det ganska bra att invandringen ökar?

Tack för bilder och kommentarer som framkallar minnen....
          So long.
          PS. På våra breddgrader i Öregrund luktar det höst. Härligt...

Comment

• Tack för fina bilder!

Klockan kvart i ett passerade dessa tranor Hässleholm högt högt över mig idag.

Click image for larger version

Name:	tranor.jpg
Views:	1
Size:	95,0 KB
ID:	539389

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
              [Snygg bild på storkparaden blir det när "storkakuten" rycker ut P-son.
              Ser att storkarna har kommit tillbaka i Skåne, tack vare Storkprojektet. Trevligt!
              http://www.skof.se/stork/
              Tack för "snygg bild" Lars! Storkprojektet fanns med vid Falsterbo Bird Show och var ett mycket trevligt inslag. Bl a fick mitt barnbarn en storkfjäder vilket är ett utmärkt pedagogiskt sätt att involvera den unga generationen.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå,
              Roligt att nativiteten ökar i södra landskapen. Fyndigt, man storknar av skratt. Kommer ihåg årliga utflykten på 50-talet till Häckeberga för att kolla in "sista" storken där uppe på ett vagnshjul på gaveln. Nog är det ganska bra att invandringen ökar?
              Tack för bilder och kommentarer som framkallar minnen....
              So long.
              PS. På våra breddgrader i Öregrund luktar det höst. Härligt...
              Kul att du gillar den ökade nativiteten, invandringen, ordvändningarna samt att inlägget väckte trevlig minnen. Tack´!

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Tack för fina bilder!
              Klockan kvart i ett passerade dessa tranor Hässleholm högt högt över mig idag.
              "Delad glädje är dubbel glädje"! Att det är mycket på gång i luften i fågelsammanhang visar din tranbild med all tydlighet och här nere i söder är det likadant.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2012-09-07, 09:45.
              p-son

Comment

• Går mot sitt slut.........

Utsikten från vår balkong ikväll får mig att tänka på en gammal svensk långfilmstitel "Moln över Hellesta".
                Det var en otäck mordhistoria har jag för mig och jag ryser lite, tänk vad sommaren ändå går fort..........
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Utsikten från vår balkong ikväll får mig att tänka på en gammal svensk långfilmstitel "Moln över Hellesta".
                  Det var en otäck mordhistoria har jag för mig och jag ryser lite, tänk vad sommaren ändå går fort..........
                  Visst går sommaren fort, prylsnubben! Det är kanske dags att stänga tråden för i år och övergå till höstdito om det nu finns någon sådan.
                  p-son

Comment

• Nu kommer den vår den klene kallar höst, var det någon som skaldade.

Comment

• Rösten i hösten...

Hallå alla sommarpratare,
                      Sködemånad. Föreslår att P-son tar upp en ny kul tråd. So long...

Comment

• Sommar i P-sons trädgård 2013

Trots att jag har visat vad min trädgård har att bjuda på under tidigare år, kör jag en ny runda i år. Årets stora överraskning är att tulpanträdet (8) har knoppar. Första gången det blommade var år 2010 och de två senaste åren har blommorna lyst med sin frånvaro. Tremastarliljan (4) som jag fick hjälp med att identifiera här på PES, blommar så smått, den ungerska syrenen (3) storblommmar, lupinerna (1) är alltid säkra kort liksom nävan (2), klätterhortensian (10) ligger i startgroparna, liljebaggen (5), spyflugan Luciliia (6) och ett tambi (7) spelar också roll i näringskedjan liksom ett turkduvepar (9) med två ungar vilka huserar inne i klätterhortensian. Visst finns det mer blomning, men den sparar vi till nästa gång.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2013-06-18, 19:58.
                        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Trots att jag har visat vad min trädgård har att bjuda på under tidigare år, kör jag en ny runda i år. Årets stora överraskning är att tulpanträdet (8) har knoppar. Första gången det blommade var år 2010 och de två senaste åren har blommorna lyst med sin frånvaro. Tremastarliljan (4) som jag fick hjälp med att identifiera här på PES, blommar så smått, den ungerska syrenen (3) storblommmar, lupinerna (1) är alltid säkra kort liksom nävan (2), klätterhortensian (10) ligger i startgroparna, liljebaggen (5), spyflugan Luciliia (6) och ett tambi (7) spelar också roll i näringskedjan liksom ett turkduvepar (9) med två ungar vilka huserar inne i klätterhortensian. Visst finns det mer blomning, men den sparar vi till nästa gång.
                          Och jag som brukar undra. Bor vi verkligen i samma land?

Men det är klart , det skiljer ju nästan 100 mil mellan oss.

Härliga bilder P-son!
                          Tack för titten i din underbara trädgård.

PS. Läste ett meddelande från SMHI igår att alla Sveriger sjöar inklusive fjällsjöarna nu, den14 Juni, är helt isfria.
                          Last edited by Lars F; 2013-06-19, 09:33.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Tjusigt Polsson!
                            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

• Så mysigt att få se din trädgårds "invånare", såväl flora som fauna. Jag unnar dig lyckan det är att ha en trädgård att bara gå ut i och njuta. Ibland överfalles jag av saknaden av trädgård, grönskan och lummigheten. Tack o lov har jag träd "på gatan" utanför fönstren och kan följa deras liv genom årstiderna. De har vuxit sig ganska stora under de 11 år som jag har bott här. Och jag har inte alltför långt att gå till lite "natur", träd och gräs och hav. Men detsamma som att ha en trädgård. Dessutom en trädgård där turkduvor bor och föder upp sina ungar. Underbar bild (såg den på FS och log stort).
                              Ser fram emot nästa exkursion i din trädgård.

Comment

• Ljuvliga sommarbilder!
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X