Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tycker du om det ”nya” PES?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Jag har varit borta några dagar och inte hunnit kolla alla funktioner så jag avvaktar några dagar med min bedömning.
    Väldigt orange är det i allafall.
    Jag minns när vi hade mörkbruna ramar till orange, (mycklet trist) däremot minns jag inte hur det såg ut förra veckan.
    Jag har ett rysligt selektivt minne.
    För er som lider av samma åkomma eller är relativt nya på PES så kan jag väl bifoga en gammal tråd.

Synd att jag inte kan visa hur sidan utvecklades.
    Tack för denna återblick!
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Personligen lider jag inte alls av att Precis en sån-sidorna har en tydligt orange bakgrund och inramning! Det tycker jag ger Precis en sån en alldeles egen prägel och karaktär. En frisk och klatschig färgsättning som ger mig något av samma fräscha känsla som när jag ser och upplever en fräsch apelsin!

Och den klatschiga och uppiggande färgsättningen tycker jag gör att har man en gång besökt sidorna så fastnar de i minnet och att jag minns och längtar tillbaks till dem igen. I mitt tycke finns det alldeles för många utslätade och bleka "dussinforum".

Däremot störs jag kraftigt av "nystavningar", såsom "Hare vatt nåt?" och "Myina album", vilket jag tycker ser mycket oseriöst och otrevligt ut.

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
        Då jag för drygt ett år sedan med en äldre dator skrev inlägget Precis en sån - ett datorvänligt ställe! körde jag fortfarande nöjt med skärmupplösningen 640 x 480.
        Ojdå! Redan för 12 år sen var 640x480 en antik upplösning i datorvärlden, då var 800x600 eller 1024x768 standard. När det gäller datorer är det ingen mening med att streta emot med gamla grejer, då hamnar man i den situationen du är i nu Curious. Knepet är att gå upp rejält i skärmstorlek, då upplevs de högre upplösningarna inte som så små.

Idag är 1920x1080 att betrakta som standard för widescreen-skärmar, men det finns även skärmar med 1680x1050 upplösning vilket ger en i mitt tycke en lite mer normal storlek.

Kan ju nämna att jag börjar vänja mig vid forumet, eller har det ändrats till det bättre de senaste dagarna?

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Ojdå! Redan för 12 år sen var 640x480 en antik upplösning i datorvärlden, då var 800x600 eller 1024x768 standard. När det gäller datorer är det ingen mening med att streta emot med gamla grejer, då hamnar man i den situationen du är i nu Curious. Knepet är att gå upp rejält i skärmstorlek, då upplevs de högre upplösningarna inte som så små.

Idag är 1920x1080 att betrakta som standard för widescreen-skärmar, men det finns även skärmar med 1680x1050 upplösning vilket ger en i mitt tycke en lite mer normal storlek.

Kan ju nämna att jag börjar vänja mig vid forumet, eller har det ändrats till det bättre de senaste dagarna?
          Jag bifogar ett dagsfärskt diagram visande vilken skärmupplösning besökarna på min egen lilla webbplats använder. Där förekommer över 2% med så låg upplösning som 480 x 320, och lika stor andel med den skärmupplösning 800 x 600 jag nu själv använder.

Enligt uppgift har Precis en sån 4840 medlemmar. Matematik är definitivt inte min starka sida men om andelen olika skärmupplösningar vore densamma här skulle väl enbart de två nämnda skärmupplösningarna motsvara bortåt 200 användare...?

Jag tvivlar på att alla besökare här - utom jag - håller sig med de senaste och största bildskärmarna.
          Bifogade filer

Comment

Ditt diagram belyser ju på ett bra sätt att det är dom större upplösningarna som är i majoritet, de som driver hemsidor måste vare sig de vill eller inte anpassa sina sidor efter nuvarande teknik. Givetvis finns det spelrum för att det ska passa så många som möjligt men man kan tyvärr inte ta hänsyn till det fåtal som använder små/gamla skärmar.

Glömde att säga att 480 x 320 i upplösning är mobiltelefoner och liknande. Lägsta upplösningen på äldre datorer är 640x480.
            Last edited by Legion; 2011-03-07, 12:31.

Comment

Nu är det ju inte så att forumet inte fungerar på skärmar med låg upplösning.
              /Admin
              admin@precisensan.com

Comment

Betyder detta att man börjar vänja sig.
                Bifogade filer

Comment

Får tacka för neddragning av det oranga, fick huvudvärk efter bara några minuter förut. I och med det har jag inte kollat hur det nya Pes fungerar så där har jag inga åsikter än men det är väl som allt annat, efter en tid så kommer man inte ihåg hur den gamla sidan såg ut.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                    Har jag vant mig vid färgen eller är det oranga lite nedtonat nu? Det känns inte så "in your face" som igår.
                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Får tacka för neddragning av det oranga, fick huvudvärk efter bara några minuter förut. I och med det har jag inte kollat hur det nya Pes fungerar så där har jag inga åsikter än men det är väl som allt annat, efter en tid så kommer man inte ihåg hur den gamla sidan såg ut.
                    Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                    ...
                    Vi har faktiskt inte ändrat färgstyrka alls. Jag tror det handlade om ovana vid allt det nya snarare än färgen i sig.
                    /Admin
                    admin@precisensan.com

Comment

• Man kan vänja sig vid allt och när avvänjningstiden från det gamla är klart, återstår inget annat. Textstorleken är fortfarande för liten och översikten på startsidan över nya inlägg och VAR är fortfarande svår att överblicka. Vi som klagar mest är nog äldst och där har man rent vetenskapligt kommit fram till att kontraster mellan orange, vitt och svart skapar problem för ögonen.
                      Unga människor assimilerar det mesta kanonsnabbt, det är vi äldre som får svårare att ställa om.
                      Bruna knappar med vit text suger dock fortfarande.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Var i9nne på privata meddelanden och där var färsättningen visa text inte kul!

Comment

• Hur kommer man till länkarkivet?

Comment

• Jag får oftast text som är märkliga bokstäver i,
                            på min bild ligger en Google list över PESrutan, har alla den,
                            jag får klicka på krysset till höger där för att få riktig text,
                            så nästa gång jag öppnar ett nytt inlägg då får jag kryssa där på nytt,
                            det är ett jäkla klickande.
                            Hirvi
                            Bifogade filer
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Här finns liknande synpunkter.

Comment

• Det är inte helt lätt att få in bilderna till inläggen. Dessutom har programmet andra ideer om ordningen på bilderna än jag, vilket blir lite irriterande. Men det här löser sig väl med tiden. DOCK vore jag tacksam om dateringen gjordes efter svensk tradition och inte amerikansk dito! För övrigt är det bra att ni gör ansträngningen för att kunna fortsätta att hålla forumet igång även i framtiden! Tack för det!
                                söffe

Comment

Working...
                                X