Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pesanien, ett hotat rike? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pesanien, ett hotat rike?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Många sajter har förbud mot att nämna (göra reklam för) andra likartade vid namn. Se bara på Ap där tar dom bort inläggen så fort man nämner Pes eller Retroforum. Det försvårar för att ev få fler samlare att hitta varandra. Mig tog det några år innan jag sökte hit då man kallade detta forum för "flasknördarnas" på Ap och många sura gliringar gavs pesvännerna. Jag har i efterhand förstått att de var personer som inte kunde sköta sig här och blivit bannade och dessa svarade då med att svartmåla Pes

Comment

Hallå Luchur,
      Tack, Jag hade bestämt mig för att inte kommentera eller debattera på denna tråd, men en fråga är någonting helt annat. Vad menar du? Är det bra eller dåligt att samlare med gemensamma intressen samlas på PES? Och så vitt jag kan förstå har varken Ap eller Retroforum inte med google att göra (men jag har inte besökt deras sidor eller avigsidor.
      So long... no bad feelings

Comment

Sorry att jag blev lite otydlig! Tycker att det skulle vara jättebra att få hit fler samlare med gemensamma intressen! Jag tänkte mest på svårigheter att marknadsföra forumet på likartade sajter.

Comment

Ang. Google så är det väl så att de flesta nya hittar hit tack vare den funktionen

Comment

Hallå L, Bra. So long..

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
              Från administrationen följer vi tråden med intresse.
              Det är alltid bra att det finns en diskussion om forumet och vi är lyhörda.

Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån.
              Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så.

Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.
              precis en sån (PES) - design-, samlar- & antikforums statistik

Ämnen: 19 444, Inlägg: 123 405, Medlemmar: 3 619

Denna statistik visar att PES innehåller mycket kunskap/information (även om man kan tolka statistik på många sätt), såväl av proffs som där enkla frågor kan leda (via aktivt sökande av "aktiva" medlemmar) till svar som vi inte kunnat få fram utan detta. Kanske finns det också statistik hur många gäster som besöker PES per månad exempelvis (dessa bör man ju kunna locka till att delta som medlemmar).

När du Bruce skriver "Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna."

Så känner jag att hur o på vilket sätt kan jag bidra på bästa sätt utöver det som redan sker på PES av aktiva medlemmar mm? Ett forum med en tom databas är inte mycket att spara på...

Jag vet inte hur mycket jobb ni måste lägga ner för att hålla forumet uppe och
              säkert, med backuper mm. (så att det inte blir en tom svart ruta en dag).

Själv är jag öppen för att hjälpa till efter bästa förmåga. Samt att ingen fråga är för dum att ställa, vilket kanske någon känner (vad vet jag), alla är vi på olika kunskapsnivåer samt intresseområden. Att (om det nu är så) att man väljer att inte delta aktivt som medlem, kanske man skall fundera på varför är jag det???

Sen kan jag tycka att de medlemmar jag får/har förtroende för gärna får bjuda ut sina saker (om de är tänkta att säljas), på ett enkelt sätt (kanske kan det leda till att någon då gärna delar med sig av sin kunskap). Samt såklart även butiken här. När jag går in på PES går jag direkt till forumet utan att passera GÅ = er butik. Söker jag på pes i ex. Google kommer forumets URL upp först så det blir en självklarhet att jag tar den snabbaste vägen in. Det tog lång tid innan jag ens visste att det fanns en butik, utan trodde att PES var detta forum (jag kanske är lite trög men).
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                , Jag hade bestämt mig för att inte kommentera eller debattera på denna tråd,
                Jag trodde vi skulle kommentera och debattera?

PES är ju toppen och kan inte utvecklas och bli roligare och trivsammare säger alla med en mun.
                Det var väl ändå inte vad alla sa?

Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar.
                Om varje medlem lyckades att värva en ny medlem skulle…. ja nu kan nog räkna. Berätta om PES för dina vänner, bekanta och släktingar. Lyft fram värdet och nyttan av att vara med. Mun-till-mun-metoden
                Det är så sant som det är sagt! Jag skulle bara vilja tillägga att vi är flertalet som redan håller på med "mun-till-mun-metoden" ......

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                alla är vi på olika kunskapsnivåer samt intresseområden. Att (om det nu är så) att man väljer att inte delta aktivt som medlem, kanske man skall fundera på varför är jag det???

Det är ofta många 'gäster' ... gäster som läser, som väljer att inte registrera sig. Just nu är det 49 aktiva användare: 10 medlemmar, 39 gäster.

Frågan är vad de som besöker PES söker? Hur vetgirig man är? Drivkraft? Och vilken kunskap man har att dela med sig av! Och viljan att dela med sig?

Det är bra med google, att när man söker så kommer ofta PES upp, och det ska bli intressant att se hur det går för Kims elastolintråd.

Om man har samlarvänner i sin närhet så kanske det är mer stimulerande att prata med dom, ansikte mot ansikte, än att sätta sig ner och skriva på ett forum. Det kanske då inte finns ett behov att söka sig till ett forum, att delta och/eller dela med sig av kunskap. Det behovet fyller den närmsta vänkretsen/samlarkretsen. Då kanske det räcker med att läsa inläggen för att se om det dyker upp något nytt, och titta på bilderna.

Tidsbrist! Hur mycket någon än säger till mig att det är jätteroligt på PES, delta mer, skriv fler inlägg .... så ger detta mig inte mer tid!
                Jag har saker jag kan fråga om, jag har saker att visa upp men jag hinner inte! Det är mycket annat som måste gå före, och jag lägger min energi (på PES) på det som ligger mig varmast om hjärtat.

Jag ser fram emot nästa "Tankar från Kim".

.

Comment

Tankar från kim (3)

Hallå, Jag vet inte vart det här kan leda, men två saker är uppenbara. Ett, att frågan om överlevnad fick ny belysning och jag gillar alla som vågar sticka ut näsan och inte slår dövörat till. Två, att det blev bra fart på nya ämnen och inlägg igår, det är kul. Däremot var det nästan tyst på den här tråden och det är mindre kul.

Tanke tre handlar om värderingar.
                  Titta på Antikrundan som på sätt och vis är en spegel av PES, eller kanske är det tvärt om?
                  TV-progammets klo är frågan: och vad tror du den är värd? Utan den frågeställningen skulle det inte finnas någon Runda.

Självklart borde vi kunna fråga våra experter om vad saker och ting kan vara värda och förhoppningsvis få en rimlig värdering, mellan tummen och pekfingret. Värderingar behövs. Inte minst vid bouppdelningar, arvsskiften etc. För att nu inte tala om lyckan av att göra ett fynd på auktioner och loppisar…

Värderingar är dock ett knepigt kapitel, i alla fall vad gäller värdefulla prylar.
                  Auktionshusen sätter ett utropspris, det är en värdegrund, men mer än hälften av kunderna är handlare som strax dubblar värdet/priset och försäkringsvärdet, det man får ut om ett föremål försvinner ligger mitt emellan. Just spännvidden kan tillföra ett och annat för oss som är och kanske vill bli medlemmar. Kunskapen och erfarenheterna finns, varför inte dela med sig? Det skulle göra den här kanalen mer spännande och jag är övertygad om att expertisen finns. På Anikrundan säger experterna att det egentligen bara är samlarna som kan marknaden. So long...

Comment

Titta på Antikrundan som på sätt och vis är en spegel av PES, eller kanske är det tvärt om?
                    TV-progammets klo är frågan: och vad tror du den är värd? Utan den frågeställningen skulle det inte finnas någon Runda.
                    Jag tycker Peter S har gjort en oerhört bra sammanställning av "Värde på servisporslin" .

Detta går att överföra på många saker.

Comment

Är vi samlare eller investerare? Vilket värde ska värdet ha?

Min uppfattning är att vi inte ska sikta på att efterapa Antikrundan! Där värdet står så mycket i fokus! Att få veta något om föremålen känns sekundärt. Man ser hur ägaren till föremålet artigt står och lyssnar till 'experten', och när frågan kommer: Vad tror du att det är värt? ..... ja, då börjar det lysa ur ögonen på ägaren till föremålet! Är det guld värt???????
                      Och ibland får jag känslan av att den kära släktklenoden, som varit i familjens ägo i evigheters evighet och aldrig ska säljas, nu plötsligt kanske ska krängas på lämplig auktion om värderingen är 'svindlande' hög. Och på Antikrundan behöver man ju aldrig leta långt efter lämpliga auktionshus!

Vill man bilda sig en uppfattning om värdet så kolla avslutade auktioner på Tradera, kolla slutprislistor på de olika auktionshusen .... samt kolla även hur prisnivån ligger utomlands! Det är dessutom en sak att sälja i Sverige men prisnivån kan vara mycket högre på den utländska marknaden. Så en värdering här på PES kan vara vilseledande om den som sätter en prisnivå enbart går efter svenska förhållanden.

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Jag tycker Peter S har gjort en oerhört bra sammanställning av "Värde på servisporslin" .

Detta går att överföra på många saker.
                      Tack för att du länkade till denna tråd, den hade jag missat!

.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen
                        Svaret är naturligtvis att riket behöver fler aktiva medborgare, färre soffliggare och en roligare maknadsföring. Det får inte bli för mycket av "Fråga Lund" eller mer? Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..
                        Hallå.
                        På förekommen anledning måste jag påpeka att den här tråden är tänkt som en inventering av idéer och förslag och då ligger det i den kreativa processen att inte kritisera, kommentera eller diskutera utan försöka se möjligheterna. Framför allt inte fastna i sina egna idéer och uppfattningar. Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.
                        "Det där var jättebra, men det kom mig att tänka på att om man..."

Fler idéer efterlyses. So long..

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Är vi samlare eller investerare? Vilket värde ska värdet ha?

Min uppfattning är att vi inte ska sikta på att efterapa Antikrundan! Där värdet står så mycket i fokus! Att få veta något om föremålen känns sekundärt. Man ser hur ägaren till föremålet artigt står och lyssnar till 'experten', och när frågan kommer: Vad tror du att det är värt? ..... ja, då börjar det lysa ur ögonen på ägaren till föremålet! Är det guld värt???????
                          Och ibland får jag känslan av att den kära släktklenoden, som varit i familjens ägo i evigheters evighet och aldrig ska säljas, nu plötsligt kanske ska krängas på lämplig auktion om värderingen är 'svindlande' hög. Och på Antikrundan behöver man ju aldrig leta långt efter lämpliga auktionshus!

Vill man bilda sig en uppfattning om värdet så kolla avslutade auktioner på Tradera, kolla slutprislistor på de olika auktionshusen .... samt kolla även hur prisnivån ligger utomlands! Det är dessutom en sak att sälja i Sverige men prisnivån kan vara mycket högre på den utländska marknaden. Så en värdering här på PES kan vara vilseledande om den som sätter en prisnivå enbart går efter svenska förhållanden.

Tack för att du länkade till denna tråd, den hade jag missat!

.
                          Absolut; BRA Alegni.
                          Det tråkigaste som finns är när det kommer in nykomlingar på forumet som bara vill ha experthjälp att få sitt loppisfynd värderat och sedan i nästa inlägg talar om att de sålt det på Tradera. VI på PES ska hålla oss för goda för sån´t och ha en högre ambition än att bara sätta ett värde på föremålen.

Comment

Om man har samlarvänner i sin närhet så kanske det är mer stimulerande att prata med dom, ansikte mot ansikte, än att sätta sig ner och skriva på ett forum. Det kanske då inte finns ett behov att söka sig till ett forum, att delta och/eller dela med sig av kunskap. Det behovet fyller den närmsta vänkretsen/samlarkretsen. Då kanske det räcker med att läsa inläggen för att se om det dyker upp något nytt, och titta på bilderna.

Tidsbrist! Hur mycket någon än säger till mig att det är jätteroligt på PES, delta mer, skriv fler inlägg .... så ger detta mig inte mer tid!
                            Jag har saker jag kan fråga om, jag har saker att visa upp men jag hinner inte! Det är mycket annat som måste gå före, och jag lägger min energi (på PES) på det som ligger mig varmast om hjärtat.
                            Min andemening med att vara aktiv medlem, var inte tänkt att som något påhopp till någon (fast det var säkert ingen som tog det så)...

Tid, vilja, energi samlarvänner mm. Jag förstår det, så är det nog för många.

Det är ofta många 'gäster' ... gäster som läser, som väljer att inte registrera sig. Just nu är det 49 aktiva användare: 10 medlemmar, 39 gäster.

Frågan är vad de som besöker PES söker? Hur vetgirig man är? Drivkraft? Och vilken kunskap man har att dela med sig av! Och viljan att dela med sig?
                            Detta var en bra belysning. Kan man locka gästerna kanske det kan hjälpa upp PES att få dessa som medlemmar istället. Det är ju gratis och kräver endast en registrering. Jag tror ju själv att fler registrerade medlemmar = fler inlägg mm. Har själv värvat några gäster att bli medlemmar istället. Det har lett till att (nu när jag är medlem och är inloggad (automatisk inloggning stöds ju av de flesta WEB läsare) kan jag ju lättare, eller säg lika gärna bidra med information, frågor, mm. som intresserar mig). Intresset bör ju finnas där eftersom jag är inne som gäst och läser, ser på bilder mm. på PES.
                            Inget av det som du nämner ovan behöver utesluta det andra

Comment

Hallå.
                              Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.

Fler idéer efterlyses. So long..
                              Denna gillade jag skarpt.

Comment

Hallå.
                                På förekommen anledning måste jag påpeka att den här tråden är tänkt som en inventering av idéer och förslag och då ligger det i den kreativa processen att inte kritisera, kommentera eller diskutera utan försöka se möjligheterna. Framför allt inte fastna i sina egna idéer och uppfattningar. Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.

PES består inte av ja-sägare. Alla tycker inte likadant .... och då ska vi självklart ha en diskussion.

Om någon kommer med ett förslag så ska vi kommentera/diskutera detta, hur vet man annars om PESarna tycker det är ett bra förslag eller ett korkat förslag.

Och det är så samhället fungerar, arbetsplatser fungerar .... jag har varit på otaliga möten där vi ivrigt diskuterar, kommenterar och tillåts kritisera ... och när vi hittar ett bra förslag så bygger vi vidare på det!

Det är en sund utveckling som leder till en förändring som är förankrad!

Det sägs: If it's not broken, don't fix it!

Först kanske vi ska fundera på vad PES ska stå för, syftet med PES?

Här samlas kunskap, vi har en databas av kunskap och bildmaterial som vi ska värna om.
                                Jag uppfattar PES som ett forum för kunskap, där vi samlas och pratar om våra intressen, utbyter information om föremålen, visar bilder på våra föremål.
                                Vi kan ha bildgalleritrådar där syftet är att visa upp hundar, katter, julbonader osv. och detta blir ett slags feelgood-trådar, där bilder är i fokus, och kunskap inte är det främsta målet.

PES är ett brett forum med många ämnesområden. Ofta är forum mer specialiserad, som t.ex. ett forum som bara tar upp glasföremål från Murano, eller ett forum som tar upp ämnesområdet glas eller porslin osv.
                                Att växa för växandets skull kan skapa ett forum som blir så stort och brett att det blir svåröverskådligt, i den bemärkelsen att man drunknar i inlägg.

Att uppmuntra värderingsservice till folk som enbart vill ha en prisbild tillför PES inget, utan urholkar PES anda som kunskapsforum. PES blir glättigt, som en kvällstidning som lockar köpare med en lättklädd tjej på sidan 3.

Jag kallar mina inlägg för replik på dina tankar. Men du vill inte ha mina tankar om vad PES betyder för mig, vad jag uppskattar med PES.
                                Jag trodde du ville ha oss PESare som bollplank för dina tankar, så vi tillsammans kan komma fram till något, men det var tydligen en feltolkning av dina intentioner.

Jag kommer fortsätta läsa tråden men det känns nu rätt så onödigt att tillföra mina tankar här ...

.

Comment

Working...
                                X