Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pesanien, ett hotat rike?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Håller med dig helt, Rubus!! (fast jag är alls inte bekant med Facebook då jag aldrig har besökt den sidan. Kan dock livligt föreställa mig att även den kan utlösa ett epilepsianfall).

Comment

Vad vet Kim som INTE vi vet om när PES dyker......... Göra PES mer kommersiellt,
      jo tack, men isåfall blir det utan mig.

Comment

Från administrationen följer vi tråden med intresse.
        Det är alltid bra att det finns en diskussion om forumet och vi är lyhörda.

Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån.
        Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så.

Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.
        /Admin
        admin@precisensan.com

Comment

Frågan är egentligen berättigad - i det långa perspektivet.
          Som sagts, sidan drivs privat och vi får verkligen hoppas att PES kvarlever i många år framöver, för att till slut drivas av en stiftelse - av det enkla skälet att den innehåller så mycket information att det skulle bli en stor förlust om kunskapsbanken försvann en dag.
          Inte alla, men flera skriver här för framtiden och inte för nöjets skull i detta nu.

Jag tror också att de flesta aktiva och passiva PES-medlemmarna, samt många läsare utifrån, är nöjda idag som det ser ut för stunden och det känns som att PES skyndar långsamt, växer stadigt i antal nytillkomna medlemmar och inlägg.
          Det är sant att det är bara några procent av de, i skrivande stund, 3619 PES-medlemmarna som aktivt deltar på forumet, men om vi ska jämföra med grannkanalen Antikprat, så tycker jag att förhållandet är densamma även där.
          Där finns också en liten "klubb" professionella och seriösa kunskapare, vilkas namn inte behöver nämnas här - de är redan så pass kända. Skulle de av något anledning tappa intresset eller falla ifrån av naturliga skäl, finns alltid nya som träder till, de som bara väntat och inte vågat göra sig hörda, kanske av orsakerna komplex och Jantelag.
          Men det räcker med att tio av dem helt plötsligt och samtidigt slutar, för att AP ska gå på grund och rådbråkas av ett stort gäng glada amatörer och rådbråkare.
          Den haltar ganska mycket idag, eftersom den tappat i attraktion i och med att de flesta nu vet att allt skrivs där, obönhörligen städas bort efter ett halvår. Vetskapen om detta ger ingen motivation till att lägga ner tid och kraft på långa svar eller att lägga upp följetonger/domumentationstrådar i ett ämne, i akt och mening att upplysa eller samla information på ett ställe. Det ska inte vara nödvändigt att jämt och ständigt göra backup-skivor, utan det ska ligga en trygghet i att veta att allt finns att läsa i en av de Stora kulturböckerna på nätet. PES artar sig till att bli en av dem.
          Det är vad jag tycker och jag talar bara för mig själv, i den inställning jag har till PES och hur den används.

Vad kan man, om vi och ägarna nu överhuvudtaget vill, göra för att utveckla PES? Förändringar som att "måla nytt i layout" eller ändra på teckensnittet i PES, är enligt min mening meningslöst. Igenkännelighet är ett oföränderligt måste, liksom det jämförande faktum att läsare skulle rasa om Aftonbladet bytte färg eller bytte ut typsnitt till något med digitalt uteende till exempel.
          Så det låter vi bli.

Nya rubriktillägg och nya funktioner, är vad vi kan vänta på eller vänta oss. Frågorna om stämpelsida, kopplad till PES, liksom att kunna bläddra föremålsbilder har varit uppe - fler förslag finns säkert - men viljan, kunnandet och de tekniska möjligheterna ligger hos ägarna och frivilliga medlemmar som "kan detta".
          Ekonomin är också en viktig faktor, för att upprätthålla ägarnas fortsatta engagemang och intresse. Det borde finnas möjligheter i att söka sponsorer hos privatpersoner och fonder, som ser PES som en allt viktigare kulturell instution i fortbildning och utbyte.
          Blinkande banners är för mig banned, för att använda ett engelskt uttryck, men en snygg sponsorsida att klicka på som länk är ett alternativ.
          Det är bara att bolla idéerna fram och tillbaka, tills en lösning, som alla parter glatt godtar, hittas.

AP, precis som PES, har inget mål i sikte, utan seglar på teknikens okända farvatten och det dyker säkert upp nya "länder" att upptäcka, så det är bara att fortsätta att segla på.
          Vi tippar knappast över kanten, som sjömän trodde på medeltiden.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Vad vet Kim som INTE vi vet om när PES dyker..........
            Precis, hela den här tråden bygger på ett påhittat antagande. Jag ser inte vitsen med att skapa problem som inte finns.

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
            Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån.
            Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så.

Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.
            Bruce ger svaret! Konstigare än så här behöver det inte vara.

Comment

De första åren hade jag gett Dig medhåll, men idag har ett ansvar vuxit fram, och jag kan inte lika lättvindigt som Legion ge bifall.
              Det ska bli intressant att följa den fortsatta diskussiionen, som i grund och botten inte bygger på ett påhittat antagande.

Comment

De första åren kanske också ska bli de sista åren Gideon........

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg

De första åren kanske också ska bli de sista åren Gideon........
                  Okej, då säger jag upp internetabonnemanget och gör som mina fastrar och mostrar - skriver för byrålådan.
                  Det är bara yxan och elden som kan förtära den - jämfört med den betydligt enklare skillnaden att en domänherre släcker och suddar ut allt Du och andra skrivit...

Comment

Med all respekt Gideon :

Visst vore det underligt om Du och andra icke namngivna entusiastiska och sakkunniga amatörer, inte skulle kunna fortleva på nätet utan att sälja sig.

Vem vill fortsätta att existera på villkor som man inte känns tillfreds med ?

Många, framförallt nykomlingar på forumet vill bara veta om deras loppisfynd har något värde, för att sedan snarast avyttra detsamma på Tradera.

Ska detta ske på bekostnad av den folkbildande insats som Du och flera med Dig står för....?

Jag, personligen håller Dig för så mycket mer......

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Okej, då säger jag upp internetabonnemanget och gör som mina fastrar och mostrar - skriver för byrålådan.
                      Det är bara yxan och elden som kan förtära den - jämfört med den betydligt enklare skillnaden att en domänherre släcker och suddar ut allt Du och andra skrivit...
                      Det som du är inne på nu Gideon är en betydligt större fråga angående bevarandet av det skrivna ordet på internet, en frågeställning som bör diskuteras och lösas på den politiska världsarenan då det handlar om själva internets fundamentala funktion.
                      Viktigt javisst, men det var kanske inte direkt detta tråden handlar om.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Det som du är inne på nu Gideon är en betydligt större fråga angående bevarandet av det skrivna ordet på internet, en frågeställning som bör diskuteras och lösas på den politiska världsarenan då det handlar om själva internets fundamentala funktion.
                        Viktigt javisst, men det var kanske inte direkt detta tråden handlar om.
                        Nu ska vi inte glida undan, utan det handlar om viljan och drivkraften hos ägarna av PES att fortsätta driva sidan framöver.
                        Det är inte "Apocalypse now" vi pratar om således.

Comment

Från administrationen följer vi tråden med intresse.
                          Det är alltid bra att det finns en diskussion om forumet och vi är lyhörda.

OCH ??
                          Vem är det nu som målar FAN på väggen.......
                          Hur läser Gideon m.fl Bruce ???
                          Ett tips : Låt inte eventuella motståndare veta att Du redan gett
                          slaget förlorat i förväg.
                          Folkbildning och affärsintressen kanske kan gå hand i hand.

Comment

Hallå, Timmen är sen.Vill bara tacka Bruce för klarläggandet att PES inte har för avsikt att bli en reklamkanal för annat än butiken. Då faller grunden för min farhåga, men kvar står övertygelsen att alla forum mår bra av förnyelse, utveckling och växtkraft. God natt och so long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Vill bara tacka Bruce för klarläggandet att PES inte har för avsikt att bli en reklamkanal för annat än butiken. Då faller grunden för min farhåga, men kvar står övertygelsen att alla forum mår bra av förnyelse, utveckling och växtkraft.
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Nu ska vi inte glida undan, utan det handlar om viljan och drivkraften hos ägarna av PES att fortsätta driva sidan framöver.
                              Frågan om ett forums framtid är befogad. Det kan vara lugnt med PES idag, dvs. att det inte försvinner/upphör men vem kan sia in i framtiden!
                              Jag har erfarenhet av andra forum som genom en knapptryckning har försvunnit över en natt, utan förvarning.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Rekrytering är receptet. Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar.
                              PES är innehållsrikt, både med kunskap och bilder. Vi har för närvarande 3619 medlemmar registrerade.
                              2055 medlemmar har gjort inlägg, villket innebär att 1564 medlemmar aldrig har gjort ett enda inlägg. Hur sporrar vi medlemmar att göra inlägg? Ja, det har jag tyvärr inte svaret på....... Vill dom inte, så vill dom inte!

Sedan har vi det som vi diskuterat tidigare här på PES. Medlemmar som inte vill dela med sig av sin kunskap, "ingen ska ta min kunskap, alla får skaffa sig sin egen". Det blir inget livaktigt forum med den inställningen. En del säger att det är frivilligt att dela med sig av sin kunskap, och jag håller delvis med. Det är frivilligt men det skapar en obalans. Medlemmar som delar med sig, andra som håller inne med sin kunskap ... ja, till slut kanske man inte vill fortsätta mata gökungarna utan att få något tillbaka. Då självdör ett forum! Jag är inte negativ utan realist, en dialog måste ha flera parter som deltar, och samma gäller för våra trådar på PES!

Jag tycker PES har en bra mix av sakfrågor, allmänna frågor och Lungan där vi kan prata av oss om det mesta. Jag hoppas att det fortsätter att vara högt i tak, vi har en bra ton och jag ser alltid fram emot varje dag att se vad som dykt upp i de olika trådarna.

"förnyelse, utveckling och växtkraft"

Det behövs ... men på naturlig väg. Det får växa fram lite då och då ...
                              Jag kan inte komma på några stora förändringar som jag skulle vilja se men några små saker dyker alltid upp. Som jag redan nämnt att på ett lätt sätt hitta andra medlemmars album, detta har jag redan redan gjort inlägg om. Att kunna flytta runt bilderna inom ett album skulle jag också gärna se. Något som Kim redan föreslagit, och som jag instämt i. Det är små saker som gör ett forum mer överskådligt och användarvänligt.

.

Comment

Tankar från Kim (2).

Hallå,
                                Kul att se att ägarna inte tänker göra PES till en reklamkanal men jag har svårt att föreställa mig värdet av att ha en rätt kostsam kanal för att locka kunder till en liten butik som faktiskt inte gör så mycket väsen av sig. Kunde nog göras bättre, men butiker är alltid roliga att titta in i och den här butiken är naturligtvis ett mervärde.

Dags för tanke nummer 2, och jag släpper inte temat rekrytering för jag tror det är effektivaste sättet att utveckla PES. Då kan man använda modellen som vi reklamsnubbar kallade Kaka söker maka.
                                Flasksamlarna är ett bra exempel på hur många med gemensamt intresse håller trådarna vid liv och vitaliserar dialogen. (Skulle gissa att landets främsta elit inom området finns här på PES). Om man utökar antalet ämnen/forum skulle fler känna sig hemma, självsäkra, nyfikna och bli intresserade. Här finns nämnligen samlarvänner. Leksaker, frimärken, bilar, mattor, kläder, nautica....ja, listan kan göras lång.
                                Ett av mina första inägg var "Nauticavänner sökes". Inte ett svar. "Elastolin" tystnad. "Blått band" ett svar. Då tänkte jag, man måste ta initiativ, göra någonting för att få vara med på forumet. Det blev "Ett år i Sverige" och plötsligt jag med på banan.... och tyckte det var kul.

Hur raggar man då vänner med likartade samlarområden. Många känner man från mässor och butiker och då funkar ju mun-till-mun-metoden. Men så upptäckte jag att när jag lägger upp en tråd på PES, till exempel Elastolin så dyker inlägget upp för alla som gogglar på det ordet. Goggle är alltså en gratiskanal i rekryteringsarbetet. Om jag skriver "Elastolinvänner sökes" en gång i veckan under en månad kommer fler samlare av dessa hemska leksaker att ställa sig frågan: Det skulle kanske vara roliga att vara med. Gäster är blivande medlemmar. Kaka söker maka. So long...

PS. Värt att testa. Startar en ny Elastolintråd för att se hur det funkar.
                                Last edited by Kim von Platen; 2010-01-16, 15:19.

Comment

Working...
                                X