Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pesanien, ett hotat rike?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Pesanien, ett hotat rike?

Hallå alla medborgare,
    Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med, att ställa frågor, visa upp och ibland diskutera. Pesanien är ett kunskapssamhälle, eller hur? Vi är 3000 och några hundra invånare men låt mig säga att högst ett 50-tal är aktiva, deltar i debatten, kommer med inlägg, nyfikna frågor och kloka svar. Lider vi av inavel?
    Men kung Bruce, vi måste alla göra mycket för att Pesanien skall leva ett friskt liv, utvecklas och må bra. Inte en klubb för inbördes beundran som någon skrivit på sitt inägg.
    Svaret är naturligtvis att riket behöver fler aktiva medborgare, färre soffliggare och en roligare maknadsföring. Det får inte bli för mycket av "Fråga Lund" eller mer? Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..
    8
    Bra med en tråd där vi kan komma med förslag och diskutera utveckling.
    0%
    6
    Allt är bra som det är, PES behöver inte utvecklas via denna tråd.
    0%
    2

The poll is expired.

Personligen tycker jag nog att vi har det ganska bra här om man jämför med andra liknande sajter. Här händer det alltid något och framförallt så ökar medlemsantalet varje dag. Men det viktigaste är att vi har en trevlig stämning och sköter tonen snyggt medlemmar emellan. Jag "hängde" tidigare på AP men efter alla påhopp och nidord som kastas omkring där oavset fråga eller svar så har jag hoppat av. Jag är sååå tacksam och glad över Pes och den trevliga stämning som råder här oavsett om man ej delar samma åsikt.
    Mao så är jag livrädd för att en ev marknadsföring kan göra att Pes blir som Ap

Visst vore det kul om vi kunde få fler av medlemmarna att bli aktiva men samtidigt så tycker jag inte att man skall tvinga någon att skriva inlägg. Ger man folk tid så öppnar de sig nog till slut Eller tittar in för den delen med

Comment

Det går i perioder för min del i alla fall...ibland är jag väldigt aktiv ibland tittar jag bara in nu och då!
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag instämmer med föregående inlägg.
        Jag vet inte vad du menar med Hotat Rike!
        Konceptet PES följer och har följt från början fungerar oerhört väl och när det gäller delaktigheten är ju PES en spegelbild av den större världen.
        Jag tycker PES är rikt och roligt.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Precis lagom, tycker jag. Med tanke på t.ex. alla inlägg i "Ett år i Sverige"-tråden med många svar och bilder, samt Marcolintråden med sina olika typer av inläggare (vaneskrivare och förstagångsbesökare) så tycker jag nog inte att jag saknar något här. Tonen blir lätt också familjär när man kan ha en aning om vilka de andra är.

Comment

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Kim, när du äskar förslag på hur PES ska bli rikare och roligare. Visserligen inleder du ditt inlägg med ”Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med….” och av det kan måhända slutsatsen dras, att du inte längre tycker det är roligt – och att det är grunden till din begäran ovan.

Själv är jag av den absoluta uppfattningen, att PES är såväl rikt som roligt. Jag har inte räknat ”aktiva” medlemmar men även om det ”bara” är ett femtiotal är väl det väldigt bra. Nu tror jag att det är betydligt fler som är aktiva, även om det inte ”syns” i form av frågor, inlägg och bilder på saker och/eller egna heminredningen. Många medlemmar har sannolikt arbete och annat som upptar en stor del av ens tid och då har man kanske vare sig tid eller inspiration att ägna större delen av fritiden till aktivt engagemang på PES. Det är inte detsamma som att man inte håller sig uppdaterad, inte är intresserad eller tycker det är tråkigt.
            Säkert är det många som liksom tallen – och jag själv - är lite periodare, beroende på hur tillvaron i övrigt gestaltar sig under olika tider. Det är ju inte heller alltid man har något att tillföra diskussionen i en tråd, oavsett hur intressant man finner den, och då finns heller ingen anledning att bara skriva tomma ord, enkom för skrivandets skull.
            Precis som luchur säger, tror också jag att fler nya efter hand kommer att höras o synas i forumet. Att kräva att alla medlemmar skall deltaga med skrivna inlägg och fotografier anser jag inte realistiskt.

PES är ett utmärkt forum för alla som har intresse för design, samlande av såväl antika som nyare saker och detta intresse kan säkert vara stort hos många, även om de inte uttrycker sig ”offentligt” i forumet (det är väl att hänföra till de du betecknar ”soffliggare”?). För att göra en jämförelse är det (ju) så, att på en auktion är publiken oftast betydligt större än de ”aktiva” budgivarna, vilket inte är detsamma som att de som inte lägger bud inte skulle ha något intresse av auktioner eller sakerna som auktioneras ut. Hela publiken utgör ju en helhet i auktionen, bidrar till stämningen, inramningen och är även aktivt deltagande, även om alla inte lägger bud. Detsamma tycker jag det är på PES – alla medlemmar är viktiga och bidrar på sitt sätt, även om det inte dagligen eller veckoligen syns i form av inlägg.
            För egen del tycker jag PES är såväl roligt, intressant, innehållsrikt och givande i väldigt många avseenden. PES är helt säkert en källa till aktivitet för många av medlemmarna, även de som inte alltid har tid lust eller behov av att delta i flertalet diskussioner på forumet.
            Mig gläder PES varje dag.

Comment

Jag har inget att tillägga efter att ha läst TinaSands, som vanligt välformulerade, inlägg.
              Håller fullständigt med.

Comment

Men det har varit lite från Keckes sida ett tag Inga nya fantastiska fynd (har Du köpförbud)
                Hälsningar från kompisen på andra sidan skogen
                DG

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen
                  Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..

Jag noterar att du själv inte kommer med några förslag!

Var sätter vi ribban för "rikare och roligare"? När är PES tillräckligt rikt och roligt?

Och man kanske också kan undra vem som ska sätta ribban?

När alegni är nöjd? När Äjth är nöjd? Eller är det så när Kim är nöjd med PES, ja, då kan det inte bli bättre?

Man kan inte tjata på folk att dom måste skriva mer. En del bidrar, andra inte. Jag tror inte man kan tvinga fram förändringar, det måste komma av sig själv.

Kim, du får också betänka att alla på PES är inte samlare, en del kanske bara vill veta något mer om ett enstaka arvegods, en del är handlare som läser inlägg/söker information för att kunna sälja sina föremål vidare ...... en samlare har intresse av att föra en längre diskussion/tråd, en handlare som enbart vill veta id och värde på ett föremål har andra drivkrafter.

Kim, om du vill ha ett 'roligare och rikare' PES! Ja, vad ska jag säga? Själv är bäste dräng! Just do it!

.
                  Last edited by alegni; 2010-01-13, 14:27. Anledning: tar bort efternamn

Comment

Intet nytt...

Denna fråga om i fall att Pes fungerar på ett bra sätt eller om det borde förändras, kommer upp med jämna mellanrum. Varje gång kommer också frågan upp om det borde finnas fler aktiva medlemmar. Att vara aktiv på ett forum är en definitionsfråga. Är man bara aktiv om man skriver frågor eller svar? Är man inte aktiv om man är inne och "ser till" Pes med jämna mellanrum utan att skriva något. Skådespelare på en teaterscen är aktiva, men det är även publiken som sitter i salongen. Ett samspel skulle man kunna kalla det, utan att lägga några värderingar i vem som är mest värd. Alla måste inte stå på scenen!

Comment

Hallå, där fick man sina fiskar varma. Jag måste be er att inte nämna mig vid efternamn eftersom namnändring pågår. Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.
                      So long..
                      PS. Har lärt mig att alla riken, samhällen, samfund, föreningar, klubbar, företag och människor måste växa och förnyas för att utvecklas och må bra och det största hotet är självgodhet, rädsla för förändringar och alltför mycket eget beröm.

Comment

Nja, jag håller inte med om att man _måste_ förnya sig. Däremot är det stor skillnad på att motverka förnyelse och att inte ha en egen vilja att förnyas.

Sedan tycker jag att utvecklingstanken bara är trams! Det utgår från att någon utanför tycker att det "blivit bättre". Inte på att deltagarna själva tycker det. Om en community på nätet självdör pga att det inte finns någon kvar som upprätthåller de gamla idealen så är det ingen katastrof. Nya uppstår och gamla försvinner. Med lagmässig regelbundenhet.

Som företagare fastnar man ständigt i denna fråga. Behålla verksamheten som den är eller expandera. Expandering är dagens svar på "mer", "bättre", "större", "rikare" osv. men det finns också motfrågor. Vill man förändra verksamheten? Varför och för vem? Både ägare och kunder kan ha en inställning till originalidén som faktiskt har kvalitéer som går förlorade i en expanderad version. Om omvärlden förändras kanske man faktiskt känner att man inte vill förändra verksamheten för att "möta upp". Kanske ska någon annan göra det, som är bättre lämpad, som har ett annat fokus och där förväntningarna redan från början är inställda på det nya. Det viktiga är bara att man följer sitt hjärta (och att man slutar innan man tärt på fler resurser (ekonomiska och personliga) än man klarar av att bära). Efteråt ska man tycka att det har varit kul, lärorikt och lönande. Inte att det varit jobbigt, svårt och olönsamt.

Comment

Hallå Peter S,
                          Utveckling som tanke kan väl ändå inte bara vara "trams". (Tänker på KU). Det svåra är att styra den egna utvecklingen i lagom takt och varje dag fukta ett finger för att se varifrån vinden kommer. Att styra på rätt kurs och veta var man vill landa. Då är det ganska bra att diskutera saker och ting.
                          No bad feelings...so long...

Comment

Utveckling i dagens samhället är nästan alltid lika med tillväxt. Tillväxt till varje pris har blivit ett mantra vars lov alla som har något att säga till om ständigt rapar upp.
                            Att känna efter åt vilket håll vinden blåser är bara bra om man samtidigt vill ändra på vindriktningen när den blåser åt helt fel håll.
                            Kom ihåg : Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen och
                            Mångfald är alltid bättreän enfald.

Ps Förstår att Ni diskuterar personlig utveckling men även där är inte alltid mer lika med bättre. Man kan istället förkovra sig på ett mer ödmjukt sätt än att ständigt framhäva sig själv. (INGEN här på forumet har anledning att ta åt sig av mina personliga reflektioner)

Comment

Och jag tycker att "Precis en sån" är ett fullständigt schysst namn.

Comment

Working...
                              X