Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pesanien, ett hotat rike?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå, där fick man sina fiskar varma. Jag måste be er att inte nämna mig vid efternamn eftersom namnändring pågår. Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.
    So long..
    PS. Har lärt mig att alla riken, samhällen, samfund, föreningar, klubbar, företag och människor måste växa och förnyas för att utvecklas och må bra och det största hotet är självgodhet, rädsla för förändringar och alltför mycket eget beröm.
    Du började med ett kritikersolo, och nu väntar du på att kritikerkören ska tystna!

växa och förnya
    - sker det på naturlig väg så är det den väg vi vill gå
    - sker det med påbud, tvång och pekpinnar så är det någon som vill fösa flocken in i en fålla, knappast en positiv väg att gå

Hur kan man då bemöta "kritikerkören" (som du väljer att kalla oss andra PESare).
    Ja, man kan låta påskina att PESarna är rädda för förändringar, vi frodas i vårt eget beröm,och vi är självgoda.
    Man kan på så sätt skuldbelägga en person, att en person är bakåtsträvare, här har vi den klassiska härskartekniken.

Förslag hur vi breddar PES, hur vi lockar fler att deltaga .... det är inte en dålig tanke men att börja med att lägga grunden att PES är "fattigt och tråkigt", hur det ska göras "rikt och roligt", det känns som en dålig grund för en diskussion.

Många tycker PES är bra som det är, och det får man faktiskt tycka utan att vara bakåtsträvare......
    Om ändringar sker så får det inte "skrämma bort" de som redan deltar på PES.
    Jag ser fram emot att höra dina idéer. Man blir ju lite hemmablind med tiden, och nya idéer är välkomna men man kan inte storma fram som en elefant i en glasaffär!

Du skriver att du fick dina fiskar varma! Var det för att jag skrev "Just do it!"
    Jag travesterade ditt svar i äldreomsorgstråden.....
    I den tråden skulle jag väldigt gärna höra mer om detta "Just do it!" Hur du tänker och vad du menade ...

.

Comment

Hallå alegni, Tack för ditt svar. Du låter inte glad och positiv och nu undrar jag varför du reagerar mot det mesta istället för att komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv.
      Att bara gnälla, kritisera, klaga och reta upp sig leder sällan framåt.
      "Just do it" noterade jag faktiskt inte, men den är bra. Pallrar mig över till den tåden så möts vi där. So long...

Comment

Jag håller inte alls med Kim, det borde ju vara mer som Fråga Lund då detta faktiskt är ett antik-konst-designforum.
        För tillfället är det nästan bara trådarna i Allmänt och lungan som det skrivs i och det intresserar i alla fall inte mig då de inte har nåt med forumets egentliga mening att göra.
        Jag håller med om att det vore kul om fler var aktiva men det finns även de som borde hålla igen lite också

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Jag håller inte alls med Kim, det borde ju vara mer som Fråga Lund då detta faktiskt är ett antik-konst-designforum.
          För tillfället är det nästan bara trådarna i Allmänt och lungan som det skrivs i och det intresserar i alla fall inte mig då de inte har nåt med forumets egentliga mening att göra.
          Jag håller med om att det vore kul om fler var aktiva men det finns även de som borde hålla igen lite också
          Hey hey Legion - jag håller med lite, men tycker även att Lungan funkar bra för samvaro över rubrik-gränserna. Jag har ju varit med från starten och verkligen legat i för att ragga intresserade och ställt frågor jag visste svaret på för att locka fram besökare och vi var en handfull som fick igång forumet och sedan dess har så många talagfulla, seriösa, intresserade, initierade och fantastiska människor funnit vägen hit och jag tycker det är fantastiskt! 5 år med ett forum som nästan alltid dyker upp vid sökningen på ngn av våra stora sökmotorer på nätet. Den intimisitet och vänskap jag fått genom forumet är svårslaget bra!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kalla mig gärna "förändringsobenägen", det gjorde min förra chef innan han fick sparken, men jag tycker inte man skall ändra för ändrandets skull. PES blir vad vi vill att det skall vara och det har fungerat bra för mig i alla fall.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Du låter inte glad och positiv och nu undrar jag varför du reagerar mot det mesta istället för att komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv. Att bara gnälla, kritisera, klaga och reta upp sig leder sällan framåt.
              Intressant att notera att du kommer med "konstruktiv kritik" och jag tydligen "gnäller, kritiserar, klagar och retar upp mig".

Och huruvida jag är glad och positiv eller hur du är, har väl egentligen inte med denna diskussion att göra ... och för övrigt, det är väl roligt med lite känslor! Det tyckte du i en annan tråd!

Ursprungligen postat av Kim von Platen
              Hallå, Rolig tråd med lite upprörda känslor. Det piggar upp.

Jag kanske gillar PES som det är, det finns faktiskt de som tycker PES är bra som det är.

...komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv
              Om man tycker något är bra så är det svårt att komma med förslag som gör det bättre.....

Visst, det vore roligt om fler deltar, skriver i trådarna, men det är ju upp till var och en om man skriver eller om man väljer att läsa de olika inläggen. Jag läser många trådar men deltar i ett fåtal. Om jag inte är insatt i ämnet som avhandlas så är det svårare att göra inlägg. Jag kan ju säga att något är vackert, tilltalande, men jag tror inte jag tillför PES så mycket om jag gör det i varenda tråd jag går in i. Det blir nog ganska tjatigt!

Ett förslag som jag haft uppe är att det vore bra om man på ett lättöverskådligt sätt kan se vilka PESare som lagt upp egna album. Men så här på kommando kommer jag inte på fler förslag men det kanske kommer med tiden, det får växa fram naturligt!

Glada och positiva hälsningar från alegni som med spänning ser fram emot att få läsa dina förslag till förbättringar!

.

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Intressant att notera att du kommer med "konstruktiv kritik" och jag tydligen "gnäller, kritiserar, klagar och retar upp mig".

Och huruvida jag är glad och positiv eller hur du är, har väl egentligen inte med denna diskussion att göra ... och för övrigt, det är väl roligt med lite känslor! Det tyckte du i en annan tråd!

Jag kanske gillar PES som det är, det finns faktiskt de som tycker PES är bra som det är.

Om man tycker något är bra så är det svårt att komma med förslag som gör det bättre.....

Visst, det vore roligt om fler deltar, skriver i trådarna, men det är ju upp till var och en om man skriver eller om man väljer att läsa de olika inläggen. Jag läser många trådar men deltar i ett fåtal. Om jag inte är insatt i ämnet som avhandlas så är det svårare att göra inlägg. Jag kan ju säga att något är vackert, tilltalande, men jag tror inte jag tillför PES så mycket om jag gör det i varenda tråd jag går in i. Det blir nog ganska tjatigt!

Ett förslag som jag haft uppe är att det vore bra om man på ett lättöverskådligt sätt kan se vilka PESare som lagt upp egna album. Men så här på kommando kommer jag inte på fler förslag men det kanske kommer med tiden, det får växa fram naturligt!

Glada och positiva hälsningar från alegni som med spänning ser fram emot att få läsa dina förslag till förbättringar!

.

Jag får lov att skriva under på Alegnis inlägg. Det Kim Von Platen initierar genom sitt första inlägg, jag vet inte riktigt vad det tjänar till eller hur anledningen ser ut. Jag säger som Stefan Sauk: Jag är Skeptisk!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                  .....Skådespelare på en teaterscen är aktiva, men det är även publiken som sitter i salongen. Ett samspel skulle man kunna kalla det, utan att lägga några värderingar i vem som är mest värd. Alla måste inte stå på scenen!
                  Bra liknelse!

........Utveckling som tanke kan väl ändå inte bara vara "trams". (Tänker på KU). Det svåra är att styra den egna utvecklingen i lagom takt och varje dag fukta ett finger för att se varifrån vinden kommer. Att styra på rätt kurs och veta var man vill landa. Då är det ganska bra att diskutera saker och ting..........
                  Det blir nog svårt att styra utvecklingen av Pes. Men det utvecklas varje dag av oss alla. Och det är bra att diskutera saker och ting.

......Förslag hur vi breddar PES, hur vi lockar fler att deltaga .... det är inte en dålig tanke men att börja med att lägga grunden att PES är "fattigt och tråkigt", hur det ska göras "rikt och roligt", det känns som en dålig grund för en diskussion..........
                  "Fattigt och tråkigt"? Hittar inte det inlägget....

Instämmer, fast jag vill ha kvar de mer sociala avdelningarna också.

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Jag får lov att skriva under på Alegnis inlägg. Det Kim ....... initierar genom sitt första inlägg, jag vet inte riktigt vad det tjänar till eller hur anledningen ser ut. Jag säger som Stefan Sauk: Jag är Skeptisk!
                  Jag tycker det tjänar till att vi får ytterligare en förhoppningsvis intressant utbyte av idéer och åsikter. Jag anser att PES är ett jättetrevligt forum som ger mig mycket, både rent faktamässigt och mer personligt, t ex små meningsutbyten med de man träffar oftare i olika trådar. Har kikat in på AP, men känner mig inte alls hemma där.

Att någon rör om i grytan med lite provocerande inlägg och roliga idéer är uppfriskande tycker jag. Men det ska ju finnas gränser, inga personangrepp eller annat som sprider dålig stämning. Jag tycker kulturen på Pes funkar bra, om någon tar illa vid sig (händer sällan!) ber den andre om ursäkt. Det krusas ganska friskt ibland, men bättre det än en spänd eller otrevlig stämning!

I första inlägget efterlyser Kim förslag till förbättringar av Pes. Just nu har jag inga förslag på förbättringar. Marknadsföringen blir nog bäst om vi fortsätter hålla hög kvalitet på forumet, folk hittar det via google, berättar om det för sina vänner osv.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                    "Fattigt och tråkigt"? Hittar inte det inlägget....
                    Om PES ska göras "rikt och roligt" då bör det ju i dagsläget vara "fattigt och tråkigt"

Att någon rör om i grytan med lite provocerande inlägg och roliga idéer är uppfriskande tycker jag.
                    Man kan också jämföra med en sufflé ..... öppna inte ugnsluckan för tidigt/för många gånger, då kan sufflén sjunka ihop, det blir inget lyckat resultat!

Nu har det blivit, tycker jag, lite rundgång i diskussionerna, och är det inte dags att Kim nu kommer med sina förslag till de förbättringar/förändringar han anser bör göras.

.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen
                      Hallå alla medborgare,
                      Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med, att ställa frågor, visa upp och ibland diskutera. Pesanien är ett kunskapssamhälle, eller hur? Vi är 3000 och några hundra invånare men låt mig säga att högst ett 50-tal är aktiva, deltar i debatten, kommer med inlägg, nyfikna frågor och kloka svar. Lider vi av inavel?
                      Men kung Bruce, vi måste alla göra mycket för att Pesanien skall leva ett friskt liv, utvecklas och må bra. Inte en klubb för inbördes beundran som någon skrivit på sitt inägg.
                      Svaret är naturligtvis att riket behöver fler aktiva medborgare, färre soffliggare och en roligare maknadsföring. Det får inte bli för mycket av "Fråga Lund" eller mer? Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..
                      Jag läser "rikare och roligare". Alltså är det redan rikt och roligt men kan blir ännu bättre

Om PES ska göras "rikt och roligt" då bör det ju i dagsläget vara "fattigt och tråkigt"

Man kan också jämföra med en sufflé ..... öppna inte ugnsluckan för tidigt/för många gånger, då kan sufflén sjunka ihop, det blir inget lyckat resultat!

Nu har det blivit, tycker jag, lite rundgång i diskussionerna, och är det inte dags att Kim nu kommer med sina förslag till de förbättringar/förändringar han anser bör göras.
                      Han kanske inte kommer med några förslag eftersom syftet med tråden var (som jag tolkar det) att väcka en diskussion och få in förslag från "Pesaniens medborgare". Och de flesta verkar ju nöjda med hur det är nu, och då behövs det ju inga förslag.

Comment

.....
                        Han kanske inte kommer med några förslag eftersom syftet med tråden var (som jag tolkar det) att väcka en diskussion och få in förslag från "Pesaniens medborgare". Och de flesta verkar ju nöjda med hur det är nu, och då behövs det ju inga förslag.
                        Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.

Comment

Ja, nu har jag ju inte startat det här forumet, men vem ska formulera forumets "egentliga mening"? I mina ögon finns det andra forum om man bara är ute efter knastertorr fakta. Anledningen till att jag skriver här är att jag får vara mig själv, med både brister och fördelar. Både babbel och fakta.

Comment

Tack Peter S,
                            Det finns nog utrymme för alla, problemet är kanske att vi är för få och de trådar som håller forumet akivt och levande är de som har proffsiga och kunniga "handledare" om du förstår vad jag menar. Det är beröm. Utan din uppmuntran i ämnet Ett år i Sverige hade jag lämnat PES för länge sedan. So long...

Comment

Tankar från Kim...

Hallå.
                              Det var jag som drog igång den här debatten med rubriken: Pensanien, ett hotat rike? Inte hatat, som många tycks ha uppfattat det hela och trott att rubriken hade ett svavfel (som vanligt).
                              Vad menade den där dåren då? PES är ju toppen och kan inte utvecklas och bli roligare och trivsammare säger alla med en mun. Jag blev faktiskt både ledsen, besviken och överraskad av opinionen och reaktionerna, men jag har lovat att komma med några synpunkter och förslag. Motivationen är inte på topp, om någonting skall bli bra måste man tycka det är kul. Nu tar jag inte alla tankar på en gång, utan bara ettomsdagen och här mitt första inlägg:

Ett hotat rike?
                              Det var en fråga. Då frågar man sig vad hotet kanske kan komma från och mitt svar är ägarna/investerarna/finasiererna som nog inte driver PES för höga nöjets skull. Man försöker skapa ett forum som intresserar annonsörer
                              och då gäller det att nå många med gemensamma intressen. Annars blir det inga banners eller annonser. Då dyker PES.
                              Rekrytering är receptet. Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar. Varje ny medlem har sannolikt minst ett tiotal intressanta föremål som han eller hon vill veta mer om och har mycket att berätta, med tiden har man så att säga betat av sina samlingar.
                              Om varje medlem lyckades att värva en ny medlem skulle…. ja nu kan nog räkna. Berätta om PES för dina vänner, bekanta och släktingar. Lyft fram värdet och nyttan av att vara med. Mun-till-mun-metoden brukar man säga på reklamslang. Nöjda kunder är alltid bästa reklamen om nu också medlmmarna vill att PES skall växa, göra oss gladare, kunnigare och klokare. So long..
                              Last edited by Kim von Platen; 2010-01-15, 16:23.

Comment

Jag måste instämma med Peter S senaste inlägg. Sedan jag blev medlem på PES som dök upp av en slump (för mig) har jag alltid fascinerats av den blandning som finns här. Från en fråga om Fasters gamla kruka till långa intressanta, informativa inlägg som skrivs av upplevd eller påläst erfarenhet. Detta får mig att känna mig hemma här på PES. Jag behöver inte besitta djup kunskap för att vara en med här, andra gör det och det är detta spannet som gör forumet till Guld. Inte visste jag heller att PES dre$vs av marknadskrafter, utan i min enfald trodde jag att det drevs av kunskap, intresse, samlande och delning av erfarenheter och deltagande av medlemmarna. Men är det ekonomin för att driva PES som menas här?? Kan jag mer än gärna betala en medlemsavgift per år för att få PES att leva vidare. Samtidigt är det alltid bra om PES kan förmedla sin kunskapsbank för att få fler medlemmar, men jag tror det bara kan ske på det sätt det görs idag. Äntligen något statiskt, där jag kan känna mig hemma. Inga flashande, blinkande banners med reklam, popup rutor med erbjudande försäljning av, ja allt man kan tänka sig. Jämför med ex. Facebook där man inte känner igen sig dag från dag, eller timme. Tack för att PES är PES. Nu menar jag inte att det är fel att väcka en diskussion, samt att det kanske finns en massa kreativa förslag.

Rubus
                                Last edited by Rubus Arcticus; 2010-01-15, 17:17.
                                ________________________________________________________________________
                                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Working...
                                X