Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Du blir vad du äter...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Svarta, röda, vita, gula, -alla tillsammans inga är fula.
    http://www.youtube.com/watch?v=s4VqIPuiUlA
    Hallå,
    Härligt, du fick med den blåa. Apropå dagens debatt om köttbullar måste man väl erkänna att förpackningen spelar viss roll för konsumenternas reaktioner. Deklarationen. Om han nu inte också var dopad? Hindenburg zu Pferd. Lineol ca 1933.
    So long...
    Bifogade filer

Comment

• På parad med musik....

Hallon,
      Under 30-talet var det marscherade och fredliga soldater som speglade leksaksvärlden. Alla truppslag hade egen orkester, paraderande och musik var ett propagandavapen men sällsynta är kavallerister till häst. Nästan alltid allvarligt skadade, inte bara hörselskador. So long....
      Bifogade filer

Comment

• Pukor och trumpeter...

Jag kan riktigt se ungen som sitter på golvet och leker med dessa två, för de måste väl höra ihop tycker jag. Han galopperar i vild kariär medan han låter som hästar pukor och en bastuba samtidigt inför stolta och/eller prövade föräldrar. När jag var liten ville jag alltid ha tennsoldater (små gubbar i vilket material det vara månde) och bilar. Jag lyckades tjata mig till några bilar men annars blev det mest kramisar eftersom jag misshandlade dockorna något alldeles gruvligt...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

• Livet är lek...

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
          Jag kan riktigt se ungen som sitter på golvet och leker med dessa två, för de måste väl höra ihop tycker jag. Han galopperar i vild kariär medan han låter som hästar pukor och en bastuba samtidigt inför stolta och/eller prövade föräldrar. När jag var liten ville jag alltid ha tennsoldater (små gubbar i vilket material det vara månde) och bilar. Jag lyckades tjata mig till några bilar men annars blev det mest kramisar eftersom jag misshandlade dockorna något alldeles gruvligt...
          Hallon Bizan,
          Roligt att du snubblade in på tråden. Välkommen. Jo, jag tror två sker; Det är viktigt att ha barnasinnet kvar men ändå viktigare att föräldrar uppmuntrar, stimulerar och utvecklar kottarnas intressen. Och delar dom.

Tänkte bifoga en bild men kamerans batteri var trött.
          So long

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallon Bizan,
            Roligt att du snubblade in på tråden. Välkommen. Jo, jag tror två sker; Det är viktigt att ha barnasinnet kvar men ändå viktigare att föräldrar uppmuntrar, stimulerar och utvecklar kottarnas intressen. Och delar dom.

Tänkte bifoga en bild men kamerans batteri var trött.
            So long
            Synd att jag inte är förälder till annat än kattor då, för mängder av barnasinne har jag - det ligger i släkten...

Jag har tittat in på tråden lite då och då (och återupplevt några gamla drömmar) och det kommer jag att fortsätta med även om jag inte har något att tillföra.

Comment

• Klart slut?

Hallon,
              Ja, tråden började för många år sedan med en artikel i en tidskrift, födde idén till en bok om samlare och så hittade jag tidskriften i en storstädning idag. Det gamla fortet som Far byggde 1945 ska renoveras efter inbrottsförsök i en mörk källare,
              ett kärt projekt. Vill ni vara med på den här tråden vill jag veta. Inte roligt att tala inför döva öron. So long...
              Bifogade filer

Comment

• Dagens, Kim!

Jag tror att det är fler än jag som med nöje tittar på de nya inläggen i den här tråden. Personligen prenumererar jag på den för att inte missa något. Men, som du vet, kan jag inget om dessa leksaker och har inget egentligt att tillföra. Säkert är det många andra som känner på samma sätt. Du pratar inte för döva öron men väl för en stum publik. Om du vill kan jag komma med mina knasiga kommentarer, det gör jag så gärna, men då får du säga till om du vill ha det så för jag har ingen lust att prata ihjäl dig när jag försöker vara hjälpsam...

Comment

Hallon,
                  Ja, tråden började för många år sedan med en artikel i en tidskrift, födde idén till en bok om samlare och så hittade jag tidskriften i en storstädning idag. Det gamla fortet som Far byggde 1945 ska renoveras efter inbrottsförsök i en mörk källare,
                  ett kärt projekt. Vill ni vara med på den här tråden vill jag veta. Inte roligt att tala inför döva öron. So long...
                  Onödig fråga. KLart vi hänger me´Kim! Som Nacka skulle sagt.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Singla slant...

Hallon, Tack för gensvar. Nacka var min stora idol, landets trollkarl no 1 genom tiderna. Tränade mer honom -58 i Saltis och han lärde mig att med tummen sätta skruv på en enkrona över ena skuldran, klacka slanten tillbaka och fånga den i bröstfickan.
                    En lirare i kavaj. Det du Bizan.... so long

Comment

• Glömde bilden med Nacka,
                      "Den vajande majskolven"
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Nacka måste väl vara Skoglund men vad är Saltis?

Lärde du dig verkligen det där tricket?

Comment

• Hallon Bizan,
                          Saltsjöbaden, närmare bestämt Grand Hotel. Inför VM på hemmaplan. Jodå, det är ganska enkelt, som alla finter. Man klackar slanten rakt upp i luften, tar ett steg tillbaka så att man ser den och fångar den galant i bröstfickan, utvikt med vänster hand. En sparbössa, kan tricket fortfarande. Inga stavfel, hoppas jag... god natt....

Comment

• Låter som ett nyttigt trick att använda som isbrytare. Du verkar pigg ikväll för det var alldeles fasligt välstavat...

Comment

Hallon Bizan,
                              Saltsjöbaden, närmare bestämt Grand Hotel. Inför VM på hemmaplan. Jodå, det är ganska enkelt, som alla finter. Man klackar slanten rakt upp i luften, tar ett steg tillbaka så att man ser den och fångar den galant i bröstfickan, utvikt med vänster hand. En sparbössa, kan tricket fortfarande. Inga stavfel, hoppas jag... god natt....
                              jo, veckopengen kunde bli stor vid denna tiden
                              numera klarar jag inte av det....

Comment

• Att trixa med trasan....

Hallon,
                                Den här figuren är lite spännande, trodde i alla år att det var berömde fanbäraren i SS med "blotfahne" , Jakob Grimmiger som 1926 utvaldes som en av de 200 första medlemmarna i SS. Jo, han var figur i Haussers värld.

Men se det är en helt annan snubbe, en sportflygare från partiets egen klubb kallad Deutscher Luftsport Verband (DLV) som bakom täckmantel av segelflyg utbildade stridsflygare (Tyskland fick ju inte efter freden inte ha ett eget flygvapen). Förbandet bildades av sverigevännen Gœring. Onödigt vetande, men kul att veta för en samlare... so long...

Elastolin 1933. Extremt ovanlig. En bit mygelhistoria.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X