Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Epilog...

Hallå i sena timmen,
    Nu sorterar jag vidare, men kom att tänka på vilka krafter det ligger i propaganda, inte minst med musik som vapen. God natt och so long...
    Bifogade filer

Comment

Svanesången

Som avslutning klämmer vi i med denna.
      Bifogade filer

Comment

Danke viel....

Hallå.
        Tack för att du inte blundade.
        So long...Kimmen.
        Last edited by Kim von Platen; 2012-11-14, 00:16.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå.
          Tack för att du inte blundade.
          So long...Kimmen.
          Och tack för att du tänkte till !
          Solong...Tummen.

Comment

Hände hoch,
            ..........................
            So long från toter soldat...
            Bifogade filer
            Last edited by Kim von Platen; 2012-11-14, 18:34.

Comment

Det gäller att hålla takten.

Tack Kim för trevlig presentation av dina figurer.

Man kan inte tiga ihjäl saker och händelser som har en otrevlig historia. Man ska diskutera och visa fram dem.

En tanke slog mig när jag såg bilden på musikåren i lådan. Visst kan musiken vara ett vapen som du säger.
              Särskilt den tyska marschmusiken spelade säkert en stor roll före och under kriget.
              Många svenska regementsmarscher är tyska marscher från början. Och att svenska marschkompositörer var inspirerade av tyskarnas marscher hörs tydligt i många svenska dito. Tyskarna var verkligen bra på att göra marschmusik.

Här ett par smakprov på svenskt och tyskt.
              Först en svenskkomponerad marsch, kanske den mest kända. ”Under blågul fana”
              eller ”Arméns honnörsmarsch” som den även kallas, av Wiktor Widkvist (1881-1952)

Sen en hyllning till dig och dina ”soldater”. Nämligen marschernas marsch enligt många,
              Den tyska ”Alte Kameraden” av Carl Teike (1864-1922). Jag är benägen att hålla med.
              Även om en del amerikanska Sousamarscher håller hög klass.

Marinens musikår anförd av flaggtrumslagare Karin Svensson.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars F; 2012-11-15, 04:41.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Skriver till musik..

Hallå Lasse,
                Lyssnar... nej nu tog det slut...
                Tack för ditt inlägg och roligt att lyssna. En god vän (reklamsnubbe och förläggare) hade landets största samling soldater och byggde parader med bakgrundsmusik. Ganska typiskt
                för människor som vill skapa. Han tröttnade och sålde rubbet. Själv samlar jag för att bl a skapa Musikkorps der Wachtruppe Berlin, en marscherande orkester om 58 soldater,
                men jag saknar nio klarinetter.

Jag är inte nazist, bara samlare. Råkar ha efternamnet von Platen. Ville gärna visa upp en ganska skaplig samling av kanske kulturhistoriskt värde men intresset var stort sett noll.
                Fick tack när jag la locket på.

Får man tala eller skriva om hemska saker i historian? Inför produktionen av boken Svenska Samlare där ett kapitel kom att handla om Elastolin rådfråga jag några i mitt tycke omdömesgilla
                personer: min far (chef.red SvD och ordförande PK), Jan Myrdal (publicist), farbror Carl Henrik (FN-ambassadör), Hans Carlsson (minister) och några andra. Svaren var entydiga. Ja för fasen,
                det är enda sättet att undvika upprepning...

I Pesanien är det inte lika högt i tak. Därför la jag locket på.
                So long, Lasse Kik
                Last edited by Kim von Platen; 2012-11-15, 00:38.

Comment

Jag är inte nazist, bara samlare. Råkar ha efternamnet von Platen. Ville gärna visa upp en ganska skaplig samling av kanske kulturhistoriskt värde men intresset var stort sett noll.
                  Fick tack när jag la locket på.

Får man tala eller skriva om hemska saker i historian? Inför produktionen av boken Svenska Samlare där ett kapitel kom att handla om Elastolin rådfråga jag några i mitt tycke omdömesgilla
                  personer: min far (chef.red SvD och ordförande PK), Jan Myrdal (publicist), farbror Carl Henrik (FN-ambassadör), Hans Carlsson (minister) och några andra. Svaren var entydiga. Ja för fasen,
                  det är enda sättet att undvika upprepning...

I Pesanien är det inte lika högt i tak. Därför la jag locket på.
                  So long, Lasse Kik
                  Eftersom Du vänder Dig till mig Kimmen, det finns ingen annan Du kan mena eftersom det som Du säger inte varit så många
                  medlemmar som skrivit inlägg på tråden.

"Fick tack när jag la locket på": Ja, Du hade ju själv skrivit i det föregående inlägget att nu fick det vara slut på tråden
                  p.g.a det dåliga intresset. Därav mitt inlägg om svanesången. (Att Du senare tar bort inlägget EFTER mitt är ju Ditt val).
                  Först ska Du alltså avsluta tråden, men när jag lagt in mitt inlägg om svanesången så ändrar Du Dig och skyller mig för
                  att vara negativ och intolerant och alltså skälet till att Du väljer att lägga ner tråden, hoppsan.............

Se´n påtalar Du att jag har skitiga tumnaglar, kanske man ska gå till en manikyrist innan man gör sina inlägg vad vet jag?
                  Du är sedan snabb att ta bort även det inlägget, därav får Du mitt tack från "tummen" eftersom jag faktiskt blev sårad av
                  Ditt inlägg att jag skulle göra rent naglarna. Jag heter Carlsson, men även jag kan bli sårad.

Jag tycker att det är svagt att försöka utmåla mig som en som censurerar vad som får skrivas på forumet utan att ens
                  namnge mig och själv framställa Dig som en sårad Rikard Rättrådig i skinande rustning.

Comment

Vingligt, erkännes, men inte elakt...

Hallå Snubben,
                    Gillar dialog. Tystnaden är värre. Att tala inför döva öron. Bli behandlad som luft. Non existing person.
                    Därför säger jag tack för ditt inlägg och det gör mig ont att jag sårat dig, det var inte min avsikt och därför
                    suddade jag så snabbt det gick det där olyckliga PS:et om "Tummen" Det var ovidkommande och klumpigt,
                    mottag min ursäkt. Snappade faktiskt inte visen med Tummen

Att du känner dig utpekad kan jag förstå, men för vilket brott? Du behöver inte svara. Orsaken till att jag lägger
                    locket på är tystnaden och ingenting annat. Diskussion är uppfriskande, dialog en nödvändighet och en lite gnutta humor
                    gör den rolig. Det var därför jag svarade med en bildsvit på din insemination om att jag kommit på bättre tankar.

Censur är ett ord jag hatar och sällan använder. Har nog aldrig blivit tystad av censur. Skit samma. Vi är ju kompisar
                    sedan ganska många år och började väl dialogen om vem som bodde på rätt sida Skurubron. Goda grannar, alltså.
                    Låt det så förbli, Snubben, jag känner vänskap.
                    So long
                    Kim

PS. Ett liljeholmens gick upp. Mitt uttryck "lägga locket på" har inte spår med censur eller tystnad att göra, nej det var locket
                    till kartongen jag tänkte på eller i klartext, nu slutar jag.

Comment

Hallå Kimmen!

Jag är inte långsint och har heller inte svårt att ta emot en ursäkt även om den kommer från fel
                      sida av bron. Möjligen är det lätt att läsa in vad vi olika nördar på PES tycker om olika samlares
                      områden, vad vi gillar mer eller mindre eller kanske rentav ogillar eller struntar i, detta är ju rent
                      personliga aspekter av samlandet. Ändå kanske vi är där och deltar, mest som en social grej.
                      Att jag inte vurmar speciellt för Dina "vuxenleksaker" är nog ingen överraskning för Dig. Men jag
                      respekterar Ditt intresse och ser inget konstigt eller suspekt med det, det jag inte gillar är okvädna visor.
                      Din kompis från RöTT menar rätt sida av bron, Snubben.
                      Last edited by prylsnubben; 2012-11-15, 17:17.

Comment

Själv trodde jag länge att Elastolin var indianer och cowboys från 50-talet och gröna militärgubbar från 60-talet. Skrev i en annan tråd att jag inte visste att de föreställde verkliga figurer. Skyller min okunskap på att jag är född under senare delen av 70-talet. Nu har jag fått en positivt nyanserad bild av Elastolin. Även om många var grymma militärer och politiker så kan jag inte se någon som helst anledning till censur i någon form. Men så fanatiskt politiskt korrekta som svenska folket är numera så blir jag inte längre förvånad över dess existens. Många menar att svensk media börjar likna den de har i Nordkorea. Det finns säkert många som tycker att figurer från andra världskrigets Tyskland fortfarande är ett förbjudet ämne.

Har sedan 10 års ålder till och från samlat på romerska mynt. Numera ligger det samlandet på is, då jag samlar på så mycket annat. Det jag skulle komma till var att det är ju förstås de grymmaste kejsarna som är populärast och därmed dyrast. Mynt med Nero och Caligula är eftertraktade objekt. Romerska mynt och artefakter finns det obegränsat av. Spår i jorden finns överallt i de områden de koloniserade, och utanför. De samtida kulturer som fanns, finns det mindre spår av. Ändå är spår efter romarna generellt mer intressanta och efteraktade.

Själv hade jag gärna haft en samling Elastolinsoldater i ett brett vitrinskåp med belysning.

Bifogar bild på Caligula och Nero.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Hallå Kimmen!

Jag är inte långsint och har heller inte svårt att ta emot en ursäkt även om den kommer från fel
                          sida av bron. Möjligen är det lätt att läsa in vad vi olika nördar på PES tycker om olika samlares
                          områden, vad vi gillar mer eller mindre eller kanske rentav ogillar eller struntar i, detta är ju rent
                          personliga aspekter av samlandet. Ändå kanske vi är där och deltar, mest som en social grej.
                          Att jag inte vurmar speciellt för Dina "vuxenleksaker" är nog ingen överraskning för Dig. Men jag
                          respekterar Ditt intresse och ser inget konstigt eller suspekt med det, det jag inte gillar är okvädna visor.
                          Din kompis från RöTT menar rätt sida av bron, Snubben.
                          Hallå,
                          Broar förenar...
                          so Lon...
                          Kim

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                            Själv trodde jag länge att Elastolin var indianer och cowboys från 50-talet och gröna militärgubbar från 60-talet. Skrev i en annan tråd att jag inte visste att de föreställde verkliga figurer. Skyller min okunskap på att jag är född under senare delen av 70-talet. Nu har jag fått en positivt nyanserad bild av Elastolin. Även om många var grymma militärer och politiker så kan jag inte se någon som helst anledning till censur i någon form. Men så fanatiskt politiskt korrekta som svenska folket är numera så blir jag inte längre förvånad över dess existens. Många menar att svensk media börjar likna den de har i Nordkorea. Det finns säkert många som tycker att figurer från andra världskrigets Tyskland fortfarande är ett förbjudet ämne.

Har sedan 10 års ålder till och från samlat på romerska mynt. Numera ligger det samlandet på is, då jag samlar på så mycket annat. Det jag skulle komma till var att det är ju förstås de grymmaste kejsarna som är populärast och därmed dyrast. Mynt med Nero och Caligula är eftertraktade objekt. Romerska mynt och artefakter finns det obegränsat av. Spår i jorden finns överallt i de områden de koloniserade, och utanför. De samtida kulturer som fanns, finns det mindre spår av. Ändå är spår efter romarna generellt mer intressanta och efteraktade.

Själv hade jag gärna haft en samling Elastolinsoldater i ett brett vitrinskåp med belysning.

Bifogar bild på Caligula och Nero.
                            Hallå Svärdet.
                            Du högg av kordiska knuten. Tack för dina synpunkter och din historiska blick. Mina soldater ligger i mörka lådor, identifierade och genomlysta. Dom har blivit rätt många. Återkommer i gammal fråga om konsitga kejsare, på annan tråd. So long...

Comment

Hallå Svärdet.
                              Du högg av kordiska knuten. Tack för dina synpunkter och din historiska blick. Mina soldater ligger i mörka lådor, identifierade och genomlysta. Dom har blivit rätt många. Återkommer i gammal fråga om konsitga kejsare, på annan tråd. So long...
                              Tänkte först skriva att det är synd att de ligger i mörka lådor och inte kommer till sin rätta. Men då skulle jag kasta sten i glashus, då alla mina samlingar ligger just i kartonger eller undangömda på ett eller annat sätt. Skyller på brist på ytor för placering av vitrinskåp. Fönster, radiatorer och öppna spisar tar en fruktansvärd plats.

Lägg gärna ut fler "leksaker". Tittar gärna även om jag ännu inte är kunnig eller samlare.

Konstiga kejsare var ingen bristvara under antiken.

Comment

Hallå Svärdet,
                                Nej, det blir inga fler leksaker för vuxna. Däremot kanske någon enskild fråga, har kommit till låda 4, Kavallerie med 20 mysko kusar.'
                                So long...

Comment

Working...
                                X