Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon,
    Den här figuren är lite spännande, trodde i alla år att det var berömde fanbäraren i SS med "blotfahne" , Jakob Grimmiger som 1926 utvaldes som en av de 200 första medlemmarna i SS. Jo, han var figur i Haussers värld.
    Om jag fårstår rätt hade en del av gubbarna verkliga förebilder. Har du fler exempel?

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Men se det är en helt annan snubbe, en sportflygare från partiets egen klubb kallad Deutscher Luftsport Verband (DLV) som bakom täckmantel av segelflyg utbildade stridsflygare (Tyskland fick ju inte efter freden inte ha ett eget flygvapen). Förbandet bildades av sverigevännen Gœring. Onödigt vetande, men kul att veta för en samlare... so long...

Elastolin 1933. Extremt ovanlig. En bit mygelhistoria.
    Onödigt vetande? Det tror jag inte. Kul att veta för fler än samlare...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

• Kändisar...

Hallon,
      Men visst, redan före "tredje riket" gjorde man porträttfigurer, Washington, Fredrik den Store m. fl. och 1936 hade man lyckats föreviga 13 personligheter i olika poser, Hitler själv svarade för sju. Leksakerna var ju propagandavapen. Samma år introducerade man figurer med inopererat porslinsansikte och fyra år senare kunde man sälja 20 figurer med det alla förtjänade, ansikten av porslin. Känner ni igen det här facet? So long...
      Bifogade filer

Comment

• Musse Pigg kanske.........

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Musse Pigg kanske.........
          Kanske Musses storebror,

Il Duce?
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Musse Pigg kanske.........
            Hallon,
            Fel Snubben, Pisse Mugg, ska det va... so long....

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
              Kanske Musses storebror,
              Il Duce?
              Hallon Lasse Kik,
              Jodå, det är Pisse Muggs storebror, Mussolini, skapad 1940 inför ett statsbesök i Berlin.
              Kul med din bild, skulle kunna vara förlagan till figuren. När är bilden daterad, kan du se det?
              So long....

Comment

Hallon Lasse Kik,
                Jodå, det är Pisse Muggs storebror, Mussolini, skapad 1940 inför ett statsbesök i Berlin.
                Kul med din bild, skulle kunna vara förlagan till figuren. När är bilden daterad, kan du se det?
                So long....
                Hittade denna bild (översta bilden, där han står och pekar) som verkar vara från samma tid (kolla uniformen).
                Bildtexten säger bara "Benito Mussolini 1935"
                Verkar det vara troligt?

/mors!
                Bifogade filer
                Last edited by Lars F; 2013-04-22, 18:29.
                - - - - - - - - - -

Comment

• Hallon Lasse,
                  Troligt och roligt. Tack för bilden som jag snarast lägger in i min interna dokumentation. So long... vi kikar vidare...

Comment

Hallon Lasse,
                    Troligt och roligt. Tack för bilden som jag snarast lägger in i min interna dokumentation. So long... vi kikar vidare...
                    Ohoj Kimmen!

Kunde inte släppa ”Musse” på en gång. Hittade en bild på honom på besök hos Adolf i Tyskland från 1937. Den uniformen han bär där liknar den som din ”Musse” har.
                    Insignierna både i mössan och kragsnibbarna verkar vara desamma.

Sedan var inte steget så långt innan han plötsligt hängde för allmänt beskådande efter ståndrätt och arkebusering i Milano 1945.

/mors!
                    Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Ohoj Kimmen!

Kunde inte släppa ”Musse” på en gång. Hittade en bild på honom på besök hos Adolf i Tyskland från 1937. Den uniformen han bär där liknar den som din ”Musse” har.
                      Insignierna både i mössan och kragsnibbarna verkar vara desamma.

Sedan var inte steget så långt innan han plötsligt hängde för allmänt beskådande efter ståndrätt och arkebusering i Milano 1945.

/mors!
                      Hallon Lasse Kik,
                      Du har så rätt, statsbesöket ägde rum 1937 och samma år föddes "Musse" i leksaksvärlden. Visst är det samma uniform. Mysko mysse på Musse. Det är fascisternas smäck som spred skäck. Nåja, han tappade mössan. Tack för ditt påpekande... so long...

Comment

• [QUOTE=Kim von Platen;233897]Mysko mysse på Musse.[QUOTE]

Var inte Mussolini något av en teaterapa?

Nassarna hade ju fiender också. Fanns inte de som små gubbar? Det kan väl inte vara så kul att leka krig utan motståndare...
                        Last edited by Bizan; 2013-04-23, 21:00. Anledning: ? och [

Comment

• Hallon Bizan,
                          Visst var han apa och slutade ju sina dagar hängande upp och ner inför publik. Som klappade i händerna.

Den andra frågan är spännande. Å ena sidan hade partiet stort inflytande inte minst via propagandaministern (som du kan möta nedan) och partiet hade stort inflytande över vilka personer som skulle föräras att bli leksaker. Den ende personligheten som fick äran bland fi var kung Kristian X av Danmark till häst (som jag visat tidigare), ett oförklarligt undantag.

Å andra sidan tillverkade både Hausser och Lineol figurer för export; engelsmän, holländare, danskar, svenskar, finnar, scweizerostar (felstavat) , fransmän, belgare, ryssar, amerikaner, cubaner, japaner, turkar och tom kineser. Alla klädda i rätt uniformer.

Nassarnas poäng var nog ändå den att all världens barn skulle leka med tyska soldater... so long...

PS. Ursäkta dålig dokumentationsbild.
                          Bifogade filer

Comment

propagandaministern (som du kan möta nedan)
                            Det känns som om jag borde veta vad snubben på bilden heter. Var så snäll och upplys mig!

När barn leker (eller lekte, nu slåss de väl mest) delar de ofta upp sig i två grupper, indianer och vita, röda vita rosen, tjuv och polis, onda och goda. Det verkar inte som om leksaksfabrikörer har stort hum om barns logik...

Comment

• En högst osympatisk (understatement) karl.

Comment

En högst osympatisk (understatement) karl.
                                http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels
                                Det var väl det jag trodde, jag borde ha vetat vem han var... Ska läsa på lite innan jag sussar.

Comment

Working...
                                X