Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    En högst osympatisk (understatement) karl.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels
    Hallon Snubben,
    Tack för vägledningen. Det märkliga är att ju större svin (nasse) desto högre värde på figuren. Den där Gœbbels tar nog priset. Han hade mycket i skallen (en av de få intellektuella i gänget) och hade klumpfot. Tyvärr tänkte han med foten.
    Och han var sen i puberteten, sexuell debut vid 33 års ålder... det är svårt att ta igen. So long....

i
    Last edited by Kim von Platen; 2013-04-24, 17:07.

Comment

• Visst fanns det tjejer... gissa...

Hallon igen,
      En dödsdömd tråd har haft ca 16.000 besök. Det betyder livskraft och nu får vi tag i det där med tjejerna i leksakernas krigiska värld. Två bilder:
      1:an är född ca 1933, bar alltid lång kjol, vit skjorta och slips. Vilken organisation tillhörde hon?
      2:an är jämnårig men kanske 10 år yngre. Alltid flätat hår och vita knästrumpor.

I morgon är en annan dag hoppas jag... so long... och lycka till.
      Bifogade filer

Comment

• Torde vara BDM, Bund Deutcher Mädel för flickor mellan 14 och 18 -år.
        Motsvarigheten till Hitlerjugend för pojkar.

Comment

• Grattis...

Hallå Snubben,
          Ett rätt, stjärna i kanten. Bravo,
          Men det var två frågor.... so long...

Comment

• Tillägg...

Hallå,
            Vill inte vara petig, men BDM står för Bund Deutscher Mädchen. Åldersbestämningen stämmer.
            So long...

Comment

• Ordblind du vet.........

Comment

• Hårfin skillnad...

Hallon Snubben,
                Vi gillar hårklyverier och jag tycker om att diskutera (mest för att försöka lära lite mer).

Mädchen = flickor. Mädeln= jäntor.
                De förstnämnda är i åldern 15-21 år, de sistnämnda 10-14 år. Enligt Haussers definition.
                Så jäntan tillhör Jungmädel (JM) och är klädd i klätterväst (vad fasen det nu är?).
                So long... fram för blåvingarna....

Comment

• Sanitätspersonal...

Hallå,
                  Enligt Elastolins världsdbild bör man bli allvarligt sårad för att möta tjejer. På sjukan, alltså. Det finns tre syrror
                  plus en jag inte träffat. Alla tillverkade 1934-39 så det var före min tid... so long...
                  Bifogade filer

Comment

• Vackrast är kusarna...

Hallå,
                    Nej det finns inga fler tjejer i galleriet, så nog har utvecklingen gått framåt.
                    Däremot massor av hästar, men först idag bekantade jag med några i samlingen
                    (är hästrädd och kan ingenting om kusar). Men visst finns det skillnader i färg, form
                    och uttryck. Och det gällde för mig att para ihop häst med ryttare...
                    Börjar med hästar jag tror är äldst... rätta mig gärna....

1. Parteipherd, SS och SA. Ljusgrå sockel. Vänster framben i luften. Fältsadel. Sadelväskor och filt. 1933-39. Lineol.

2. Standardhäst 1930-talet, kavalleriet. Skritt. Vänster framben/hov i luften. Fältsadel. Sadelväskor. Filt. Mörkt grå sockel.1933-39. Märkt Lineol 1935.

Anm. Det här visar politiska organisationerna hade samma kusar som gamla ärorika kavalleriet. Ändå kanske inte för när gubben Hindenburg gjorde entré till häst såg kusen ut så här.

3. Paradhäst. 1930-tal. Vänster hov i luften. Fältsadel. Utan sadelväskor. Svans och ben sammanhängande. Plåtöron. Grön sockel. 1933-39. (Tillhör Hindenburg). Märkt Lineol före 1935.

So long... fortsättning följer så länge några vill läsa, titta och tycka.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2013-12-28, 21:55.

Comment

• Alltid trevligt med hästar Kim, speciell dina elastolinkusar.
                      Kan konstatera att dina tre har olika färg (hårrem).
                      Den första ser ut att vara isabellfärgad,(smutsgul) den andra brun, (brun med svart man och svans) och den tredje är en ljus fux.(helt brun).
                      Har för mig att när vi hade beridet kavalleri här landet en gång i forntiden, så hade husarerna bruna hästar och dragonerna fuxar. Kanske bara en skröna? Jag kan ha fel.
                      Det ser ut som att alla tre går i gångarten passage eller piaff som används i dressyrridning.

Mer elastolin åt folket Kim!

"piaff"
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• [QUOTE=Lars F;240624][COLOR="#000000"]Alltid trevligt med hästar Kim, speciell dina elastolinkusar.
                        Kan konstatera att dina tre har olika färg (hårrem).
                        Den första ser ut att vara isabellfärgad,(smutsgul) den andra brun, (brun med svart man och svans) och den tredje är en ljus fux.(helt brun).
                        Har för mig att när vi hade beridet kavalleri här landet en gång i forntiden, så hade husarerna bruna hästar och dragonerna fuxar. Kanske bara en skröna? Jag kan ha fel.
                        Det ser ut som att alla tre går i gångarten passage eller piaff som används i dressyrridning.

Mer elastolin åt folket Kim!

Hallå Lasse,
                        Alltid koll på läget. Inkallade min hustru som känner till kusarnas mysko värld och hon bekräftar att dina svar är
                        korrekta. Jag blev förvånad för i katalogerna skriver man: Pherd i Trab. Men det är piaff. Tänk er en haubtmann i brunskjorta och kepa i piaff. Tack, vi travar på med pukor och trumpeter.

1. Kavalleriet. 1930-tal. Skrittande pukhäst med vänster framben i luften. Låg mankehöjd. Paradsadel, små sadelväskor. Kuperad svans och ben sammanhängande. Tidigt 30-tal. För pukslagare. Elastolin.

2. Standardhäst 40-tal. Skritt med höger framben i luften. Paradsadel, blå. Stora sadelväskor. Plåtöron. Efter 1936. Elastolin.

Jag tror att man ska ha i minnet att leksaksvärlden är en spegelbild av verkligheten, just då. So long....

PS. Frugan undrar vem den tjusige spanjoren är (eller är det okänd från Spanska Ridskolan?). Håll i hatten.
                        Bifogade filer

Comment

• Vem den stilige ryttaren är vet jag inte. Tror inte att han kommer från Spanska ridskolan i Wien. Detta eftersom bildtexten bara talar om att hästen tillhör rasen Andalusier. Medan Spanska Ridskolan bara rider på Lippizanerhingstar som härstammar från Slovenien.
                          - - - - - - - - - -

Comment

• Stil och stilig....

Hallå Lasse,
                            Tack, vi avskriver stilige killen och spanska ridskolan.

Jag får intrycket att kavalleriet under den här tiden gick från kraftiga hingstar att använda i strid eller vid kravaller till smäckrare halvblod att använda vid parader och högtidliga tillfällen. Nästa generation i tyska leksaksvärlden var den tidigare ganska lik. Kusarna sträckte på halsen och blev kuperade både fram och bak. Å andra sidan var de tjusiga sadelfilten borta. Två bilder av samma modell.

Standardhäst. 50-tal. Skrittande häst med vänster framben i luften. Kuperad svans. Plåtöron. Fältsadel. Sadelväskor och filt. Efter 1936. Elastolin.So long...

Ps. Efterlyser synpunkter från Fnusfröken som kan rätt mycket om hästar och väldigt mycket om gamla prylar.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Lasse,
                              Tack, vi avskriver stilige killen och spanska ridskolan.

Jag får intrycket att kavalleriet under den här tiden gick från kraftiga hingstar att använda i strid eller vid kravaller till smäckrare halvblod att använda vid parader och högtidliga tillfällen. Nästa generation i tyska leksaksvärlden var den tidigare ganska lik. Kusarna sträckte på halsen och blev kuperade både fram och bak. Å andra sidan var de tjusiga sadelfilten borta. Två bilder av samma modell.
                              Som gammal cykelburen husar vill jag påpeka att sadelfilten heter schabrak.

Mochens_gubbe
                              Nej, det är inget loppspel.

Comment

• Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                                Som gammal cykelburen husar vill jag påpeka att sadelfilten heter schabrak.

Mochens_gubbe
                                Sadelfilten heter sadelfilt eller hästfilt (2250x2050 mm) och ligger vikt på ett speciellt sätt under sadeln.
                                Sadelfilt/hästfilt användes under fältförhållande, i andra fall använder man en vojlock.
                                Medan schabraket ligger över sadeln och är ett slags "dekoration" för att visa ryttaren och hästens regementstillhörighet.
                                se länken nedan

En gång beriden dragon.

Norrlandsdragon årgång 1964 i fält.(med sadelfilt under sadeln)
                                Sadelfiltar. foto Armémuseum
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2013-12-30, 22:06.
                                - - - - - - - - - -

Comment

Working...
                                X