Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Leksaker. Elastolin

Hallå alla samlare, undrar om det finns någon som samlar på Elastolinsoldater eller kan någoting om dessa propagandainstrument för Tredje Riket?

Nej, inte ett enda svar. Jag får väl slå på stora trumman:
    Bifogade filer

Comment

Har några men vet inget om dem, mest djur tror jag. Och några indianer kanske, mest sådant som har slunkit med vid diverse auktioner. Är det något du samlar på?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hallå Tingeling, sött och fyndigt namn. Visst samlar jag på Elastolin, men inte på indianer och djur. Soldater skall det va´. Min samling är så bred att jag tvivlar på att du har några som jag saknar, men man vet aldrig.

Vi möttes ju på annan tråd och tävlingsjuryn Humle och Dumle (mina två överlevande hjärnceller) har haft möte och tilldelar båda deltagarna priset
        Svenska Samlare (om du inte redan har den?). Där skriver jag ett kapitel om Elastolin. Meddela din postadress så skickar jag boken.
        Tjingeling.

Comment

Det tackar jag för, hade faktiskt missat att det utlovades ett pris! Det passar bra då mina kunskaper om elastolin är väldigt begränsade.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Lineol men inte krigare

Vilken skillnaden är mellan Elastolin och Lineol, har jag ingen aning om, men jag förmodar att Kim vet svaret och därför frågar jag här på PES istället för att leta på nätet. Förra gången jag visade och frågade om mina Lineol-fåglar på PES, före Kims tid, var tystnaden total. Förhoppningsvis ska jag ha större tur denna gång.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

Hallå Trelleborg, Det här skulle kunna bli en avhandling men då skulle den skrivas av någon annan än mig. Kort: Tyskland, leksakernas moderland. Två stora tillverkare av väldigt likartade figurer, nästan plagiat. Samma tillverkningsteknik och samma material. På figurerna, läs soldaterna, upptäcker man skillnaden på sockel, elastolin oval och lineol fyrkantig.
              Jag kan inte lineol och inte djurstallet, men så mycket är säkert, farmen är från tiden, kanske från 30-talet. Varför kan jag säga det. Jo efter freden förbjöds leksakstillverkarna att producera soldater och då satsade man på djur. Dina är "gamla". So long.

Comment

Då kan jag kanske sticka emellan med en fråga om material? Hittade några av mina figurer som mycket riktigt var cowboys och indianer men också några soldater. De flesta stog det under Lineol eller Elastolin men en hel del verkar vara gjorda i ett annat material, någon form av keramik med en ståltråd som som stack fram. Speciellt gäller det djuren men även en omärkt fallskärmshoppare, är de tidigare än Elastolin eller bara en annan leksakstillverkare som inte märkte sina produkter? Hoppas du Kim eller någon annan har en teori för det har jag funderat över länge för tråden är grövre än de i elastolin.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå Trelleborg, Det här skulle kunna bli en avhandling men då skulle den skrivas av någon annan än mig. Kort: Tyskland, leksakernas moderland. Två stora tillverkare av väldigt likartade figurer, nästan plagiat. Samma tillverkningsteknik och samma material. På figurerna, läs soldaterna, upptäcker man skillnaden på sockel, elastolin oval och lineol fyrkantig.
                  Jag kan inte lineol och inte djurstallet, men så mycket är säkert, farmen är från tiden, kanske från 30-talet. Varför kan jag säga det. Jo efter freden förbjöds leksakstillverkarna att producera soldater och då satsade man på djur. Dina är "gamla". So long.
                  Jag bugar och tackar för de pedagogiska svaren, Kim, och önskar en god natt!
                  p-son

Comment

MILJÖVÄNLIGA LEKSAKER
                    "Mina soldater må vara hemska representanter för den politiska rörelse vi alla hatar och fruktar, men innanför uniformen är varje soldat ett föredömme. Sågspån, cassein glue och lera (koalin) i en grötig blandning, som hälls i tvådelade formar och får lufttorka en tid för att slutligen upphettas til 80 grader. Inga andra tillsatser utom ståltråden som håller figuren samman. Varje figur putsades och handmålades, allltid i rätt vapenfärg för respektive truppslag."
                    Ur Svenska Samlare. 2003
                    So long

Comment

Och som tack för den fina boken skickar jag en liten fanfar med en miniorkester! Hittade inte resten av figurerna.......
                      Bifogade filer

Comment

Så ska det låta..

Hallå Tingeling. Flöjt och trumma, marscherade alltid i första ledet vid paraderna. Kavalleristen har tappat luren och Lineolsoldaten är som alltid trist grå. Elastomlinsoldaterna är sannolikt tyskar som som klätt ut sig till svenskar.
                        Tack för fanfaren. So long...
                        PS. I orkestern fanns det också tingeling, Schellenbaum, stor och liten.

Comment

Såldes soldaterna som barnleksaker på 30-40 talet? Eller var de mer tänkta som samlarföremål? Vet man något om priset på dem som nya?

Comment

De visade väl på folkliv och sedvänjor fram till 1979.
                            Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

Comment

Hallå Hosse,

Rätt, men Hauser tillverkade figurer redan på 20-talet, preussare,
                              i ett lite större format. Normallängden på en 40-talssoldat är 7 cm. Nu tillverkade man inte bara tyska soldater, det finns engelsmän, jänkare, svenskar, fransor schweitzare (stavas det så?)
                              och till och med etiopier. I grunden samma figurer men skilda uniformer och attribut.

Leksaker som propagandavapen, men tanken var väl att alla kottar skulle samla på sig en hel armé. Tror att det var NK och Meets i Göteborg som starade importen, då av svenskmålade figurer som såldes i askar om ett 10-tal figurer.

Priserna? Jo, jag kan kolla men har facklitteraturen i stan så svaret lär dröja. Liksom figurera, men några har fått följa med till landet för dom gillar hav och frisk luft.

Marine var ett självständigt truppslag under befäl av Reader, senare Doenitz. Katalogen 1939-40 redovisar 31 figurer med beteckningen 14, varav 17 är musikanter. Endast en officer. Katalogen 1933 innehåller inte en enda marinsoldat. Uniformen är den traditionella, men det tillverkades soldater i både vinter och sommaruniform. Katalogen 1939-40 visar tre marscherande soldater och presenterar hel orkester med 15 musikanter. Dessutom sju stridande matroser med gevär och handgranater.

1. (14/20) Grossamiral Dr h.c. Eric Raeder,. Krigsförbytare. Livstid. Figuren ersattes 1941 av amiral Doentitz. Efter 1936. Elastolin.
                              2. (Jfr 14/10) Officer i långrock och dragen sabel. Lineol.
                              3. (14/10) Officer med sabel. Marsch. Blå uniform. 1936. Elastolin.
                              4. 14/12 1/2) Matros, marscherande, vit sommaruniform. Efter 1936. Elastolin.
                              5. (Jfr 14/12) Matros, marscherande, blå vinteruniform. Lineol.

Salta gossar. Sällsynta. Döda. Mern historiskt intressanta.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X