Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mot slutet....

Hallå,
    1937 slutade Wachtruppe paradera och nu är det hög tid att avrunda det här kapitlet med tre bilder.
    Bild 1. Bara sju i leden. Bastrumman måste ha svängrum. Cymbal och virveltrumma. Så följer lyan och tre trumpeter.
    Bild 3. Blandad kompott. Figurerna med fagott är ovanliga. Elastolin före 1935.
    Bild 2. Träblåsare i två led följt av bastuba och tre tenorhorn. Figuren till vänster borde ha varit en oboe
    (men dessa tillverkades inte).

Ja, så är vaktparaden slut. 63 musikanter har passerat revy med intressanta och lustiga avbrott då och då. Tack för ni tittade tycker jag som gillar fixa idéer.
    So long....

PS. Skriv gärna en rad om du vill att jag ska belysa någon annan sida av paramilitära eller militära Tyskland i Haussers historiska spegel. Jag ställer upp.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå,
      1937 slutade Wachtruppe paradera och nu är det hög tid att avrunda det här kapitlet med tre bilder.
      Bild 1. Bara sju i leden. Bastrumman måste ha svängrum. Cymbal och virveltrumma. Så följer lyan och tre trumpeter.
      Bild 3. Blandad kompott. Figurerna med fagott är ovanliga. Elastolin före 1935.
      Bild 2. Träblåsare i två led följt av bastuba och tre tenorhorn. Figuren till vänster borde ha varit en oboe
      (men dessa tillverkades inte).

Ja, så är vaktparaden slut. 63 musikanter har passerat revy med intressanta och lustiga avbrott då och då. Tack för ni tittade tycker jag som gillar fixa idéer.
      So long....

PS. Skriv gärna en rad om du vill att jag ska belysa någon annan sida av paramilitära eller militära Tyskland i Haussers historiska spegel. Jag ställer upp.
      Ohoj Herr flaggtrumslagare.
      Ber att få framföra ett stort tack för den förnämliga uppvisningen av Vakttruppens musikkår och dess medlemmar.

Avslutar med Positonsartilleriregementets i Stockholm (A9) musikkår av årgång 1926 just avtågande från sin kasern, (f.d. Livgardets till häst kasern)
      Även om de inte ser lika pampiga ut som sina tyska kollegor så lät de nog ganska bra än då.

PS Ser gärna mer av dina fina ”figurer” Kim.

Foto: Krigsarkivet
      Bifogade filer
      Last edited by Lars F; 2013-01-25, 04:39.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Kommunikation...

Hallå Lars,
        Tack, blir glad när jag läser att fler gubbar än jag gillar att lekar i tanken. Ditt senaste bidrag för min tanke till "Nachrichtentruppen" så jag ska sorteera, plåta och berätta. Om jag börjar med fåglar i bur kanske Snubben blir lockad.
        Han har varit som bortflugen. Fortsättning följer... so long...

Comment

• Nachricht....

Hallå lekkamrater,
          Tänkte på kommunikation, i Haussers spegelvärd en samling om ca 20 figurer (jag har nog alla). Nachrichtentruppen är rubriken i katalogerna, signaltrupper på svenska. Nu, hur många kommunikationsmedel använde man sig av/har blivit figurer?

Börjar med den äldsta i församlingen, en snubbe i stålgrå dress och den där gamla hjälmen tyskarna kallar "puddingschlüssel".
          Med sig har han åtta brevduvor och en nyfiken jycke. Fin bur i lackerad plåt med lock som går att öppna. Innehåller en stående duva på sockel. Elastolin 1935-36.

Ja, det var ett kommunikationsmedel, luftpost kan man säga. Har du några förslag? Bara ett per inlägg godkännes. Först rätt blir nästa figur. So long....
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2013-01-25, 15:38.

Comment

• Hallå, det gick inte att ladda två bilder samttidigt... so long...
            Bifogade filer

Comment

• Telefoneri...?

Hallå....hallå, inget svar.
              Lägger på.
              Men först, några figurer som ringer i örat.
              1. Liten grupp som just upprättat fast förbindelse. Kolla kabelvindan. Elastolin 1935-36.
              2. Ensam soldat som kollar förbindelsen och ivrigt noterar i blocket. Elastolin.
              3. Liggande soldat. Elastolin ca 1940.
              Bifogade filer

Comment

Hallå lekkamrater,
                ...Tänkte på kommunikation,
                Med sig har han åtta brevduvor och en nyfiken jycke. Fin bur i lackerad plåt med lock som går att öppna. Innehåller en stående duva på sockel. Elastolin 1935-36.

Ja, det var ett kommunikationsmedel, luftpost kan man säga. Har du några förslag? Bara ett per inlägg godkännes. Först rätt blir nästa figur. So long....
                "År 1887upprättades på försök en brevduvestation vid Ing 2, (Sappörbataljonen) på Karlsborgs fästning, men som lades ner på 1890-talet.
                År 1925 inköptes ett privat duvslag vid I 3 ( Livregementets grenadjärer i Örebro), samtidigt ersattes I 2 (Göta livgardes) duvslag med ett nytt vid Ing 3 på Lilla Frösunda.
                Nedlagt på 1940-talet (1948?)."[/I
                ]
                Citat: ”Arméns förband, skolor och staber”.
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -

Comment

Hallå....hallå, inget svar.
                  Lägger på.
                  Men först, några figurer som ringer i örat.
                  1. Liten grupp som just upprättat fast förbindelse. Kolla kabelvindan. Elastolin 1935-36.
                  2. Ensam soldat som kollar förbindelsen och ivrigt noterar i blocket. Elastolin.
                  3. Liggande soldat. Elastolin ca 1940.
                  Jodå, kontakt varé här.
                  Utan tvekan kollegor till mig som var eldledare på A1 en gång i tiden.
                  Den 7 december 1941 slog japanska marinflygplan ut en stor del av den amerikanska Stillahavsflottan i en av militärhistoriens största överraskningsattacker. För Japans del blev anfallet ändå en olycka som förde in USA i kriget och slutade med atombomberna över Hiroshima och Nagasaki.

Comment

• Med tankens hastighet...

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                    "År 1887upprättades på försök en brevduvestation vid Ing 2, (Sappörbataljonen) på Karlsborgs fästning, men som lades ner på 1890-talet.
                    År 1925 inköptes ett privat duvslag vid I 3 ( Livregementets grenadjärer i Örebro), samtidigt ersattes I 2 (Göta livgardes) duvslag med ett nytt vid Ing 3 på Lilla Frösunda.
                    Nedlagt på 1940-talet (1948?)."[/I
                    ]
                    Citat: ”Arméns förband, skolor och staber”.
                    Hallå Lasse Kik,
                    Visst var vi där på drömseglatsen tii Rügen? Känner igen mig. Visste inte att vi svenskar också hade duvdistribution.
                    Tack för info.

Fasta förbindelser går via tråd och här har vi två linjesoldater som tillhör Nachrichten:
                    1. "Fiskaren" i gamla uniformen med kabeltrumma på ryggen. Elastolin 1935-36.
                    2. "Klättraren", en ganska vanlig figur i nya uniformen. Elastolin 40-talet.

Tror på kommunikation som fredsduvor.... so long...

PS. Morfar hade duvslag i Helsingborg och tävlade mycket, så jag känner till miljön, skitig.
                    Bifogade filer

Comment

• Tänt vare här...elda på....

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Jodå, kontakt varé här.
                      Utan tvekan kollegor till mig som var eldledare på A1 en gång i tiden.
                      http://www.militarhistoria.se/artikl...lleri-1939-45/
                      Hallå Snubben,
                      Hör du mig? Einferstanden, Ich habe ein Sprachrohr zur Hilfe. Kul att vi samlat gänget med en gammal officer med karta och allt och en riktig eldledare och en skotträdd samlare.
                      Den senare figuren tillhör naturligtvis Artillerie. Tack för länken, intressant. So long...
                      Bifogade filer

Comment

Hallå Lasse Kik,...

Fasta förbindelser går via tråd och här har vi två linjesoldater som tillhör Nachrichten:
                        1. "Fiskaren" i gamla uniformen med kabeltrumma på ryggen. Elastolin 1935-36.
                        2. "Klättraren", en ganska vanlig figur i nya uniformen. Elastolin 40-talet.

Tror på kommunikation som fredsduvor.... so long...

"Kabeltattare” kallade man ju vanvördigt signalisterna som natt och dag i ur och skur drog kilometervis med telefonkabel. Oftast drog man kabeln i dikena utmed vägen men ibland var man tvungen att dra på höjden i telefonstolpar eller träd.
                        Och i var ände av kabeln satt en fälttelefon modell 1937 med vev förstås.

"Förbindelsen provas". Beredskapssoldat med fälttelefon på magen och kabeltrumman hängande på stolpen (1943).
                        Fälttelefon försöksmodell 1926 foto Armémuseum
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars F; 2013-01-27, 18:26.
                        - - - - - - - - - -

Comment

• Hallå Lasse,
                          Gillar den där återspeglingen mor norr. Det är väl kapitel som tillhör nutidshistorian och som många inte har en susning om.

Ja, nu har vi konstaterat att det fanns tre sätt att kommunicera:
                          1. Via brevduvor
                          2. Via fast telefoni
                          3. Via tratt

Bjuder på ett fjärde som borde tilltala vännen Harley, en motorcykelordinas. BMW. Årsmodell? Elastolin.

Så blev det fyra.
                          Bifogade filer

Comment

Hallå Lasse,
                            Gillar den där återspeglingen mor norr. Det är väl kapitel som tillhör nutidshistorian och som många inte har en susning om.

Ja, nu har vi konstaterat att det fanns tre sätt att kommunicera:
                            1. Via brevduvor
                            2. Via fast telefoni
                            3. Via tratt

Bjuder på ett fjärde som borde tilltala vännen Harley, en motorcykelordinas. BMW. Årsmodell? Elastolin.

Så blev det fyra.
                            Kan det vara en av Zündapps så kallade K-modeller (Kastenrahmen = lådram eller Kardanantrieb = kardandrift)? Om betydelsen tvistar de lärde.). Ser nästan ut så.
                            Det fanns ju många tyska tillverkare av MC på -30-talet: BMW, DKW (då störst i världen), NSU och Zündapp med flera.

I gamla ”Svedala” höll armén sig till svenskt. Nämligen den pålitliga Monark-Albin m/42.
                            Monarkkoncernen byggde cykeln och Albin Motor AB i Kristinehamn tillverkade motorn.
                            3300 stycken tillverkades 1942-43.
                            De efterträddes 1960 och 1962 av dels tjeckiska Jawamaskiner och dels Husqvarnas ombyggda 250 cc crossmaskin.

PS Glömde bilden med Zündapp KS 500 som jämförelse. Här är den, längst ner.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ett antal Monark-Albin m/42 med "ryttare" i prydlig rättning(1950)

Inte vilande ordonanns på väg, men väl en "cykelbåromgång på väg till förbandsplatsen med "patient", tidigt 50-tal.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars F; 2013-01-28, 20:06.
                            - - - - - - - - - -

Comment

• Hallå Lasse och mors,
                              Härliga bilder. Cyklande sjukvårdarna finns inte ens med i Elastolins spegelvärld som man kallade Sanitätspersonal,
                              men det är ett annat kapitel.
                              Nu jagar vi kommunikationsmedel och här ett nytt, pedagogisk leksak för knattar. Man knappar på lådan, då som nu, men vad som då händer vet jag inte. Elastolin 1935.
                              So long....
                              PS. Vilket vapenslag tillhörde du en gång i tiden?
                              Bifogade filer

Comment

Hallå Lasse och mors,
                                Härliga bilder. Cyklande sjukvårdarna finns inte ens med i Elastolins spegelvärld som man kallade Sanitätspersonal,
                                men det är ett annat kapitel.
                                Nu jagar vi kommunikationsmedel och här ett nytt, pedagogisk leksak för knattar. Man knappar på lådan, då som nu, men vad som då händer vet jag inte. Elastolin 1935.
                                So long....
                                PS. Vilket vapenslag tillhörde du en gång i tiden?
                                Två telegrafister som har ett ganska svårt jobb, att mottaga sändning i hög takt, speciellt när det är kodade eller krypterade meddelanden.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

PS.
                                Jag var så kallad jägare. Först Fallskärmsdito (FJS) sedan Fältjägare (I5). ”Hobbysoldat (halvfigur)” eller reservofficer om du vill.
                                Från 1963 till 2005.
                                M.a.o. "De gröne och fotfolket". Armén och Infanteriet.

[/I]

Tyska signalister/telegrafister i fält.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2013-01-28, 18:07.
                                - - - - - - - - - -

Comment

Working...
                                X