Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej TinaSand och HgF

    Tack, tack, så nu förstår jag. Det märkliga besticket
    kan vara en fiskkniv, enl. webbsidan som länkas ovan,
    ...(hum) om vi ej ser till längden 14,5 cm, som kan vara
    för kort....

    Som HgF skriver, grundtips, så är det en marmeladspade,
    som vi inte ser så tydligt på Thebesidans bild?
    Men på Internet finns mängder av dem....

    Ja, då är det löst, en marmeladspade. Det är roligt.

    Hälsar och tackar
    Staffan
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-08, 19:23.

    Comment


    • Hej Kim

      Du visar så fina knivar på inlägg 117 och den
      vänstra, ja den ser ut som en fiskkniv(vi ser
      tidigare i tråden) men den högra, är den också
      en fiskkniv? Du skriver att båda är ca 20 cm långa.

      Visst är väl smörknivar betydligt mindre?

      Jag undrar därför att jag har en stor kniv, som
      kanske inte känns som smörkniv, om inte till stora
      "ubåtssmörgås", om de fanns då?

      Vad kan stämpeln betyda, är det en missformad
      "wase" eller en "kaffekanna"?

      Den här kniven är ca 19,5 cm lång.

      Undrar och tackar
      Staffan
      Bifogade filer
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-09, 10:40.

      Comment


      • Modell "Vasa" från GAB görs än idag. Vasakärven längst upp på skaftet
        syns även på stämpeln om än lite diffust då den är så liten.

        Comment


        • Hej prylsnubben

          Tack, tack, så det är en "vasa-stämpel"
          och från GAB.

          Jag vill berätta, att när jag skulle lägga in en fråga
          om ett bestick märkt "Dufva", så hittade jag en riktigt
          fin tråd här i forumet, den tar upp "AG Dufva, ALP C8.
          PES-Länk : http://precisensan.com/antikforum/sh...G-Dufva-ALP-C8

          Men jag vill ändå lägga upp en bild på en mycket kraftig
          sked och tung är den också, kanske mycket användbar
          när man försvarar "bordsrevir" på julfester.


          Så min fråga besvaras i den tråden, men jag har en
          annan fråga. Hur gör man med gamla nysilverbestick?
          Skall man ta fram dem varje år och putsa dem eller
          mår de bättre av att endast putsas när man faktiskt
          skall använda dem? Skyddar silveroxiden besticken?
          Bildens sked är som vi ser oputsad, därav frågan.

          Jag noterar att om stämpeln också visar årsnummer B2,
          så skulle skeden vara från 1907.

          Tillägg: Är det bara GAB, som har besticksmönstret med Wasakärven?

          Undrar och tackar
          Staffan
          Bifogade filer
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-09, 13:13.

          Comment


          • [QUOTE=Staffan Kvist;263109]Hej Kim

            Du visar så fina knivar på inlägg 117 och den
            vänstra, ja den ser ut som en fiskkniv(vi ser
            tidigare i tråden) men den högra, är den också
            en fiskkniv? Du skriver att båda är ca 20 cm långa.

            Visst är väl smörknivar betydligt mindre?


            Hallå Staffan,
            Storleken har betydelse. Jag lutar åt att båda är är fiskknivar. av lite olika årsmodell...

            So long...Kim

            Comment


            • [QUOTE=Staffan Kvist; Hur gör man med gamla nysilverbestick?
              Skall man ta fram dem varje år och putsa dem eller
              mår de bättre av att endast putsas när man faktiskt
              skall använda dem? Skyddar silveroxiden besticken?
              Bildens sked är som vi ser oputsad, därav frågan....
              Undrar och tackar
              Staffan[/QUOTE]

              Ja, du Staffan, hallå förresten, gummisnoddar är inte bra, vis av erfarenheten. Bästa tips lär vara daglig användning och så kör i diskmaskin (dock inte ballongskaften). Vid tillfällig användning , lägg besticken i plastpåse och snurra runt, hindrar bildningen av oxider. Om tipset med diskmaskin är bra för silverbeläggningen vet jag inte. Det skakar ganska duktigt i en diskmaskin, men min högst personliga uppfattning är att lite slitage förhöjer värdet... gammalt plate är toppen....
              so long...Kim

              Comment


              • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                Hej Kim

                Du visar så fina knivar på inlägg 117 och den
                vänstra, ja den ser ut som en fiskkniv(vi ser
                tidigare i tråden) men den högra, är den också
                en fiskkniv? Du skriver att båda är ca 20 cm långa.

                Visst är väl smörknivar betydligt mindre?

                Jag undrar därför att jag har en stor kniv, som
                kanske inte känns som smörkniv, om inte till stora
                "ubåtssmörgås", om de fanns då?

                Undrar och tackar
                Staffan
                Staffan - Jodå, nog kan smörknivar var 20 cm långa. Jag har två olika i den storleken (ska ta bild på dem framöver och lägga upp). Sannolikt var just smörknivar längre förr i tiden än nu, för mina är lite halvgamla.
                Hälsar Tina

                Comment


                • Ja, de båda smörknivarna jag visat här är 20 cm långa. http://precisensan.com/antikforum/sh...Bestick/page10

                  Comment


                  • Hallå everybody, jag har TVÅ smörknivar som är 21cm
                    och en "lille" som är blott 14cm. Smörgåsen smakar lika
                    bra oavsett längden, det handlar mer om..................

                    Comment


                    • Hej Kim, Lars M, TinaSand och prylsnubben

                      Det är intressant. skulle det vara så, nu när jag
                      jämför, att en fiskkniv skall ha en vass "tagg" längst
                      fram på bladet och ett eller flera hack uppepå
                      bladet? De kan annars vara lika stora, men jag tittar
                      i Bengt Bengtssons bok, som jag nyss lånat.

                      Ja, det verkar så att smörknivar är rundade, fast i
                      bildmaterialet i boken, ser smörknivarna mindre
                      ut, men det kan ju bero på bestickmodellen.

                      Så då är den Wasa-kniven jag visar, en smörkniv
                      förstår jag.


                      Hälsar och tackar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-09, 19:14.

                      Comment


                      • Det får ju aldrig vara så att man kan blanda ihop besticken och gå vilse bland funktionerna. Varje specialbestick måste ju - gärna tydligt - kommunicera sin funktion, annars skulle det bli kaos i "dussinet-fullt"-kulturen. Hur skulle det se ut om någon började bryta upp Hjälmargösen med smörkniven och samtidigt bre smör på kuvertbrödet med fiskkniven?

                        Comment


                        • Kvitterat...

                          Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                          Det får ju aldrig vara så att man kan blanda ihop besticken och gå vilse bland funktionerna. Varje specialbestick måste ju - gärna tydligt - kommunicera sin funktion, annars skulle det bli kaos i "dussinet-fullt"-kulturen. Hur skulle det se ut om någon började bryta upp Hjälmargösen med smörkniven och samtidigt bre smör på kuvertbrödet med fiskkniven?

                          Hallå där,
                          Du bekräftar min ursprungliga teori och jag faller tillbaka.... so long...Kim

                          Comment


                          • Hej

                            Jag närmar mej nu något jag är helt okunnig om... jo
                            ostskedar. Något minskade okunskapen när min dotter
                            tog hem en liten stiltonost i burk med tillhörande sked.
                            Det behövs dessutom portvin när man äter stiltonost
                            har jag nu fått höra.

                            Men hur äter man, hur går man till väga?

                            En annan ostsked jag har stött på nu är en från
                            Falbygden. Men den är väl ett köksbestick eller skulle
                            någon använda den vid bordet?

                            Men hur är den tänkt att användas?
                            Finns det flera slag av ostskedar?
                            Ostknivar, osthyvlar och ostskärare med tråd, men ostskedar?

                            Vi ser på bild 1 två mindre stiltonskedar som leveraras
                            tillsammans med ostburkar. Nästa bilder Falbygdens...

                            Småskedarna är ca 10 cm långa medans Falbygdens är ca 19 cm.

                            Tillägg om stiltonskedarna: Dök de upp när stiltonost började
                            säljas i keramikburkar med lock? Ja, somliga ganska stora....

                            Undrar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-10, 18:57.

                            Comment


                            • Om det är rekord vet jag inte men med en längd på 24 cm kanske det kan vara något däråt. Att det är Record svenskt rostfritt stål står det tydligt. Och magneten hugger!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • En klart lysande guldstjärna i bestickformgivningens "hall of fame" till den nedre av dessa Stilton-skopor: "Falbygdens". En tydlig, traditionell och ändamålsenlig design som träffar mitt i prick. De andra två kanske också funkar men de ser mer ut som något som följde med tvättmedelspaketet hem, med syfte att dosera tvättpulvret i rätt mängd.

                                Jag sadlade min allt mer trogna och lydiga åsna Google och tog en rundtur i Stiltonskopornas land tidigare i morse. Det här med Stiltonskopor - det är blodigt allvar - detta baserat på den varierande art- och stilrikedom som tycks finnas. Jag tycker ändå att "Falbygdens" ligger i topp med sin fint profilerade skopa.

                                Comment

                                Working...
                                X