Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Lars M

    Ja, nu får jag/vi veta det också. Trevligt.
    Jag hade aldrig hört talas om Hermanssons
    Metallfabrik i Österbymo och en så lång kniv....

    Men nu en "knivig" fråga, som kanske inte är
    så besvärlig om man vet?

    En senapsspatel importerad från Tyskland(?),
    med en liten, liten stämpel, en femkantig, med
    lite text och något djur kanske? Stämpeln är ca
    2 mm på bredden och spateln är 11,5 cm lång.

    Är det någon som känner igen den lilla, lilla
    stämpeln?

    Jo, jag letar ju alltid efter senapsskedar och
    spatlar till alla senapsburkar jag fyndar.

    Undrar och tackar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-18, 14:23.

    Comment


    • En hermelin bland katterna....

      Jag fick nyligen sex st. vad jag trodde var likadana nysilverskedar modell fransk lilja i min ägo tillsammans med andra bestick. fem st. hade samma stämpling : Prima NS och sedan ett ensamt S. En var dock annorlunda och var stämplad GAB, tre stycken kronor (kattfot), följt av en liten figur jag inte kan tyda, 36 (eller möjligen 86 eller 56) samt en 6:a eller ett H. Kattfoten innebär att den är i silver men vad betyder de andra stämplarna?Click image for larger version

Name:	DSC_0193.jpg
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	564575Click image for larger version

Name:	DSC_0196.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	564576Click image for larger version

Name:	DSC_0197.jpg
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	564577

      Comment


      • Jag länkar till min fråga om Gustav: http://precisensan.com/antikforum/sh...niv-och-gaffel.
        Den är snart tre år gammal och inget svar

        Comment


        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Jag länkar till min fråga om Gustav: http://precisensan.com/antikforum/sh...niv-och-gaffel.
          Den är snart tre år gammal och inget svar
          Hittade dessa på Ebay i låda, dock står det inget om tillverkare.

          Last edited by jorra; 2017-01-19, 19:25.

          Comment


          • Tack Jorra för ditt svar och din länk men vi väntar på ytterligare information.
            Motala Verkstad förknippar jag med betydligt större maskiner än kniv och gaffel. Här är emellertid en kniv - typ pastejkniv med tydligt märkt ursprung och MV i en cirkel. Till höger är det dock en logga som jag inte kan tyda

            Nuförtiden är det ju så enkelt att man kan få veta att det är Kaj Bojesen (1886 - 1958) som designat Grand Prix.
            Men det visste inte jag och jag vet fortfarande inte vad loggan står för och inte heller när formgivningen och kontakten mellan MV och Bojesen kan ha gjorts.
            Bifogade filer

            Comment


            • I bogen "Kay Bojesen Linjen skal smile" af Lars Hedebo Olsen, fortæller han på side 34 om mærket, der ses på kniven:

              "Mærket tager udgangspunkt i Bojesen-familiens gamle slægtsmærke, en bøje der flyder på en bølge, og efter forhandlinger med Den Kongelige Porcelænsfabrik ændres Bojesens mærke fra at have været med tre bølger til blot to. Den Kongelige Porcelænsfabrik sidder nemlig på de tre bølger, så den unge sølvsmed må nøjes med to. Bomærket ændres nænsomt flere gange igennem Bojesens liv, blandt andet af Gunnar Biilmann Petersen i 1933.
              Bojesen er så glad for sit mærke, at han får sat bomærket ind i muren over døren i Nybrogade 14, hvor det stadig sidder i dag, 100 år senere."
              Bifogade filer

              Comment


              • Tack DanskeBodil!
                Det var precis det jag ville veta! "... en bøje der flyder på en bølge...."
                Fint samarbete mellan Sverige och Danmark.

                Comment


                • Hej jorra

                  Ditt inlägg "En hermelin..." är "svårsvarat". Skulle en av
                  dem vara riktigt silver men annars "nästan" lika?
                  Kanske syns inte stämplarna tillräckligt tydligt på dina
                  bilder?
                  (Ibland håller jag ett starkt förstoringsglas framför
                  kamerans objektiv, hälsar "en gammal fotolärare")

                  Hej Lars M

                  Spännande med din 3 år gamla fråga.
                  På jorras länk finns det ytterligare ett namn vid sallads-
                  besticket: Gustav ANITA.....Vad kan det innebära, olika form?

                  Besticket ser verkligen "futuristiska" ut. Mycket intressanta.
                  och även pastejkniven från Motala.

                  Hej DanskeBodil

                  Trevligt att läsa om "Kay Bojesen Linjen skal smile"

                  Tackar och hälsar
                  Staffan
                  Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-26, 09:18.

                  Comment


                  • .....[QUOTE=Staffan Kvist;263934]Hej jorra

                    Ditt inlägg "En hermelin..." är "svårsvarat". Skulle en av
                    dem vara riktigt silver men annars "nästan" lika?
                    Kanske syns inte stämplarna tillräckligt tydligt på dina
                    bilder?
                    (Ibland håller jag ett starkt förstoringsglas framför
                    kamerans objektiv, hälsar "en gammal fotolärare")

                    Hej Lars M

                    Spännande med din 3 år gamla fråga.
                    På jorras länk finns det ytterligare ett namn vid sallads-
                    besticket: Gustav ANITA.....Vad kan det innebära, olika form?....

                    Jo bilderna på stämplarna blev ju sådär. gör ett nytt försök att få till bilder i helgen. Tack för tipset med förstoringsglas. silverskeden med kattfotstämpeln är lite, lite mindre och är lite spetsigare. Ifall Anita är ett spår så hittade jag en märkt Mema (metallmanufaktur Lidköping) Stainless sweden. På Ebay såg jag att nån hade skrivit att gustav silver company hade tillverkat bestick med samma stämpel som dina har. Hittar inget när jag letar efter det.

                    Dock finns i boken stainless flatware guide på sida 167 både gustav anita med flera namn med, dock står inget om tillverkare.

                    länk till google e-bok

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Tack DanskeBodil!
                      Det var precis det jag ville veta! "... en bøje der flyder på en bølge...."
                      Fint samarbete mellan Sverige och Danmark.
                      Hej,
                      Dejligt at kunne bidrage med lidt over Sundet! Bogen er forøvrigt underholdende og giver et bredt billede af Kay Bojesens historie med mange dejlige fotos.
                      Hilsen herfra

                      Comment


                      • Så kunde jag inte låta bli att köpa en cheese scoop - attans
                        Germetco stainless steel och en logga. Vad jag fått fram på nätet kallas märket för Imperial och är designat av Clayton A. Laughlin för Arthur Salm Inc. På sid 62 finns en del att läsa http://www.silversocietyofcanada.ca/...les/Hood_0.pdf.
                        Germetco finns också med svensk tillverkning. Längre ner på länken (sid 67) står det om Germetco AB i Trosa och att Gerry Gollert först varit hälftenägare och senare helt ägt företaget. Germetco upphörde 2002.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2017-01-29, 15:26.

                        Comment


                        • Här ytterligare en ostskopa. "noble" är den märkt med men ingenting annat. 20 cm lång.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hej Lars M

                            Kan det vara så, som med Falbygdens, att
                            Nobleskeden hör ihop med en osttillverkares "Noble ost"?
                            Länk: https://www.mainland.co.nz/products/...ese-block.html

                            Skedarna är ju så lika?

                            Undrar
                            Staffan
                            Last edited by Staffan Kvist; 2017-02-07, 17:43.

                            Comment


                            • Hej Staffan!
                              Så är det säkert!
                              Före påsk fick även jag fatt i en skopa för Falköping och kan göra jämförelser. Samma formgivning men olika längd och bredd.
                              Nobleskopan är 20,5 cm lång och 3,5 cm bred medan Falbygden är 19,5 cm lång och 3,2 cm bred. Även skaften skiljer sig lite i bredd och i lutning. Nog bör det vara samma tillverkare men vem?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Lars M

                                Ja visst är det intressant att vid någon tid blev
                                cheddarostskopor på modet, kanske både utomlands
                                och i Sverige.

                                Men här har jag några frågor om ett bestick, som jag
                                gärna använder. Jag tycker det är trevligt.
                                Men vad heter det och vem har designat det?
                                Det är "matterat" rostfritt eller vad det heter...

                                Det såldes, då jag köpte det, i förpackning med 2 set.

                                Undrar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-03, 09:37.

                                Comment

                                Working...
                                X