Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En tunna med tappkran är Peres.

No 332 P har den här originalkartongen för 2 st smör och 1 st ostkniv. Jernbolaget Eskilstuna finns både på knivarna och kartongen. Ser inte ut att vara använda och var kanske en lysningspresent?
    Attans så svårt att fotografera när de bara fungerar som en spegel
    Ostkniven är 22,5 cm och smörknivarna 20 cm. Vid granskning kan man se små små monogram typ CT eller GT.
    Bifogade filer

Comment

Hej HgF och Lars M

Tack tack, men då har jag ju vänt tunnan fel....
      på bilden...

De skriver på Internet: -"Solinger Magnetstahl ...
      founded by Daniel Perez in Solingen in 1792.

Men så gamla är de väl ej...mitten av 1800-talet?

Lars M, så vackra bestick och nu får jag veta att det är
      en ostkniv, den som är rak. Ja, jag har undrat.
      Visserligen finns en tidigare i tråden, Ditt inlägg nr. 70, men...

Ja, det är så svårt att fotografera bestick. Jag gör det framme
      vid fönstret med norrljus. Med lampor är det ännu svårare
      tycker jag.

Tackar och undrar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-06, 20:37.

Comment

Angående "Vikingaskivarna" så vill jag minnas att jag såg något om dem i en monter på Nordiska museet för några år sedan. Tror att de skulle ha formgetts i samband med Stockholmsutställningen 1897. Har några gafflar i förkromat stål med snarlik dekor.

Eftersom jag råkade springa på några lite mindre bestick när jag letade efter fler föremål med samma dekor som miniostkupan kan jag ju passa på att visa de här. Gafflarna är 7 centimeter långa, alla besticken i tenn.Click image for larger version

Name:	20161206_213329.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	564126Click image for larger version

Name:	20161206_212851.jpg
Views:	1
Size:	80,1 KB
ID:	564127

Comment

Hej FBQ

Tack tack, vad trevligt, så bronskniven i inlägget nr.
          87 kan vara så gammal?

Jag noterar att ang. bronskniven, så är den inte med
          samma legering och färg som de tyska knivarna i samma
          inlägg.

Så besticken bild 2 är då "dockbestick", för barnlek med
          dockor? De är också trevligt att få se. Ja, någonstans
          i mina minnen finns de, fast de var av plast tror jag...
          röda... eller var det när mina döttrar var små?

Tackar och hälsar
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-06, 22:50.

Comment

Samtliga bestick i inlägg 87 är nog från sent 1800-tal eller alldeles i början av 1900-talet. Angående kniven med drakslingan så tror jag som FBQ att de kan ha varit gjorda för Stockholmsutställningen. Jag har en snarlik trancherkniv i förnicklat järn. Annars är göticistiska mönster ofta från sent 1860-tal till en liten bit in på 1870-talet.

Även knivarna i inlägg 89 är nästan säkert en bit ned på 1800-talet. Ser ut att kunna vara ostronknivar, om de är korta?

Comment

Hej Jung_Kee

Tack, tack, så knivarna kan vara ostronknivar och
              kanske inte för kräftor?

Bilden på knivarna gjorde dem inte rättvisa, då
              bilden togs så snett. Jag visar nu en "tillrättalagd"
              kniv med mått i cm. Tilläggas kan att de är
              förvånansvärt vassa.

Tackar och hälsar
              Staffan
              Bifogade filer
              Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-07, 10:12.

Comment

Eftersom det fornnordiskt inspirerade mönstret avhandlats på tråden så länkar jag till denna.

Comment

Jag har följt tråden sedan start och det är intressant med alla olika bestick och modeller.
                  Nu har jag äntligen fått lite tid att ”rota i skräphögen” (som egentligen bara har väntat på att bli kastade) och här är de första bidragen. Fler kommer.
                  Först tre bilder på ett par knivar. Avsedda för vad? Pastej? De är i vart fall i nysilver. Modellnamn har jag ingen aning.

Därefter fyra bilder på tre knivar (i samma form som de två). De båda översta är ”silvriga” och har stämpel enligt bild. Den understa har man nog putsat förfärligt mycket, för den har antagit en gultonad färg (mässing, antar jag). Den är stämplad NS på bladets baksida.
                  Bifogade filer

Comment

Hej TinaSand

Så otroligt vackra de är. Jag instämmer i fråga,
                    till vad?

Hälsar
                    Staffan

Comment

• Jag har väldigt snarlika, har antagit att det är fiskknivar.

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                        Jag har följt tråden sedan start och det är intressant med alla olika bestick och modeller.
                        Nu har jag äntligen fått lite tid att ”rota i skräphögen” (som egentligen bara har väntat på att bli kastade) och här är de första bidragen. Fler kommer.
                        Först tre bilder på ett par knivar. Avsedda för vad? Pastej? De är i vart fall i nysilver. Modellnamn har jag ingen aning.

Därefter fyra bilder på tre knivar (i samma form som de två). De båda översta är ”silvriga” och har stämpel enligt bild. Den understa har man nog putsat förfärligt mycket, för den har antagit en gultonad färg (mässing, antar jag). Den är stämplad NS på bladets baksida.
                        Hallå Tina,
                        Härligt att putsa upp skräpet. Se skönheten, inspireras att duka upp till till fisk eller pastej? Fina bilder.
                        Har inte stött på fiskknivar med ballongskaft, däremot smörknivar. Å andra sidan viskar formen fisk.
                        Du kan väl ange längden på på knivarna så kan man kanske komma med en gissning...
                        So long
                        Kim

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Tina,
                          Härligt att putsa upp skräpet. Se skönheten, inspireras att duka upp till till fisk eller pastej? Fina bilder.
                          Har inte stött på fiskknivar med ballongskaft, däremot smörknivar. Å andra sidan viskar formen fisk.
                          Du kan väl ange längden på på knivarna så kan man kanske komma med en gissning...
                          So long
                          Kim
                          Hej Kim, här kommer måtten. Borde ha tänkt på det från början . Alla är 19.5 cm långa och bladet är 2.7 cm breda på bredaste stället. Du har nog rätt - det kan vara fiskknivar.Roligt att få nya infallsvinklar och kunskap. Hade inte alls tankarna åt det hållet. Mest för att knivarna i de fiskbestick jag har (av modernare snitt) inte är så stora/breda i bladen. Men också för att jag inte har eller har sett några tillhörande gafflar. Det kanske någon annan har sett?

Comment

• Här kommer mitt nästa bidrag – skedar.
                            Den översta är gjord i något ”konstigt” material. Det ser inte ut som nysilver utan snarare som något mer oädelt. Men det kan förstås vara sämremera nysilver? Att den är överdragen med något kan jag se och undermetallen känns lite som aluminium, fast avsevärt tyngre. Å andra sidan finns det ju olika aluminiumlegeringar, alltså med olika stor halt av de, i legeringen, ingående metallerna. Den har en stämpel på skaftets baksida. Dock har de första bokstäverna blivit så slitna att de inte går att läsa. Om någon känner igen resten av stämpeln blir det ju lätt att säga, varifrån den kommer.

Den nedersta skeden är en Gense (nysilver)– vet jag av stämpeln. Däremot har jag ingen aning om hur gammal den kan vara. Lite ålder känns det som att den har, kanske främst med tanke på slitaget.
                            Båda är matskedar 20 cm långa.
                            Bifogade filer
                            Last edited by TinaSand; 2016-12-07, 16:29.

Comment

• Två skedar till: en, 18.5 cm lång, med skaft i horn / ben och som ser handgjord / hemmagjord ut. Detta främst med hänvisning till skedbladets form, att det är väldigt grunt (går absolut inte att äta soppa med) och mönstret är absolut handristat. Den är nysilver. Stämpeln säger EPN (S.et borta)

Den andra skeden är dansk, nysilver, 21 cm med brett skedblad och är högst sannolikt en uppläggningssked, t ex att ta potatis med – eller kött om den haft en gaffel i sällskap. Den torde ingå i någon ”bestickfamilj”, kanske namngiven sådan?
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                                Jag har väldigt snarlika, har antagit att det är fiskknivar.
                                Såg först nu, att även du FBQ antar att det är fiskknivar. Då bestämmer vi att de är det

Comment

Working...
                                X