Jag tror den övre skeden är förkromat stål. Nedre skeden liknar restaurangbestick, den här lite korniga ytan och ofta ganska tunga bestick.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bestick
Collapse
X
-
Mina har som Kim säger inte ballongskaft utan benskaft. Men bladen är om jag minns rätt nästan identiska.Ursprungligen postat av TinaSand Visa inläggSåg först nu, att även du FBQ antar att det är fiskknivar. Då bestämmer vi att de är det
Comment
-
Tina: Din första sked ser ut att vara något slags serveringsbestick, men jag vet inte vad. Din andra sked däremot tror jag är en potatissked och kommer från serien Savoy, tillverkad av Frigast i Danmark.
Har massa bestick, men nerpackade, hittade bara några nu i farten.
Farina, från samma tillverkare som Tinas nedre sked, Frigast:
Palace från Gense:
En äldre silversked med okänt mönster, någon som vet vad det heter?
Comment
-
Tre italienare och en dansk i detta bidrag.
De tre skedarna har mycket utsirade skaft som synes och är krönta med figurer. De är helt raka, dvs ingen som helst liten ”sväng” mellan skaft och skedblad och 13.6 cm långa. På baksidan av bladen är stämplat ITALY. Jag antar att det är kaffe- eller teskedar eller kanske för att inmundiga något bakverk?
Den lilla danska skeden är en minnessked, av andra världskrigets slut och Danmarks frihet från de ockuperande tyskarna. Skeden är 12.5 cm lång och, förutom ren minnessked, kan den med fördel användas som t ex sockersked – eller kanske supsked? För "en lille en"
Även om den har ett mjukare skimmer, mer likt äkta silver tror jag den är i nysilver. Den liksom ”känns mjukare” när man håller i den. Fast det kan förstås bero på, att den är välgjord? Jag vet inte vad stämpeln säger. Vad stämpeln anbelangar är det ett ”P” som är vänt åt andra hållet än ordet DANA. Vad den än är gjord av är det ju ett speciellt minne.
Comment
-
Hej
Så många vackra och intressanta bestick, en fröjd för ögat.
Så mycket historia...verkligen trevliga...
Men jag har en fråga som knyter an till granntråden,
"Franskaliljan". I inlägget nr. 42 från FBQ, visas en
större spatel. länk: http://precisensan.com/antikforum/sh...-som-vet/page5
...och nu kan kanske en 60-årig gåta få en förklaring,
för från min barndom minns jag från "finbestickslådan"
bland de randiga Gense, de "konstiga" spatlarna. Jag tror
inte ens mina föräldrar egentligen visste vad de skulle
användas till. De fanns lika många som knivar eller gafflar.
Skulle de placeras vid varje kuvert och till vilken rätt skulle
de användas eller skulle var och en av bordsgästerna ha
en egen senaps-, sylt-, pastej-, aladåb- eller bärgeléspatel?
Den är 14,2 cm lång. Denna är ej "barndomsspateln"
utan en liknande från en senare loppis.
Är det någon som vet?
Undrar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2016-12-08, 09:38.
Comment
-
Hej TinaSand
Får jag fråga? Du visar på inlägg 104 en lite annorlunda
sked i nysilver. Jag tror att jag har en liknande.
Min sked hör till(?) sardin- eller eller sillgafflar, som jag
visade en*, tidigare i tråden. De är arvegods från Halmstad.
Finns det någon anknytning hos din sked till Halland?
Eller var det en så vanlig modell....
* tillägg: inlägg nr. 38
Undrar
Staffan
Comment
-
Ja, vid serveringsfatet. Orsaken till varför dina föräldrar hade så många kan man ju bara spekulera i, men antingen kanske de gillade paté, eller använde dem till något annat än de från början var avsedda till och dukade till kuvertet, eller så visste de inte riktigt vad de var till men samlade "dussinet fullt" på alla delar för säkerhets skull (en inte helt ovanlig åkomma) etc.
Comment
-
Tack Jung_Kee. Då vet jag att det är nysilver/försilvrat.Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggP står för Plet = försilvrat. DANA och DFA står för Dansk Försölvningsanstalt.
Hej Staffan, Jag har ingen aning om varifrån skeden kommer eller om den har anknytning till Halland.Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inläggHej TinaSand
Får jag fråga? Du visar på inlägg 104 en lite annorlunda
sked i nysilver. Jag tror att jag har en liknande.
Min sked hör till(?) sardin- eller eller sillgafflar, som jag
visade en, tidigare i tråden. De är arvegods från Halmstad.
Finns det någon anknytning hos din sked till Halland?
Eller var det en så vanlig modell....
Undrar
Staffan
Men onekligen ser din gaffel och min sked ut, som om de kunde "vara ett par", dvs tillhöra samma serie/tillverkare.
Eftersom jag bedömer skeden som hemarbete/handgjord är det måhända inte total sannolikhet att den (och därmed din kniv) skulle vara en väldigt vanlig modell. Men jag har inte kunskap nog att göra en säker bedömning, ej heller vetskap om modellen var vanlig. Kanske får vi svar framöver?
Skeden har kommit med i någon fyndlåda jag budat hem på auktion, liksom de andra jag hittills har visat. Jag har bara lagt dem på hög i en kartong, för att titta igenom dem vid tillfälle och bestämma vad som skall kastas och vad jag eventuellt kanske kan sälja.
Comment
-
Fågel eller fisk????
Hallå,Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Tina,
Härligt att putsa upp skräpet. Se skönheten, inspireras att duka upp till till fisk eller pastej? Fina bilder.
Har inte stött på fiskknivar med ballongskaft, däremot smörknivar. Å andra sidan viskar formen fisk.
Du kan väl ange längden på på knivarna så kan man kanske komma med en gissning...
So long
Kim
Man är inte sämre än att man kan ångra sig. I min skrothög hittade jag två knivar som jag trodde var smörknivar, men icke sa Nicke. Franska Liljan. Ballongskaftet är definitivt ett fiskbestick. Möjligen även den andra. Båda 20 cm långa. Det får bli kokt piggvar med skirat smör och pepparrot...
So long... Kim
Comment
-
Mitt grundtips är att detta handlar om en Thebe marmeladkniv - och att det av allt att döma är ett kuvertbestick. Det kan ju finnas någon liknande ytterligare "Barndomsspatel" för Gud-vet-vilken pastej.Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inläggHej
Så många vackra och intressanta bestick, en fröjd för ögat.
Så mycket historia...verkligen trevliga...
Men jag har en fråga som knyter an till granntråden,
"Franskaliljan". I inlägget nr. 42 från FBQ, visas en
större spatel. länk: http://precisensan.com/antikforum/sh...-som-vet/page5
...och nu kan kanske en 60-årig gåta få en förklaring,
för från min barndom minns jag från "finbestickslådan"
bland de randiga Gense, de "konstiga" spatlarna. Jag tror
inte ens mina föräldrar egentligen visste vad de skulle
användas till. De fanns lika många som knivar eller gafflar.
Skulle de placeras vid varje kuvert och till vilken rätt skulle
de användas eller skulle var och en av bordsgästerna ha
en egen senaps-, sylt-, pastej-, aladåb- eller bärgeléspatel?
Den är 14,2 cm lång. Denna är ej "barndomsspateln"
utan en liknande från en senare loppis.
Är det någon som vet?
Undrar
Staffan
Jag klarar inte av att länka - men det finns en Thebe-hemsida där uppenbarligen det mesta finns redovisat. Trots att sk sökmotormaximering nu tillämpas för Thebe, som rensar ut allt utom företagsannonser, gick det lätt för mig att hitta "thebe bestick" vi Google, d v s hemsidan där de flesta thebebestick mm finns redovisat.
Comment
Comment