Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Bestick - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DanskeBodil Visa inlägg
    Al det fine sølvbestik skal pudses og opbevares - og det har været kvindernes arbejde! At sy etuier til bestik har vel været vigtigt. Jeg er ikke så gammal, at det var en del af skolens håndarbejdsopgaver at sy bestik-etui ! - kun sokker og vanter og korssting m.v....
    Disse 2 viste etuier er fra familien, fra for længst afdøde bedsteforældre. Jeg synes, at etuiet i hør virker ældst, måske fra begyndelsen af 1900-tallet, det andet gule kan måske være fra 1940-50´erne? - Jeg ved, at jeg bryder lidt ind i tråden med disse tekstiler, men det er jo i denne sammenhæng de hører til.
    Hallå Bodil.
    Tack, inte är ditt bidrag utanför ämnet. Blir glad , därför etuierna vittnar om hur man värdesatte besticken. Och härliga att se så välbevarade (utan gummisnoddar.) Att pusta är mitt jobb i familjen, håller på som bäst... inför jul...
    So long... vad döljer sig i etuierna?

Comment

Det har været almindeligt, at den ældre generation ønskede at give en sølvske/ bestik i sølv som dåbsgave, men mange børn bliver jo kke døbt i dag, og sølv er ikke så populært blandt unge mennesker. Vi har 2 forskellige skeer i familien, den ene er spids og den anden rund, så der har vi det igen, det med formen på skeerne! Skeerne har nogle meget små stempler samt stemplet med 3 tårne og er fra omkring 1950.
      Dopgåva eller inte, silver är det inte iaf, utan Prima N.S. ALP 12.
      Skeden är ju svängd, vilket jag som verksam inom omsorgen om
      våra utvecklingsstörda känner väl igen såsom "matningsverktyg",
      men som även underlättar "egenmatning", lättare att äta själv
      med dessa som numera även har ett tjockt greppvänligt skaft.
      Knappast något populärt motiv på dagens barnmatsskedar.......

Comment

Hej prylsnubben

Jag tittade på din länk till barnskeden med "Hans och Greta.

Var eller är det vanligt med "sagomotiv" på barnbestick?
        Hänsel und Gretel, en tysk folksaga nedtecknad av bröderna
        Grimm och "DanskeBodil" visar bestickmotiv från HC Andersen?

Jag instämmer med Kim att det är en befogad anledning att visa
        och erinra sig hur man skyddade och tog hand om sina bestick.
        Mycket vackra och fina "bestickskydd", "DanskeBodil"

Undrar och tackar
        Staffan
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-28, 09:09.

Comment

Man ser ju Disneyfigurerna och Mumintrollen på moderna barnbestick - bägge antagligen försedda med upphovsrättsliga plikter. Nalle Puh förekommer, liksom även den vanliga gamla nallen - bägge fria från upphovsrättsplikter. De gamla figurerna från Bröderna Grymms sagor (får fortfarande ångest då jag tänker på Pelle Snusk, som fick sina fingrar avklippta) och H C A-sens ibland ganska über-realistiska sagovärld med små flickor som fryser ihjäl (Flickan med svavelstickorna) - verkar vara på dekis till förmån för nutidens mer trivseltrevliga seriefigurer.

Den enda klassiska bestickserie som jag vet har barnbestick i sortimentet är Gense Thebe. Här finns inga figurer bara en barnanpassad skala på besticken.

Marknaden för dessa speciella barnbestick är förstås morfar och mormor, farfar och farmor, föräldrar och övriga släktingar - barnen är sannolik ganska likgiltiga.

Comment

Min far fick några som barn på 1940-talet. Nysilver med en nalle, en häst och en boll på skaftet. (såg nu när jag googlade efter bild att de fortfarande tillverkas av Gense) Men de var en doppresent. Annars har vi haft en gammal kaffesked i silver - just gammelfransk appropå andra tråden som mormorsbror har haft som barnsked och som blivit rejält tuggad. Barntallrikar har jag någon äldre tysk från sekelskiftet 1900 men de är ju en annan sak. Frågan blir ju vad som skall exkluderas som dopgåvor? Kan påfösare räknas som barnbestick?

Tror annars inte att man hittar särskilt mycket äldre särskilda barnbestick. Även min barntallrik har ju snarast en moraliskt budskap som många av de äldre sagorna, tror det var något i stil med att om man inte äter huvudrätten blir det ingen efterrätt. Jag kan leta fram och lägga in den men som tråden skulle handla om bestick kanske det blir ett stick-spår igen?
            Last edited by FBQ; 2016-11-28, 12:16.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Dopgåva eller inte, silver är det inte iaf, utan Prima N.S. ALP 12.
              Skeden är ju svängd, vilket jag som verksam inom omsorgen om
              våra utvecklingsstörda känner väl igen såsom "matningsverktyg",
              men som även underlättar "egenmatning", lättare att äta själv
              med dessa som numera även har ett tjockt greppvänligt skaft.
              Knappast något populärt motiv på dagens barnmatsskedar.......

http://precisensan.com/antikforum/sh...epparkakshuset
              Hej Prylsnubben,
              Jeg er tyvärr ikke helt med på hvad du mener! Tretårnet sølv 830 var indtil 1893 forbeholdt sølv forarbejdet i København og efter 1993 kunne alle sølvsmede i Danmark få deres varer stemplet med 3 tårne som tegn på god kvalitet. En stempling kunne bestå af de 3 tårne , 2 tal under for årstal ( i Tommelise skeen står 54, den anden 37) , sølvsmedens eget stempel ( i Tommeliseskeen står HS i monogram for Horsens Sølvvarefabrik)) og et kontrolstempel. Nyere sølv er ikke stemplet med 3 tårne, men med 830( 830S.

Så det med de 3 tårne er specielt for dansk sølvtøj, og har altid været et almindelig udtryk for kvalitet i sølvtøj. 2-tårnet er Plet. Så Prima N.S. ALP 12 er det i hvert fald ikke!

Børneartikler Sølv.
              H. C. Andersens digte og eventyr er kendt verden over. Ethvert barn har fået læst dem højt og kender dem alle; Den lille pige med svovlstikkerne, Klods Hans, Ole Lukøje og sådan kunne vi blive ved. Den unge talentfulde guldsmed Knud Møller fra København, var en særlig stor beundrer. I 1935 overførte han sin kærlighed til eventyrerne med det fineste lille sølvbestik med H.C. Andersens mest kendte eventyr. Sølvbestikkene bliver stadig den dag i dag produceret efter originaltegninger af guldsmed Knud Møller.

Eventyrbestikkets historie.
              I 1935 genskabte den unge ciselør Knud E. Møller H. C. Andersens e-ventyr i sølvskeer og sølvgafler. Knud E. Møller tog fra Georg Jensens sølvsmedje i København til Horsens Sølvvarefabrik, for at skabe hans livstykke - Eventyr bestik til børn med H. C. Andersens velkendte historier fortalt i sølv.

Han hentede sin inspiration fra sin egen gennemlæsning af de berømte eventyr, og skabte i hans tid på Horsens Sølvvarefabrik den serie som den dag i dag stadig er en af de mest populære inden for barnebestik. Den unge ciselør havde altid drømt om at være billedhugger, men pga. hans døvhed måtte han opgive denne drøm, og i stedet kastede han sig over at skabe Eventyrserien i sølv, som en slag mini-billedhugger der skaber de smukkeste og detaljerede små kunstværker i sølvet. Det smukke Eventyr bestik blev hurtigt kendt i hele Danmark. Man sendte endog vareprøver med skib til Amerika i håb om at der også der kun-ne være interesse for det smukke danske eventyrbestik.
              GENSE får i dag produceret bestikket på Dan-marks sidste sølvvarefabrik, Fredericia Sølv i Horsens. Bestikket skabes dan dag i dag ud fra de nøjagtigt samme værktøjer, som da produktionen startede i 1935.
              *

Comment

Hej HgF, FBQ och DanskeBodil

Verkligen intressanta svar och mycket utförligt om
                Knud E. Møller i Danmark, och jag läser inläggen med
                många kära minnen och något svårmod...

Men jag går tillbaks till barnskeden som prylsnubben
                länkade till:

PES-länk till barnbestick med Hans och Greta:

Vem kan ha tillverkat den?

Sedan en helt annan fråga om Gense och GAB, för jag
                läser på Internet att:

-"1946 byter man namn AB Gustaf Eriksson till AB Gense.
                1964 övertogs* företaget av Guldsmeds Aktiebolaget – GAB.
                1969 flyttades delar av tillverkningen från Stockholm till Eskilstuna
                (gällde kakelugnsluckor, kassaskåp, bestick och kokkärl).
                1979 flyttas hela GAB:s verksamhet till Eskilstuna.
                Handelsnamn: Gense (förkortning av Gustaf Eriksson NySilver
                Eskilstuna)".

* verkar märkligt, var det inte tvärt om, då GAB benämns dotterbolag
                till Gense?

Är då GAB och Gense ett gemensamt företag efter 1964?
                Men hur är det nu? Jag undrar då jag läser ofta om GAB när
                det gäller bestick och jag vet inte så mycket om detta ämne...
                Är då bestick märkta GAB tillverkade före 1964?

Undrar och tackar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-29, 11:30.

Comment

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                  Men jag går tillbaks till barnskeden som prylsnubben
                  länkade till:

PES-länk till barnbestick med Hans och Greta:

Vem kan ha tillverkat den?

Undrar och tackar
                  Staffan
                  Hej Staffan, efter lite eftersök på google så fann jag svaret:

PS Min sked är ju inte stämplad likadant, men motivet är ju exakt detsamma,
                  vilket jag i brist på annat tolkar som att även tillverkaren är densamma........

Marks of Berndorf Metalware Factory: an article by David N. Nikogosyan for ASCAS - Association of Small Collectors of Antique Silver website
                  Last edited by prylsnubben; 2016-11-29, 11:40.

Comment

Hej prylsnubben

Ja, vad trevligt, så det är Berndorf(Björnbyn?), Österrike
                    som har tillverkat den. De firade 170 års jubileum 2013,
                    läser jag på deras sida.

Tackar och hälsar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-29, 20:39.

Comment

Egentligen tänkte jag inte trotsa "knivlagen" men nu måste jag ändå visa några bidrag.....
                      Först blir det en ostkniv (?) från Nysilverf. Aurora Göteborg. Den är 20,6 cm lång. Vad "Nysilverf." står för vet jag inte - fabrik? - företag? Aurorahuset kan man se från genomfarten E6/E20 strax efter Gårda. Peters Antik finns eller har funnits där. https://sv-se.facebook.com/gbgfn/pho...6770849090260/
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                        Hej HgF, FBQ och DanskeBodil
                        Sedan en helt annan fråga om Gense och GAB, för jag
                        läser på Internet att:

-"1946 byter man namn AB Gustaf Eriksson till AB Gense.
                        1964 övertogs* företaget av Guldsmeds Aktiebolaget – GAB.
                        1969 flyttades delar av tillverkningen från Stockholm till Eskilstuna
                        (gällde kakelugnsluckor, kassaskåp, bestick och kokkärl).
                        1979 flyttas hela GAB:s verksamhet till Eskilstuna.
                        Handelsnamn: Gense (förkortning av Gustaf Eriksson NySilver
                        Eskilstuna)".

* verkar märkligt, var det inte tvärt om, då GAB benämns dotterbolag
                        till Gense?

Är då GAB och Gense ett gemensamt företag efter 1964?
                        Men hur är det nu? Jag undrar då jag läser ofta om GAB när
                        det gäller bestick och jag vet inte så mycket om detta ämne...
                        Är då bestick märkta GAB tillverkade före 1964?

Undrar och tackar
                        Staffan
                        __________________________________________________ _______________________________________________
                        1964 GAB förvärvar Gense
                        (fortsättning följer nedan)

Ett enkelt påstående där man inte anar några egentliga problem. Bakgrunden till förvärvet var emellertid att Gense var mycket nära ruinens brant - eller hade kanske redan hamnat på obestånd - konkurs. De bägge företagen var sedan länge arga konkurrenter på samma marknad, bl a bestick. Samtidigt var Gense juvelen i den svenska bestick-kronan, och med sitt produktprogram, sina formgivare etc - marknadsledande. GAB är den ständiga tvåan, trean eller ännu sämre. Bakgrunden till Genses finansiellt prekära läge anses vara företagets kostbara satsning på den amerikanska bestickmarknaden runt 1960 och framåt. Satsningen avsåg det moderna sortimentet, i synnerhet Fokus de Luxe och Fokus helstål. Inom ca fem år efter GABs övertagande (ca 1970) rensades bägge dessa modeller bort från sortimentet och detta trots att man hade inneliggande beställningar. Gamla Gensemedarbetare ansåg (för 15 år sedan) det vara en onödig och hämndlysten utrensning.

Det pågår under sista kvarten av 1900-talet en horisontell integration på den svenska (Skandinaviska) bestickmarknaden - samtidigt som besticktillverkningen flyttar till Japan, Hong Kong etc.

(här ytterligare några årtal hämtade från mina anteckningar från ca 1998).
                        1975 A/S GENSE Danmark bildas genom förvärv och sammanslagning av Lundtofte A/S och Frigast A/S
                        1982 GAB förvärvar resterna av Nilsjohan
                        1985 GAB förvärvar aktiemajoriteten i Ceson Guldvaru AB, Gbg
                        1987 GAB förvärvar Cohr Sölv A/S, Danmark
                        1987 GAB avyttrar resterna av Nilsjohan
                        1988 GAB ägs nu av Proventus
                        1989 GAB förvärvar Etemum S.A. i Belgien
                        1989 GAB Avyttrar Ceson Guldvaru AB, utom bestickdelen
                        1990 GAB byter namn till GENSE
                        1990 GENSE förvärvar Gewe Guld & Silver AB i Malmö
                        1991 GENSE förvärvar Scandia Present AB i Karlshamn - Detta är resterna av legendariska Ystad Metall
                        1995 KA Rasmussen a.s, Hamar, Norge - köper AB GENSE
                        1996 AB GENSE förvärvar det franska bestickföretaget S:t Medard

Märkningen GAB GENSE förekommer på modebestick runt ca 1977 - på samma bestickmodell uppträder plötsligt märkningen: (stiliserade GG) GENSE. Jag skulle tro att "GAB Gense"- förekommer på många bestickmodeller runt 1970-talet. Valet att behålla varumärket GENSE tror jag var klokt - inte minst i dessa retrotider då de modeller som en gång tippade gamla Gense även ända (t ex Fokus de Luxe) återigen tillverkas av företaget
                        Last edited by HgF; 2016-11-30, 00:35.

Comment

Hej HgF

Tack och jag vill säja så utförligt. Nu förstår jag
                          mycket mer. Det är riktigt intressant. Ja, bakom
                          namn på besticktillverkare, finns historia som
                          kanske förklarar många saker. Tack...

Hur är det med, det som "DanskeBodil" skriver :
                          -" GENSE får i dag produceret bestikket på Danmarks
                          sidste sølvvarefabrik, Fredericia Sølv i Horsens.
                          Bestikket skabes dan dag i dag ud fra de nøjagtigt
                          samme værktøjer, som da produktionen startede i 1935
                          "?

Hälsar tacksam trådläsare
                          Staffan

Comment

Hej prylsnubben

Jag återvänder till ditt "Hans och Greta besticket",
                            om det går bra?

Är de riktigt lika? Jag tittade närmre på besticket,
                            från den tyska tillverkaren, på länken du visar.
                            Den bilden är mycket detaljrik...

Undrar
                            Staffan
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-30, 11:36.

Comment

Motivet är ju detsamma, men som Du påpekar Staffan så framträder
                              detaljerna mycket tydligare i skedskaftet på länken. Min sked har ju
                              ingen tillverkarstämpel, endast material do.
                              Det betyder ju att det även kan skilja både vad gäller ålder, material
                              och slitage.
                              Det finns många förklaringar till dessa av Dig uppmärksammade skillnader.
                              Får jag spåna lite omkring detta så skulle jag föreslå att min sked kanske
                              är äldre.
                              Det kan kanske även vara tvärtom att den detaljrikaste skeden är
                              sprungen ur en så gott som ny form medan min är gjuten i en form
                              som återanvänts så många gånger att den blivit sliten och "suddig"
                              i konturerna.
                              PS Det känns som att materialet i min sked är mjukare dessutom.
                              Bifogade filer
                              Last edited by prylsnubben; 2016-11-30, 16:16.

Comment

Hej Prylsnubben,
                                Jeg er tyvärr ikke helt med på hvad du mener!
                                *
                                Hej Bodil, min kommentar var till min egen sked
                                som jag visade i den bifogade länken till inlägg 62.
                                Last edited by prylsnubben; 2016-11-30, 16:19.

Comment

Working...
                                X